Flytte til Sverige - hvilke muligheder har vi?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tanya

Flytte til Sverige - hvilke muligheder har vi?

Indlæg af Tanya » 06.11.2012 23:40:06

Hej
Jeg prøver igen at spørge om hjælp da der gik lidt for meget "efter min mening" i min anden tråd.. Jeg er interesseret i at vide vores muligheder - ikke folks holdninger til vores valg :) Tak!
Vi er familiesammenført i Danmark med dispensation pga særbørn. Jeg er dansk statsborger, min mand er fra Marokko. Jeg er pt sygemeldt med raskmelding fra januar, min mand er ansat som kok i en sushikæde. Vi blev dansk gift i august 2011 og har boet sammen siden, min mand fik opholdstilladelse i november 2011. Vi er lidt i tvivl om han er folkeregistreret ved ankomst eller ved afgivelse af opholdstilladelse.
Vi vil gerne flytte til Malmø i august 2013. Hvilke muligheder har vi?
Lidt mere Info:
Vi vil forsøge at ansøge om arbejdstilladelse i Danmark som pendler for min mand - sandsynligheden er måske lille, men et forsøg værd..
Hvis ikke jeg får et arbejde planlægger jeg at tage mine dagpenge fra akassen med i 3 mdr og være jobsøgende fra Malmø.
Kan vi søge efter de svenske nationale regler eller eu reglerne?
Vi vil helst ikke være adskilt og efter jeg kan forstå så kræver de svenske nationale regler at jeg flytter til Sverige alene som en start?
Og som jeg forstår det mht eu reglerne skal jeg kunne forsørge ham (hvilket jeg vel ikke opfylder på dagpenge?) Gælder dette krav også hvis han får arbejdstilladelse? (Han er desuden meldt i akasse fra august 2012)
Håber at nogen kan hjælpe mig med et overblik.
På forhånd tak.

skaanebo

Re: Flytte til Sverige - hvilke muligheder har vi?

Indlæg af skaanebo » 07.11.2012 07:45:44

Når din mand allerede har en dansk opholdstilladelse, hvorfor overvejer I så overhovedet at flytte til Sverige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.11.2012 08:07:00

@ skaanebo, det har Tanya ikke lyst til at forklare mere om.

@ Tanya:
Mht. folkeregistrering: din mand kan ikke være blevet folkeregistreret, før han fik opholdstilladelse. Man kan ikke blive folkeregistreret uden en sådan.

Mht. EU-reglerne: Ved EU-reglerne skal du ‘råde over tilstrækkelige midler’.

“Om du råder over tilstrækkelige midler afhænger af en konkret vurdering fra sag til sag. Men du opfylder den med sikkerhed, hvis du har en løbende indtægt, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land.”

Da dine to børn så vidt jeg forstår bor hos dig, og vel også skal med til Sverige, skal du regne på om dine dagpenge svarer til det, du ville kunne få til en familie på 4.

Mht. at søge efter svenske regler: din mand skal søge fra sit hjemland ELLER det land, hvor han har lovligt ophold – dvs. han skal søge fra DK.

Han må i princippet ikke opholde sig i Sverige med henblik på bosættelse, før han får opholdstilladelse. På det seneste ser det dog ud til, at ægtefæller til danske statsborgere, som måske alternativt kunne få ophold efter EU-reglerne, har fået lov til at søge efter svenske regler mens de er i Sverige.

Under alle omstændigheder skal I som minimum have en bolig parat i Sverige.

HUSK: Din mands danske opholdstilladelse bortfalder i det øjeblik, han får opholdstilladelse eller opholdskort i Sverige.

Ved brug af EU-reglerne skal du registrere dig, hvis du påregner at opholde dig længere end 3 mdr. (dog kan du vente 6 mdr. hvis du er arbejdssøgende i Sverige). Du skal være registreret, for at din mand kan søge om opholdskort.

Mht. din ægtefælles indtægt: Det er EU-borgeren, som skal kunne forsørge ægtefællen. Det er uafklaret, om man vil kunne anse ægtefællens evt. indkomst for at være en del af ‘tilstrækkelige midler’.

Der er sikkert mere. Kontakt evt. www.oresunddirekt.dk
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2012 10:27:14

Tanya skrev:Og som jeg forstår det mht eu reglerne skal jeg kunne forsørge ham (hvilket jeg vel ikke opfylder på dagpenge)?
På dagpenge vil din mand have ret til at opholde sig i Sverige, så længe du søger arbejde, men han vil ikke kunne få udstedt et opholdskort og dermed heller ikke et svensk personnummer, før I kan dokumentere jeres forsørgelsesgrundlag fremadrettet for en længere periode end bare 3 måneder.
Tanya skrev:Gælder dette krav også hvis han får arbejdstilladelse? (Han er desuden meldt i akasse fra august 2012)
Hvis han har fået en dansk arbejdstilladelse, burde hans indtægt kunne anvendes til at dokumentere "tilstrækkelige midler", da det burde være underordnet, hvor disse kommer fra.

Men samlet set ville jeg nok foretrække at søge efter de svenske regler. Og her kan man sige, at når han bor i Danmark, jamen så er det der med at søge fra hjemlandet jo noget teoretisk.

Han kan søge elektronisk, og herefter kan svenskerne vel sådan set ikke forhindre ham i at opholde sig i Sverige i kortere perioder, da han jo i forvejen har den rettighed pga. sin danske opholdstilladelse. Så i praksis betyder det nok mest, at han ikke kan flytte sin adresse til Sverige, før opholdstilladelsen er blevet bevilget. Så hvis I har opsagt jeres danske bolig, bliver han måske nødt til i en periode at flytte sin adresse til f.eks. dine forældre.

Tanya

Indlæg af Tanya » 09.11.2012 20:53:56

Hvis vi fx flytter til Sverige august næste år og søger efter eu reglerne - kan vi så "ombytte" eu familiesammenføringen til de svenske nationale regler til november (der har vi så haft adresse sammen i 2 år - første 21 måneder i Danmark og sidste 3 måneder i Sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2012 10:53:10

I kan i hvert fald søge efter de svenske nationale regler, når I har boet 6 måneder i Sverige. Og hvis I til den tid har boet sammen i 2 år, burde der være chance for, at opholdstilladelsen gøres permanent med det samme. Men det er nok ikke noget, man kan garantere 100%, da det er et område, hvor Migrationsverket formentlig har ret til at udøve konkrete skøn fra sag til sag. PUT i første omgang er således noget, man kan være heldig at få, men ikke noget man har et egentligt retskrav på, som jeg har forstået de svenske regler.

Besvar