hvor mange år i sverige for at få svensk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aida1

hvor mange år i sverige for at få svensk statsborgerskab

Indlæg af aida1 » 05.02.2013 11:22:13

Hej! er egentlig ved at gøre klar til at søge om fs i dk efter eu regler da jeg bor i sverige med min mand der har fået ophold efter svenske nationale regler. nu bliver jeg bare i tvivl om hvor længe det egentlig er min mand skal have været i sverige for at søge svensk statsborgerskab(det ville jo være det nemmeste) ? hørte lige igår at det kun er to år hvis jeg nu var svensk.. men det er jeg ikke(dansker)... er det så de 5 år .. eller? går ud fra at han mister arb og opholdstilladelse i sverige hvis vi søger i dk og vælger at flytte over, er der nogen der ved lidt om det? sidst men ikke mindst er der nogen der ved om man stadig kan bo i sverige med sin mand der har dansk opholds og arbs tilladelse gennem fs eller SKAL man bo i dk?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvor mange år i sverige for at få svensk statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 05.02.2013 11:45:14

5 år.

Du skal have boet i Sverige i 2 år før du kan søge om at blive svensk, og din mand skal DEREFTER have boet sammen med dig i 2 år og i Sverige i 3 år, for at han kan blive svensker, og da 2+3 giver 5, ja så er det jo i alle tilfælde 5 år.

Hvis I ikke flytter til DK senest 6 mdr. efter at din mand har fået forhåndsgodkendelse til dansk opholdskort, så bortfalder godkendelsen.

Men hans svenske opholdskort bortfalder jo ikke, bare fordi han SØGER om et dansk. Bliver I boende, ja så fortsætter hans opholdsret i Sverige jo bare. Men han må så ikke arbejde i DK, uden at have fået arbejdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

aida1

Indlæg af aida1 » 05.02.2013 11:48:51

tak for svar mh.. ved du noget om man må bo i sverige altså bare bo som i at beholde adressen hvis ´han får opholdstilladelse i dk.. arb i dk men bo i sverige a la den måde jeg lige nu er grænsegænger?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.02.2013 13:03:55

Hvis han får et dansk opholdskort udstedt på baggrund af EU-reglerne, fordi du flytter til Danmark, så SKAL I bo i Danmark. Og hvis han så ønsker at beholde sit job i Sverige, må I forhøre jer med Migrationsverket, om han kan søge en svensk arbejdstilladelse og blive boende i Danmark, mens han arbejder i Sverige.

Og hvis I ønsker at blive boende i Sverige, men at han skal arbejde i Danmark, så skal han søge om en særskilt dansk arbejdstilladelse.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.02.2013 14:53:24

@ aida1 - du tænker vel på om det er sådan, at når nu en dansk opholdstilladelse/dansk opholdskort SAMTIDIG giver arbejdstilladelse, så kan man vælge KUN at bruge arbejdstilladelsen.

Sådan er det ikke. Opholdstilladelsen/opholdskortet betyder at man IKKE behøver en arbejdstilladelse, men betingelsen for at beholde opholdstilladelse/-kort er altså, at man bosætter sig i DK.

I DK får man ikke en særskilt opholdstilladelse og en særskilt arbejdstilladelse, som man gør i visse andre lande.

MEN man KAN godt søge om arbejdstilladelse for at blive grænsegænger, ligesom du er. Jeg ved ikke noget om, hvor svært det er at få, men det er sikkert ikke meget lettere end at få en opholdstilladelse som arbejdstager, og det er ret svært.
mh
Rådgiver for ÆUG

aida1

Indlæg af aida1 » 10.02.2013 10:42:17

tak for svar skaanebo og mh ! ja vi bliver nok noedt til at ogsaa flytte til dk (hvis vi faar lov!) det betyder heller ikke saa meget taenkte egentlig mest paa priser da man jo faar meget mere lejlighed for pengene i sverige :)

Besvar