HJÆLP, DANMARK ELLER SVERIGE???

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Miss1984

HJÆLP, DANMARK ELLER SVERIGE???

Indlæg af Miss1984 » 20.07.2012 23:22:42

Jeg er MEGET i tvivl om hvad jeg skal vælge og gøre, Jeg blev gift i sommers med min mand som bor i marokko, nu skal jeg søge visum til ham for at Familiesammenføres, jeg er meget i tvivl om jeg skal blive i dk eller flytte til sverige. NOGLE DER KAN HJÆLPE ??

Lidt om mig

Jeg er 28 år har været dansk statsborger i 28 år. (Min mand er 29 år)
Jeg har ikke modtaget noget kontanthjælp de sidte 3 år.
jeg har fået bolig fra den 1/8-2012 en bolig på 46 kvm, i både dk og sverige begge er fra den første.
Jeg har en ren straffeastest.
Jeg har lige fået fast job på 32 timer fra den 20/7-2012
Jeg har den bank garanti, der skal stilles.

Håber nogen kan svare og hjælpe mig er bange for at blive i dk også alligevel få afslag... :|

skaanebo

Re: HJÆLP, DANMARK ELLER SVERIGE???

Indlæg af skaanebo » 21.07.2012 07:40:56

Det lyder da lidt specielt, at du har skaffet dig bolig i Sverige uden at det åbenbart er nødvendigt for dig at flytte til Sverige. To boliger fra samme dato er i hvert fald en for meget.

Og der er jo intet, som tyder på, at det er nødvendigt for dig at flytte til Sverige, når du opfylder kravene i den danske lovgivning. Men det er jo jeres helt eget valg. EU-reglerne kan stadig godt være fordelagtige at anvende i forhold til fx at få permanent ophold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2012 11:43:16

Ansøgninger om familiesammenføring afgøres ikke ved lodtrækning. Så hvis I opfylder de forskellige krav, der er, så får I naturligvis ikke afslag.

Men som skaanebo skriver, er det jo op til jer, hvad I foretrækker. Og hvis I hellere vil bo i Sverige eller Danmark, så gør dog det. Der kan jo være andre grunde end Udlændingeloven til at flytte til Sverige f.eks. lavere leveomkostninger i hvert fald mht. biler og boliger.

Og selvom man kan blive FS efter de danske regler, er der da flere ting i dem, som må siges at være "nederen". F.eks. at man skal opfylde boligkravet, hver gang der skal søges forlængelse, og at man skal stille de 50.000 i garanti på ubestemt tid.

Og så er der jo også den nye stopprøve i dansk, som i princippet betyder, at man ikke ved, om man vil have sin opholdstilladelse i mere end 9 måneder, hvorefter man så risikerer at blive sat tilbage til start og måtte rejse hjem og starte helt forfra med at søge om en ny.

På den anden side er det også nederen at anvende EU-reglerne i Sverige, når det slet ikke fungerer med udstedelsen af opholdskort og personnummer, som du kan læse om i det forum, der handler om EU-reglerne.

Og hvis I helst vil bo i Danmark, så er det da også nederen at skulle starte med at bo f.eks. ½ år i Sverige, da det jo også trækker det hele i langdrag og giver ekstra flytteomkostninger mm foruden en masse besvær.

Så hvis jeg skal komme med et bud, så må det rigtige i jeres situation være at glemme alt om EU-reglerne og søge efter de nationale regler i det land, hvor I gerne vil bo. Og så herefter blive boende der.

Så hvis valget falder på Sverige, skal din mand ikke søge om noget visum. Så skal han i stedet søge om opholdstilladelse, efter du er kommet på plads i Sverige. For Sverige tillader ikke processuelle ophold, sådan som Danmark gør det.

Miss1984

Indlæg af Miss1984 » 21.07.2012 23:11:34

Jeg vil helt klart helst blive i denmark, men når jeg høre om folk der får afslag i denmark selvom man opfylder alle kræv bliver jeg da nervøs, Og tænker jeg må tag til sverige. Men kan forstå der er fordele og ulemper ved begge lande.

Ja det er da mega nedern at få taget sin opholdstillades efter 9 måneder Pga af en og anden dum prøve.

Men jeg må be en bøn og håbe min mand kommer godt igennem disse prøver er der jo for ham.

Har besluttet mig at blive i denmark, kan ikke se hvad jeg skal til sverige for når jeg opfylder kravene, men har ondt i maven og er nervøs.

Så på mandag ringer min mand til ambassaden i Marokko så han jan få en tid, vores invitation har vi udfyldt da jeg var på ferie.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2012 08:19:06

Dem, der får afslag, selvom de opfylder kravene, er jo dem, der søger efter EU-reglerne i Danmark efter at have boet i f.eks. Sverige. Det er ikke dem, der søger efter de danske regler. Her behandles ansøgningerne efter reglerne, og det er faktisk meget sjældent, vi hører om, at US begår fejl i sagsbehandlingen på det område.

Det er lidt vigtigt at holde de forskellige regelsæt adskilt og ikke løbe med en halv vind, når man læser noget i forum.

Besvar