Besøgsvisum i DK, sammenførsel i Sverige?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AZ86

Besøgsvisum i DK, sammenførsel i Sverige?

Indlæg af AZ86 » 06.01.2013 20:51:36

Jeg har fået min kære mand på et besøgsvisum til Danmark. Da jeg studerede de sanske regler om familiesammenførsel igennem, gik det op for mig, at det er en umulig kamp. Jeg er derfor flyttet til Sverige. Mit spørgsmål er så:
1:Kan jeg godt søge gennem Sverige, selvom han nu er i Danmark på dansk besøgsvisum? Eller overtræder jeg nogle love/regler??
2: Er det på immigrationsverket, jeg skal søge sammenføring?

Er i vildrede, og ville sætte STOR pris på et hurtigt svar, da hans besøgsvisum snart udløber. På forhånd tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Besøgsvisum i DK, sammenførsel i Sverige?

Indlæg af mh1 » 07.01.2013 07:02:44

JA, din mand kan søge. NEJ, han vil ikke overtræde nogen love og regler ved at gøre det.

HUSK lige, at det er din mand, der er den aktive part her. Det er ham, der søger om at komme til Sverige for at bo sammen med dig, ikke dig, der søger om at han kan komme.

I har formodentlig 2 muligheder:
1) EU-regler
2) Svenske, nationale regler

I kan læse om dem her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Der har i den seneste tid været nogle, som har erfaret at man kan søge efter begge regelsæt samtidigt - eller indgive anmodning om EU-opholdskort, og så nogle dage efter også ansøgning om opholdstilladelse efter svenske regler.

Når man bruger EU-regler må ægtefællen opholde sig i Sverige under sagsbehandlingstiden. Det må han/hun i princippet ikke, når der søges efter svenske regler, men når man søger efter begge regelsæt, så 'trumfer' EU-reglerne de svenske, så man gerne må blive.

Man risikerer formodentlig KUN at blive bedt om at rejse hjem, hvis det er helt åbenlyst at man ikke opfylder nogen som helst af de få krav til at kunne bruge EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar