Hej til alle
Min datter, som har fået afslag på fs og senere afslag på klage, må nu se øjnene, at eu er den eneste mulighed for at hun kan leve med sin mand. Der er også stødt en graviditet til, som er meget ønsket og glædelig, men måske godt lige kunne have ventet på sig. Nå, men det er altså realiteterne nu, og der er ikke andet at gøre end at prøve at finde en løsning. Hjemlandet er ikke en mulighed. Så har vi tænkt på Sverige. Men hendes situation forekommer mig lidt håbløs. Hvad kan hun gøre? Vi kan se at et værelse eller en lille lejlighed ikke er umuligt at finde, hvis altså man er klar til at flytte udenfor de populære områder. Men arbejde er jo en umulighed i hendes situation, hvorimod hendes mand bedre ville kunne finde noget, da han er klar til at påtage sig hvad som helst. Men skal hun først have et arbejde, førend han kan få opholdstilladelse? Skal de i den situation de er i søge efter eu- eller nationale regler? Vi vil i familien gerne hjælpe dem økonomisk til de kommer på fode i det nye land, men kan ikke stille med et engangsbeløb. Det vil være månedsvis som hjælp til husleje og kost. Der vil jo også komme en tid med barsel, vil det så ikke være mest hensigtsmæssigt at søge efter svenske regler, så hun kan gøre sig håb om støtte, men vil det så ikke stille dem meget dårligt hvad angår fs. Dette er en situation de hurtigst muligt vil ud af, men man er jo nødt til at se realistisk på det, og så begynde et sted. Og jeg håber meget, at der er nogen som kan give os nogle råd i den rigtige retning.
Kontanthjælp, gravid og kommende udvandrer
Re: Kontanthjælp, gravid og kommende udvandrer
Der stilles ingen økonomiske krav til ansøger efter svenske regler, men manden skal så søge fra sit hjemland, eller der hvor han bor og har lovligt ophold.
Altså sverige giver socialhjælp, hvis det er nødvendigt, men manden kan først rejse til Sverige, når opholdstilladelsen er bevilget.
Altså sverige giver socialhjælp, hvis det er nødvendigt, men manden kan først rejse til Sverige, når opholdstilladelsen er bevilget.
-
littlewing
Tak for svaret Skaanebo
Men hvis han nu havde en arbejdskontrakt, og kunne bevise, at han ville være istand til at forsørge sin lille familie, ville det så være anderledes. Og vil man forlange at han rejser, når de venter barn sammen?
Men hvis han nu havde en arbejdskontrakt, og kunne bevise, at han ville være istand til at forsørge sin lille familie, ville det så være anderledes. Og vil man forlange at han rejser, når de venter barn sammen?
Hvis han kan finde arbejde i Sverige, så bør han søge om en arbejdstilladelse efter de særlige regler for immigrerende arbejdstagere. Man må ikke arbejde i Sverige, mens man venter på at få opholdstilladelse efter svenske regler. Det må man kun ved ansøgning efter EU-regler, og ved ansøgning efter EU-regler forudsættes det, at den gravide ægtefælle kan forsørge sin familie.
Jeg ved ikke, hvad Migrationsverket vil forlange. Det må I spørge Migrationsverket om.
Jeg ved ikke, hvad Migrationsverket vil forlange. Det må I spørge Migrationsverket om.
-
fundiver199
Man kan bede om at komme forrest i køen ved f.eks. graviditet:
http://www.migrationsverket.se/info/2246.html
http://www.migrationsverket.se/info/2246.html