Hej allesammen,
I må undskylde på forhånd, hvis det jeg har skrevet ikke giver mening. Er ret forvirret nemlig
Efter at have læst på ÆUG's hjemmeside ang. de forskellige muligheder der er for at jeg kan få min kæreste til Danmark på, har vi besluttet os for at den sikreste måde er Sverigeløsningen. Det er sådan, at jeg er 22 år og læser på Aalborg Universitet, uden mulighed for at tage et semester i Sverige, som jeg havde håbet på at jeg kunne. Min kæreste er oprindeligt fra Egypten, men han har boet i Sydamerika de sidste par år. Pt. er han i Danmark på turist visum, og han har tidligere opholdt sig her på diplomat visum. Sådan som jeg forstår det, kan han få svensk statsborgerskab efter 3 år hvis vi søger efter de svenske regler. Nogle steder har folk skrevet at det er vigtigt man har boet i lejligheden i et bestemt stykke tid i Sverige, inden man søger om at få ægtefællen til Sverige, og at ægtefællen ikke nødvendigvis behøver at opholde sig i Sverige hele tiden. (bytter jeg rundt på Sverige og EU reglerne?)
Skal vi være gift før vi ansøger, og skal vi gifte os i Danmark eller Sverige?
Jeg har tænkt mig at pendle frem og tilbage mellem Goteborg og Aalborg. Når jeg er i Aalborg kan jeg bo hos min søster, og så opholder jeg mig i Sverige i weekenderne. Har tænkt mig at det mest realistiske vil være at jeg opsiger min lejlighed i Aalborg i stedet for at fremleje den, så de ikke får mistanke om proforma adresser. Sådan som jeg har forstået det bør jeg opholde mig mindst 6 måneder i Sverige, hvis jeg bor i Sverige men studerer (og arbejder) i Danmark, før jeg kan søge om at få min (til den tid) mand med til Danmark igen.
Bør jeg søge efter EU reglerne i stedet for? Hvad vil være bedst for os? Må min kæreste gerne arbejde i Danmark/Sverige mens de behandler hans papirer? Jeg takker på forhånd, vil så gerne have styr på det så jeg ikke behøver undvære min kæreste
Hjælp til Aalborg-Göteborg løsning..
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hjælp til Aalborg-Göteborg løsning..
1) NEJ din ægtefælle kan IKKE blive svensk statsborger efter kun 3 års ophold i Sverige. Man skal som ikke-nordisk statsborger bo i Sverige i 5 sammenhængende år, før man kan få svensk statsborgerskab (dog kan man blive svensk statsborger efter 3 års bopæl, hvis man er gift med en som har været svensk statsborger i mindst 2 år i forvejen).
2) I skal være gift, eller beviseligt have boet sammen et sted hvor I begge har opholdsret i mindst 18 mdr. for at kunne bruge EU-reglerne.
3) du skal bo i Sverige MINDST ca. 3 mdr. og du skal overnatte i Sverige i MINDST 4 ud af ugens 7 nætter. Kun at være der i weekenden er spild af tid, der er ikke det nødvendige 'reelle ophold'.
4) NEJ - hvis man søger efter EU-reglerne må den udenlandske ægtefælle i princippet godt arbejde, men i praksis lader det sig næppe gøre. Søger man efter nationale regler så HELT nej. Han vil heller ikke kunne arbejde i DK, hvis jeres bopæl er Sverige. Så vil han kun kunne arbejde i Sverige.
2) I skal være gift, eller beviseligt have boet sammen et sted hvor I begge har opholdsret i mindst 18 mdr. for at kunne bruge EU-reglerne.
3) du skal bo i Sverige MINDST ca. 3 mdr. og du skal overnatte i Sverige i MINDST 4 ud af ugens 7 nætter. Kun at være der i weekenden er spild af tid, der er ikke det nødvendige 'reelle ophold'.
4) NEJ - hvis man søger efter EU-reglerne må den udenlandske ægtefælle i princippet godt arbejde, men i praksis lader det sig næppe gøre. Søger man efter nationale regler så HELT nej. Han vil heller ikke kunne arbejde i DK, hvis jeres bopæl er Sverige. Så vil han kun kunne arbejde i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG