Hjælp til familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

RaSey

Hjælp til familiesammenføring

Indlæg af RaSey » 08.08.2012 13:11:07

Jeg er en 21 årig pige som er født og opvokset i Danmark. Jeg skal til at studere i Kbh og skal derfor flytte fra Aarhus til september. Desuden skal jeg giftes til sommer 2013 med en tyrkisk mand fra Tyrkiet. Jeg vil flytte til Sverige hvorfra jeg vil pendle til universitetet. Hvilke regler skal jeg være opmærksom på, for at få min mand herop?

Hvad er EU-borger? Er jeg EU-borger når jeg er født og opvokset i Danmark? (jeg har permanent/tidsubegrænset opholdstilladelse)
Hvor stor en indtægt kræves der ved siden af SU?
Er der regler om, hvor stor ens bolig skal være i Sverige?

fundiver199

Re: Hjælp til familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2012 13:59:22

ÆUG anbefaler at søge FS efter de svenske regler, da der pt. er mange problemer med at anvende EU-reglerne i Sverige, hvis man arbejder eller studerer i Danmark. Så I gør følgende:

1) Du flytter til Sverige og får et svensk personnummer
2) Din mand søger FS ved at udfylde den elektroniske blanket om svensk uppeholdstilstand, som du finder på Migrationsverkets hjemmeside
3) Din mand flytter til Sverige, når ansøgningen er godkendt. Indtil da bliver han i sit hjemland, eller hvor han nu ellers bor fast for øjeblikket

Som du kan se, er det hele meget simpelt, og der er ingen andre krav end, at I skal være gift eller have et fast forhold og have til hensigt at bo sammen. Sverige har vel nok Europas mest lempelige regler om familiesammenføring, og der er ingen krav til din økonomi eller din bolig eller noget som helst andet. Så derfor er det heller ikke den store ulykke, at det er vanskeligt at bruge EU-reglerne. Man bliver bedre stillet efter de svenske regler, og den eneste grund til, at mange hidtil har anvendt EU-reglerne, er, at det tidligere gik hurtigere. Men det gør det ikke mere, og så bør man selvfølgelig bruge de svenske regler i stedet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2012 14:03:05

PS. Og hvis I alligevel først vil giftes og flytte sammen i sommeren 2013, er det da i det hele taget ligegyldigt, at EU-reglerne tidligere gik hurtigere. Så kan du lige så godt med det samme begynde at forberede flytningen til Sverige, så du er på plads derovre, før I gifter jer. Og hvis han gerne vil hurtigere til Sverige, kan I så bare fremskynde datoen for jeres bryllup.

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nashenas_Dk » 08.08.2012 14:07:40

RaSey skrev: Hvad er EU-borger? Er jeg EU-borger når jeg er født og opvokset i Danmark? (jeg har permanent/tidsubegrænset opholdstilladelse)
Man er ikke en eu-borger når man ikke er danskstatsborger, eller er man?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2012 14:28:58

Danske statsborgere er også unionsborgere eller EU-borgere. Men for at komme under reglerne i opholdsdirektivet, som fastsætter en ret til familiesammenføring med bla. ægtefælle, skal man være flyttet til et andet EU-land end det, hvor man er statsborger. Så altså skal f.eks. en dansk statsborger flytte til et andet EU-land end Danmark. Og en tysk skal tilsvarende flytte til et andet EU-land end Tyskland.

Nashenas_Dk

Indlæg af Nashenas_Dk » 08.08.2012 14:37:27

netop, men RaSey er ikke danskstatsborger, derfor kan hun ikke til sverig.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.08.2012 15:53:03

Nashenas_Dk skrev:
RaSey skrev: Hvad er EU-borger? Er jeg EU-borger når jeg er født og opvokset i Danmark? (jeg har permanent/tidsubegrænset opholdstilladelse)
Man er ikke en eu-borger når man ikke er danskstatsborger, eller er man?
Når du ikke er dansk statsborger, kan du ikke umiddelbart bare flytte til Sverige. Hvad er dit statsborgerskab? En permanent opholdstilladelse i Danmark gælder kun til Danmark og ikke til noget andet land.

RaSey

Indlæg af RaSey » 08.08.2012 18:02:44

Jeg har tyrkisk statsborgerskab..

Nashenas_Dk

Indlæg af Nashenas_Dk » 08.08.2012 18:44:58

Så kan du desværre ikke bruge sverige modelen :(

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 08.08.2012 19:30:53

Du kan evt søge om dansk statsborgerskab .. For at søge skal du jo op til indfødretsprøven , og den er der vist jeg ikke tager fejl til december ..

RaSey

Indlæg af RaSey » 08.08.2012 21:40:24

Hvilke problemer er der med hensyn til at bruge EU-reglerne i Sverige pt.?
På hvilke punkter bliver man bedre stillet efter de svenske regler? 

Ja, jeg kan jo gå op til den prøve.. Det har jeg også tænkt på siden jeg fyldte 18 år. Det har bare været en princip sag, fordi jeg ikke kunne klare at skulle bruge en hjemmeside der hedder www.nyidanmark.dk når jeg er født og opvokset her. Når der er undtagelser for bl.a. svenskere, nordmænd og dansksindede sydslesvigere, så er det ikke til at forstå, at en som er født her skal op til den latterlige prøve! Men sådan er der jo så meget af.. 
Hvis jeg nu går op til prøven til november/december og består den. Kan jeg så godt flytte til Sverige? Eller skal jeg have passet i hånden? Der er jo 1 års behandlingstid.. Hmmm.. :-) 

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.08.2012 07:05:32

Du er ikke blevet dansk statsborger, før du har papiret på det, så du kan ikke bare flytte til Sverige med eksamensbeviset og et blåt pas (eller et tyrkisk bordeaux, hvis du har fået et af de nye). Det skal være et DANSK bordeauxfarvet, eller i hvert fald en udskrift fra folkeregisteret, som viser at du er dansk statsborger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 09.08.2012 09:12:36

Jeg har selv været turen igennem, med at skulle op i prøven , også selvom jeg er født og opvokset i Danmark . Det er desværre ikke altid man får det hele serveret på et guldfad og skal derfor kæmpe hårdere end andre ..
Synes du skal gå op til prøven til december . Når du har bestået prøven , aflevere du hurtigst muligt din ansøgning til politiet , hvor de kalder dig til en samtale .. dernæst bliver din sag taget op til lovforslag til april og i slutningen af juni måned får du besked på om du har ret til dansk statsborgerskab . Hvis du får et ja , skal du ned på den tyrkiske ambassade og søge om løsladelse fra dit tyrkiske statsborgerskab . ( det tager ca 6 måneder af få svar fra dem ) når du så er løsladt får du et papir fra dem, hvor der står du har lov til Af blive løsladt såfremt du aflevere dit pas og kimlik karti ( tyrkisk id kort ) og så et par uger efter får du et statsborgerskabsbevis , hvor du med den kan gå ned på kommunen og søge om dit nye pas ..
Ved godt det er en lang proces og kræver en del tålmodighed , men nogen må man kæmpe ekstra for sin kærlighed:)

RaSey

Indlæg af RaSey » 10.08.2012 18:17:38

Okay.. Lad os sige jeg består den prøve og har fået statsborgerskab.. Efterfølgende flytter jeg til Sverige. Hvor lang tid tager det at få svensk personnr? Skal jeg have boet der et stykke tid (antal uger?) inden jeg kan søge om svensk personnr.? Hvor lang tid tager det for sådan en uppeholdstilstand at blive godkendt? Nu kan jeg jo forstå, at det tager sin tid at få det statsborgerskab. Højst sandsynligt når jeg ikke at få det til sommer, hvor jeg har tænkt mig at giftes. 
Kunne jeg tage orlov fra uni, og flytte ned til min mand i et halvt års tid indtil jeg får det med statsborgerskabet på plads? Flytte til Sverige derefter og få ham op? Er det en ulempe når man søger om familiesammenføring, at jeg har boet i Tyrkiet i en længere periode? Tænker på tilknytningskrav mm, som DK jo går meget op i :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.08.2012 19:21:40

Tilknytningskravet er netop lavet for at forhindre præcis det, du beskriver, og i høj grad netop med familiesammenføringer fra Tyrkiet for øje. Du har ikke været dansk statsborger fra fødslen, og derfor bortfalder tilknytningskravet ikke automatisk, når du fylder 26 år, med mindre du bliver boende i Danmark, til du har boet her i 26 år.

At bosætte dig i Tyrkiet for at "vente", f.eks. på at I opfylder 24-års reglen, vil derfor med stor sandsynlighed medføre, at tilknytningskravet ikke kan anses for at være opfyldt. Og så er der jo kun EU-reglerne tilbage, som forudsætter, at du er dansk statsborger.

Endelig er der også nogle regler for, hvor længe du må være væk fra Danmark, hvis du i det hele taget ønsker at bevare din opholdstilladelse. For så længe du ikke er dansk statsborger, har du ikke nogen generel ret til at rejse ind og ud af Danmark, som det passer dig. Og i den forbindelse er det fuldstændig ligegyldigt, at du har boet her hele dit liv.

Besvar