Svenske nationale regler.. igen igen (tyrkiet)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DeryaAKBI

Svenske nationale regler.. igen igen (tyrkiet)

Indlæg af DeryaAKBI » 18.04.2013 17:04:40

Hejsa
Som mange andre har jeg også spørgsmål til dette emne. Jeg har prøvet at kigge lidt, men synes ikke jeg rigtig kan finde svar.
Min mand og jeg har besluttet at vi vil søge familiesammenføring/ophold i sverige via de svenske nationale regler.

Min mand vil derfor i den kommende uge søge opholdstilladelse i Sverige efter de nationale regler.
Jeg har styr på hvad der skal sendes af dokumenter - og hvad han selv skal bruge ved han også godt selv.

Når sagen er afgjort hvordan fungerer det så? Han bor i Tyrkiet, skal han udover tilladelsen så også søge visum for at komme til Sverige?
Hvem af os får svar? Mig som bor i Sverige eller får min mand et brev eller lign. som en bekræftigelse?
Er lidt i tvivl om hvad der sker efter afgørelsen og hvordan det helt konkret fungerer. Har læst brochuren ''sverigeløsningen'', men der er der meget fokus på ophold via eu-regler synes jeg.

Når han engang kommer til Sverige, hvad skal vi så? Skal vi henvende os på skatteverket, migrationsverket eller lign.? Han vil meget gerne gå i skole - kan han det? Og har han ret til at arbejde i Sverige hvis han finder noget..

Sidst men ikke mindst. Er det rigtigt fortstået at familiesammenføring ansøgningen via Tyrkiet(udlandet) til Sverige varer ca. 3 måneder? ved godt at det er individuelt, men er der nogle af jer som har ventet i 3 måneder? Eller tager det meeeget længere tid?

Hvis dette er tilfældet kan jeg ånde lettet op.. Vi vil meget gerne bo sammen snart.

Tak på forhånd

/D

oca1234

Re: Svenske nationale regler.. igen igen (tyrkiet)

Indlæg af oca1234 » 18.04.2013 22:34:34

Han vil få svar når opholdkortet er klart, enten via telefon eller mail.

I skal henvende jer på skatteverket, og registrere ham på din adresse så han derved får personnummer.

Han har både ret til skolegang or arbejde.

3 måneder er vidst noget tid siden, ventetiden pt er på ca 5 måneder.

Jeg og min kæreste venter selv pt på 3. Måned. Interview er overstået og vi venter derfor kun på kortet.

:)

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 19.04.2013 00:15:22

Hej 1000 tak For dine svar :)

Puha det var en lang ventetid :/ I Tyrkiet har min mand fået af vide at det kan klares på 2 måneder, synes også det lød for godt til at være sandt.
Øv øv, så må vi jo vente. Kender selv et par som fik svar på 3,5 måneder (de søgte i julen og måtte defor vente lidt). Håber at I får svar snart så I kan bo sammen :)

Tak igen

/D

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 19.04.2013 00:32:41

P.s

Hvis min mand får grønt lys og tilslutter sig mig i Sverige hvordan er det så med lægebesøg sygesikring osv?
Efter EU reglerne skal ægtefællen have det blå EU sygesikringskort, hvordan er det med ophold på grundlag af svenske nationale regler?
det kunne være godt med en grundig beskrivelse af ophold efter svenske nationale regler, der er så meget om EU reglerne. Og det virker som om flere og flere benytter sig af de svenske nationale regler.. Just sayin :)

Tak

/D

Besvar