familiesammenføring med børn
: 29.11.2012 18:57:56
Hej
Jeg har et spørgsmål, som måske er lidt udenfor jeres kernefelt, men jeg vil forsøge alligevel om i måske kan hjælpe mig, eller henvise mig til nogen der ved.
Min svigermor er dominikansk statsborger, men har boet i Italien i 18 år. Hun har fornyet sin opholdstilladelse hvert 5 år, men aldrig søgt om permanent opholdstilladelse eller statsborgerskab. Hun har 2 børn med en italiener på henholdsvis 10 og 15 år, de er født i Italien og er italienske statsborgere. Hun har ikke forældremyndigheden over sine børn. For et par år siden valgte hun at tage sin datter med til Sweitz i 9 måneder, uden at sige myndighederne fra (det blev vidst betegnet som en kidnapping). Når hun så efterfølgende skulle fornye sin opholdstilladelse, fik hun nægtende svar, på bagrund af episoden med kidnapningen.
Nu foregår alt dette i Italien så jeg er klar over at der måske ikke er nogen der er helt inde i deres nationale love og regler, men vi prøver alligevel.
Mit spørgsmål er så, har hun ret til at blive familiesammenført med sine børn, selvom hun ikke har forældremyndigheden over dem? Eller er der nogle andre muligheder for hende, så at hun kan blive i Italien/Europa (hun er åben for at skulle flytte til Sweitz eller Spanien, da hun har søstre der).
Håber at der er lidt håb for hende da hun har hele sit liv her i Europa og ikke ønsker at tage tilbage til Den Dominikanske Republik. Er der nogen der kan fortælle os hvad vi kan gøre?
Jeg har et spørgsmål, som måske er lidt udenfor jeres kernefelt, men jeg vil forsøge alligevel om i måske kan hjælpe mig, eller henvise mig til nogen der ved.
Min svigermor er dominikansk statsborger, men har boet i Italien i 18 år. Hun har fornyet sin opholdstilladelse hvert 5 år, men aldrig søgt om permanent opholdstilladelse eller statsborgerskab. Hun har 2 børn med en italiener på henholdsvis 10 og 15 år, de er født i Italien og er italienske statsborgere. Hun har ikke forældremyndigheden over sine børn. For et par år siden valgte hun at tage sin datter med til Sweitz i 9 måneder, uden at sige myndighederne fra (det blev vidst betegnet som en kidnapping). Når hun så efterfølgende skulle fornye sin opholdstilladelse, fik hun nægtende svar, på bagrund af episoden med kidnapningen.
Nu foregår alt dette i Italien så jeg er klar over at der måske ikke er nogen der er helt inde i deres nationale love og regler, men vi prøver alligevel.
Mit spørgsmål er så, har hun ret til at blive familiesammenført med sine børn, selvom hun ikke har forældremyndigheden over dem? Eller er der nogle andre muligheder for hende, så at hun kan blive i Italien/Europa (hun er åben for at skulle flytte til Sweitz eller Spanien, da hun har søstre der).
Håber at der er lidt håb for hende da hun har hele sit liv her i Europa og ikke ønsker at tage tilbage til Den Dominikanske Republik. Er der nogen der kan fortælle os hvad vi kan gøre?