Hej!
Jeg er er dansk statsborger (26år) og er netop blevet gift i Danmark med min mand fra Guinea-Bissau (Vest Afrika)(19år). Vi er nødsaget til at flytte til Sverige og søge om familiesammenføring der.
Nu er jeg, efter at have læst mange indlæg, blevet i tvivl om, hvad der er smartest for os. Er det at søge om familiesammenføring efter de svenske regler eller EU-reglerne. Min mands danske turist visum udløber i næste uge og jeg har mere eller mindre en lejekontrakt på plads i Malmø. Så vi står overfor at skulle flytte dertil snarest. Vi vil gerne have sagen behandlet hurtigt i Sverige, så vi kan flytte tilbage til Danmark hurtigst muligt via EU-reglerne, da jeg blive nødt til at pendle til mit studie i Odense som ikke kan flyttes til KBH.
Når vi flytter derop har vi så opholdsgrundlag, når vi har søgt om familiesammenføring?
For at kunne søge om familiesammenføring skal vi først have opholdskort. Betingelserne for et opholdskort , er de, at vi er gift og have en bopæl i Sverige eller skal der mere til? Hvor længe går der inden man har opholdskort? Kan vi rejse til Danmark på opholdskortet? Vi vil gerne hjem til jul og til en familiefødselsdag.
Jeg har så mange spørgsmål og det er sin sag at finde rundt i alle de regler. Håber I kan hjælpe!
Tak!
Famiiesammenføring i Sverige procedure
Re: Famiiesammenføring i Sverige procedure
på eu regler skal i være gift så vidt jeg husker, og du skal forsørge ham. det nemmeste at du søger efter nationale regler, der spørge det ikke om økonomi eller om i er gift.. du skal først registrere dig hos skatteverket så får du svensk person nummer, derefter søger du.
-
fundiver199
Re: Famiiesammenføring i Sverige procedure
Læs vejledningen under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land". Der finder du svar på de fleste af dine spørgsmål.