Fra Danmark til Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AussieFyr

Fra Danmark til Sverige

Indlæg af AussieFyr » 05.12.2012 14:36:34

Hej ÆUG.

Min kone og jeg går nu og venter på hendes opholdskort efter at have fået familliesammenføring i Danmark.
Nu begynder vi så at se på, hvad fremtiden kan byde os.

Jeg kigger f.eks. med bekymring på meningsmålingerne i øjeblikket. Det ser jo ud til, at ved næste valg, så stormer V, LA og (gys!) DF ind på Christiansborg igen, og tonen bliver jo nok en helt anden bl.a mht. til at skulle opnå permanent opholdstilladelse og senere statsborgerskab.

Kan en eventuel ny regering i øvrigt ændre reglerne for udstedelser af nye, midlertidige opholdstilladelser - eller vil man altid blive bedømt på de kriterier man blev målt imod, da den første midlertidige opholdstilladelse (FS) blev givet? Hvis ja, så ser det jo ekstra sort ud om 3 år...

Jeg har altid anset Sverige som et 'sikrere' land mht. permanent ophold og da vi skal til at købe hus til næste år, så vil det jo være nærliggende at flytte over sundet, for at være på den sikre side.

Det giver jo lidt problemer i sig selv... Som jeg ser det kan vi gøre brug af enten EU eller Sveriges nationale regler. Men det giver jo lidt spørgsmål:

1) Kan man 'forhåndsgodkendes' efter EU reglerne i Sverige - på samme måde som i DK?

2) Hverken EU eller SE ophold kan vel søges uden at jeg bor/har en adresse i Sverige? I det samme jeg 'bor'i Sverige, så bortfalder min kones FS visum i DK vel, ikke?
Ellers ville det jo være optimalt at søge FS efter Svenske regler og så vente i Danmark... Kan det lade sig gøre på en smart måde?

3) Alle papirproblemerne ved EU ophold i SE burde vel ikke være til stede, hvis min kone inden flytningen får sit eget danske sygesikringsbevis, personnummer, opholdskort m.m?

Hvad vil I råde os til, og er vi måske lidt for pylrede og burde bare blive i Danmark og se hvad der sker?

fundiver199

Re: Fra Danmark til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2012 13:18:33

AussieFyr skrev:Hvad vil I råde os til, og er vi måske lidt for pylrede og burde bare blive i Danmark og se hvad der sker?
Umiddelbart: Ja. Vi havde en borgerlig regering i 10 år fra 2001-2011, og selvom den vedtog mange ting, ÆUG er/var utilfreds med på vores medlemmers vegne, så skal man altså lige prøve at få proportionerne på plads.

Den tidligere regering strammede reglerne for permanent opholdstilladelse og dansk statsborgerskab flere gange, og nogle af ændringerne var klart urimelige eller bare idiotiske. Som f.eks. at stille krav om beståelse af en medborgerskabsprøve, der slet ikke fandtes før mere end 12 måneder senere.

Men det var jo ikke sådan, at der kørte dødspatruljer rundt i de danske byer. Eller blev sendt togvogne afsted med udlændinge, der skulle deporteres bundtvis ud af landet. Så sådan bliver det nok heller ikke, bare fordi vi evt. får en ny borgerlig regering efter næste valg.

Desuden står Sverigesdemokraterne til at få mere end 10% af stemmerne i de sidste meningsmålinger, så hvem siger, at der om 5 år vil være et mere ”udlændingevenligt” politisk klima i Sverige end i Danmark? Det er i givet fald en ren trossag, hvis man baserer sin planlægning på den slags antagelser om fremtiden.

Mht. at begynde at stille nye krav som betingelse for bevarelse af allerede udstedte opholdstilladelser, er der ikke noget i Grundloven, der forhindrer dette. Men det vil meget hurtigt komme i konflikt med internationale konventioner, såfremt det fører til, at nogle opholdstilladelser skal inddrages. Og hvis det ikke gør det, hvad skulle formålet så være?

Hvis I af helt andre grunde gerne vil bo i Sverige, f.eks. fordi de har billige biler eller flot natur, så flyt dog endelig dertil. Men lad være med at gøre det, bare fordi I er nervøse for det politiske klima i Danmark.

Det vil ikke være muligt at søge hverken opholdstilladelse eller EU-opholdskort, før du er flyttet. I praksis kommer I derfor til at bruge EU-reglerne, og din kone kommer til at finde sig i at vente en ukendt periode på at få udstedt opholdskort og personnummer.

Joe71

Indlæg af Joe71 » 24.12.2012 02:03:50

Hjææælp.
Min kone er Marokaner og bor i Marokko og jeg er dansk statsborger og "bor" nu i Sverige.Vi blev gift i Marokko i 2010 og jeg overvejer at søge efter EU-reglerne i Sverige. Nu er spørgsmålet så om jeg kan nøjes med at leje et værelse i Malmø i "andra hand"'eller skal det være i første hand. Kan min kone godt søge om upphålskort mens hun er i Sverige, eller skal det foregå fra Marokko. Vi tænkte på et turistvisum til hende til Sverige og så søge efter opphålskort til hende imens hun er her.
Hvis vi søger efter eu-reglerne, spørger de så efter hvor stor ens bolig er i Sverige og hvad med indkomst. Hvad forlanger de der?
Jeg håber der er nogen der har nogle gode tips.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.12.2012 14:09:41

Først: jeg vil da håbe at du reelt bor i Sverige. Snyd fører som regel ingen vegne hen, andet end til problemer.

Dernæst, så gå ind her og læs, og klik ind på de videre oplysninger. Der får du svar på det du spørger om, og også på andre spørgsmål:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar