Hej,
min kæreste er fra Ukraine, hvor hun i øjeblikket opholder sig. Jeg er lige flyttet til Sverige og vi planlægger at blive gift.
Hun er igang med at søge om et Schengen visum, så hun kan komme herop, så vi kan blive gift og søge om opholdstilladelse i Sverige efter Svenske nationale regler.
Såvidt jeg har forstået, så må hun ikke opholde sig i Sverige når hun søger om svensk opholdstilladelse.
Kan vi godt blive gift i Danmark og søge om opholdstilladelse til hende i Sverige, mens hun opholder sig i Danmark med sit Schengen visum?
Eller skal vi blive gift i Ukraine og ansøge om opholdstilladelse på den svenske ambassade i Ukarine?
Søge i hjemmeland eller i DK?
Re: Søge i hjemmeland eller i DK?
Nu skriver du ikke, hvorfor I vil søge efter svenske regler, men den plan, I har, passer bedst med at søge efter EU-regler.
Vil hun søge efter svenske regler, mens hun er i schengen på visum, forudsætter det nemlig, at I opfylder kravene for EU-regler. Ellers får man besked på at skulle søge fra sit hjemland.
Du skriver heller ikke noget om jeres tidsplan, men hvis I vil søge efter svenske regler, kræves der jo ikke nogen vielsesattest. Så hvorfor søger I ikke bare som kærestepar? Så kan I gifte jer efter, at hun har fået sin svenske opholdstilladelse, og I kan gifte jer lige hvor I vil.
Vil hun søge efter svenske regler, mens hun er i schengen på visum, forudsætter det nemlig, at I opfylder kravene for EU-regler. Ellers får man besked på at skulle søge fra sit hjemland.
Du skriver heller ikke noget om jeres tidsplan, men hvis I vil søge efter svenske regler, kræves der jo ikke nogen vielsesattest. Så hvorfor søger I ikke bare som kærestepar? Så kan I gifte jer efter, at hun har fået sin svenske opholdstilladelse, og I kan gifte jer lige hvor I vil.
Tak for dit hurtige svar
Jeg læste, at man efter 2 år kan få permanent opholdstilladelse med svenske regler, så derfor tænkte jeg at det ville være bedre med svneske regler. Derudover kender jeg et par, som har gjort som du beskriver. Altså søgte som kærestepar og blev gift i Sverige efterfølgende.
Men som kærestepar skal man søge i Ukraine, korrekt?
Og mens hun venter på sit svar (3-4 måneder), kan hun så godt rejse til et EU land med schengen visum? Italien fx?
Jeg læste, at man efter 2 år kan få permanent opholdstilladelse med svenske regler, så derfor tænkte jeg at det ville være bedre med svneske regler. Derudover kender jeg et par, som har gjort som du beskriver. Altså søgte som kærestepar og blev gift i Sverige efterfølgende.
Men som kærestepar skal man søge i Ukraine, korrekt?
Og mens hun venter på sit svar (3-4 måneder), kan hun så godt rejse til et EU land med schengen visum? Italien fx?
Ja, man kan søge online, og så er den vejledende ventetid ca. 3 måneder. Man skal opholde sig i sit hjemland eller i det land, hvor man bor fast.
Din kæreste kan godt søge og få et italiensk visum, men hun skal jo være parat til at rejse hjem når som helst, da hun kan blive indkaldt til interview på den svenske ambassade.
Din kæreste kan godt søge og få et italiensk visum, men hun skal jo være parat til at rejse hjem når som helst, da hun kan blive indkaldt til interview på den svenske ambassade.
Hvad besluttede i jer så for?