FS i Spanien

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PeterL

FS i Spanien

Indlæg af PeterL » 27.04.2013 06:35:07

Min kone er fra Filippinerne og hun bor og arbejder i Malaysia på 5. år nu. (hun er uddannet receptionist fra universitet i Filippinerne)
Jeg er Dansk statsborger. vi er 30 og 32 år gamle. Vi blev gift for en uge siden i hendes hjemland. Jeg har lejlighed og adresse og opholder mig "på papiret" i Danmark, men jeg har realt opholdt mig mere i Malaysia det sidste års tid så vi kunne være sammen. Dog kun på turistvisum. Jeg er stadig fuldt tilknyttet til Danmark og kommer hjem i perioder og arbejder samt at jeg modtager SU fordi jeg studerer HF over nettet (hvor man gerne må forlade landet så længe man vil) kort og godt er jeg fuldt tilmeldt i Danmark selvom jeg ikke har været der så meget på det seneste. Jeg har før modtaget sociale ydelser i Danmark (kontanthjælp) og sidste udbetaling er 16 måneder siden.
Hun har været i Danmark før og besøge mig, på tusistvisum.

Vi vil gerne flytte til Spanien. Jeg er (næsten) garanteret job der, da en god ven arbejder i et dansk call-center og han siger de hele tiden mangler danskere.
Er det korrekt forstået at hvis jeg får et arbejde i Spanien og en adresse, samt siger min lejlighed op i Danmark, er der så god chance for at få FS i Spanien?
Vi påtænker at flytte til Spanien i Januar 2014.
Vi kan ikke dokumentere at vi har boet sammen på noget tidspunkt. er dette et problem?
er det et problem at jeg fik kontanthjælp i Danmark indtil januar 2012? (når vi flytter til Spanien er det over to år siden jeg modtog kontanthjælp)
Er det en fordel hvis hun ikke tager med mig til Spanien, eller Shengen i første opgang, men først kommer, når jeg har fast arbejde og adresse i Spanien?
Hvad kræves der ellers af os, for at få FS i Spanien ud fra overstående oplysninger?

venlig hilsen PeterL

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS i Spanien

Indlæg af mh1 » 27.04.2013 16:53:38

Du kan gå op og klikke på RÅDGIVNING, dernæst på FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.

Der står svarene på det meste, du har brug for at vide, for reglerne er de samme i alle EU-lande.

Man behøver ikke bevise samliv, når man har en vielsesattest.

Da din kone skal have visum for at kunne rejse ind i Spanien, vil det formodentlig være praktisk at du får dig et sted at bo der og bliver registreret, før du inviterer hende. Som ægtefælle til en EU-borger får hun gratis visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

PeterL

Indlæg af PeterL » 28.04.2013 11:30:19

mange tak for svaret.

og det har ingen betydning at jeg har modtaget kontanthjælp i danmark, to år inden vi ansøger?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.04.2013 16:23:43

Kontanthjælp har ingen betydning for EU-reglerne, hvis blot du ikke er kontanthjælpsmodtager umiddelbart i forbindelse med flytningen.
mh
Rådgiver for ÆUG

PeterL

Indlæg af PeterL » 29.04.2013 19:37:11

mange tak for svarene mh! det er guld værd.
jeg har et tillægsspørgsmål eller to:

er det heller ikke et problem hvis jeg får SU lige indtil jeg flytter til Spanien? (for det er faktisk planen)

Og kan vi blive omfattet af EU-reglerne om shengenvisum til min kone, allerede hvis jeg søger et par dage, eller en uge efter, at jeg har fået job og bolig i Spanien? Altså vil det blive betragtet som "reelt og faktisk ophold" i Spanien, allerede efter en lille uges tid? Jeg vil jo gerne ha hendes shengen turistvisum i orden, hurtigst muligt, efter min ankomst til Spanien.

det er disse regler jeg hentyder til: "Endvidere har familiemedlemmer til en dansk statsborger, der udnytter eller som har udnyttet retten til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og som i den forbindelse har etableret et reelt og faktisk ophold i landet, ret til at få visumansøgningen behandlet efter EU-reglerne. "
citeret fra; http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... glerne.htm

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.04.2013 20:57:01

Så snart du er registreret i Spanien kan du invitere din kone og hun kan få sit visum som ægtefælle til en EU-borger. Når du bor i Spanien, er det de spanske myndigheder der skal se på visumansøgningen, ikke de danske.

Og nej, SU er ikke noget problem i forhold til noget som helst, det er jo ikke en af de 'forbudte' indkomster. Studerende kan også være EU-borgere der benytter den frie bevægelighed. Der har været indlæg herinde fra en, som netop via ophold i Spanien som studerende fik fs efter EU-reglerne med sin ægtefælle, både der og i DK.

Læs fx tråden her: viewtopic.php?f=7&t=9788&p=59137#p59137
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar