FS i Sverige - boligkrav og dokumentation

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
YT88

FS i Sverige - boligkrav og dokumentation

Indlæg af YT88 » 18.04.2014 14:46:15

Hej,

Jeg har fundet en lejlighed via hjemmesiden airbnb, som er udlejningsfirma - der formidler udlejning af private boliger.

Jeg har været i kontakt med selve ejeren af lejligheden, og hun fortalte mig, at jeg vil få en kontrakt fra selve udlejningsfirmaet (airbnb). Min bekymring går på 2 ting:

Vil en sådan kontrakt (uden jeg kender til detaljer om den) være nok til at oprette et svensk CPR nummer (registrere mig hos skatteverket) - eller skal jeg spørge om jeg ikke kan få ejeren til at skrive en kontrakt til mig?

Den anden lige så vigtig ting er; stilles der krav om, hvor længe jeg har dokumentation på en lejlighed i Sverige? - I første omgang havde jeg aftalt med ejeren at jeg ønsker at fremleje i ca. 7 måneder - da jeg regner med at vende tilbage til DK hurtigst muligt.

Jeg ved i DK så skal man have en kontrakt på 3 år.

Vh

Yousof

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS i Sverige - boligkrav og dokumentation

Indlæg af mh1 » 18.04.2014 16:04:32

For at Sverige vil registrere dig skal du oplyse, at du har tænkt dig at bo i Sverige mindst et år.

Det behøver ikke at være et problem, at din første kontrakt er på 7 mdr., du kan altid forsvare det (også overfor de svenske myndigheder) med at du var nødt til at leje noget lidt hurtigt og ikke ville binde dig for længere, men bruge de mdr. til at finde noget bedre/billigere/mere praktisk beliggende.

Man behøver IKKE give de danske myndigheder nogen begrundelse for, hvorfor man vil flytte tilbage til DK. Man meddeler bare at det er det man vil, slut punktum. Det er jo noget man er i sin særdeles gode ret til.
mh
Rådgiver for ÆUG

YT88

Indlæg af YT88 » 18.04.2014 18:30:37

mh skrev:For at Sverige vil registrere dig skal du oplyse, at du har tænkt dig at bo i Sverige mindst et år.
Jeg tænkte mere på når jeg søger om Svensk FS (eu regler), om de stiller nogle specifikke krav til boligen.

Vh

Yt

YT88

Indlæg af YT88 » 19.04.2014 13:56:01

Jeg skal til at afslutte en bolighandel - så hvis der bare nogen der ved lidt, må i meget gerne belyse mig.

På forhånd tak!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2014 14:00:52

I søger ikke om svensk fs. Din ægtefælle skal søge om EU-opholdskort, og der er ikke andre krav til bolig end at den skal have en dør, som kan lukkes (må ikke være et 'gennemgangsrum' som andre skal igennem for at komme til bad/køkken) og at du og din ægtefælle skal kunne folkeregistreres der.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar