HJÆLP til SverigeLøsningen
Re: HJÆLP til SverigeLøsningen
"særlige regler for famliemedlemmer til EU-borgere "
Skaanebo, hvordan skal hun gøre opmærksom på dette??? de er lidt stridige i tyrkiet, desværre..skal min hustru simpelthen mundtligt sige ved ansøgningen, at hendes mand (mig) er EU statsborger?
Skaanebo, hvordan skal hun gøre opmærksom på dette??? de er lidt stridige i tyrkiet, desværre..skal min hustru simpelthen mundtligt sige ved ansøgningen, at hendes mand (mig) er EU statsborger?
Det gør man opmærksom på ved at udfylde de relevante felter på visumblanketten. Visse spørgsmål på blanketten skal fx ikke besvares, hvis man er familiemedlem til en EU-/EØS-borger, og der står en stjerne ud for disse spørgsmål. Desuden betaler man heller ikke noget gebyr for visum.
hilser pænt på alle
nu sad jeg og læste lidt på migrationsverkets hjemmeside, hvor jeg fik øje på en tekst der gjorde mig lidt nervøs..
nemlig at hvis man skal søge opholdskort til sin parter, som er indrejst til sverige via turist visum, så kan man IKKE søge opholdskort..
"
Krav för uppehållsrätt
Som familjemedlemmar räknas:
Om du planerar att gifta dig, registrera partnerskap eller bli sambo har du inte uppehållsrätt och kan inte få uppehållskort. För att du ska räknas som sambo, måste ni ha bott tillsammans viss tid. Att ni bott tillsammans under ett turistbesök räcker inte.
kan det virkelig være rigtigt, eller har det en anden betydning?????
nu sad jeg og læste lidt på migrationsverkets hjemmeside, hvor jeg fik øje på en tekst der gjorde mig lidt nervøs..
nemlig at hvis man skal søge opholdskort til sin parter, som er indrejst til sverige via turist visum, så kan man IKKE søge opholdskort..
"
Krav för uppehållsrätt
Som familjemedlemmar räknas:
Om du planerar att gifta dig, registrera partnerskap eller bli sambo har du inte uppehållsrätt och kan inte få uppehållskort. För att du ska räknas som sambo, måste ni ha bott tillsammans viss tid. Att ni bott tillsammans under ett turistbesök räcker inte.
kan det virkelig være rigtigt, eller har det en anden betydning?????
Ja, hvis I IKKE er gift eller IKKE kan dokumentere at have boet sammen i en vis tid (læs mindst 18 måneder), så er din partner ikke berettiget til et svensk opholdskort efter EU-reglerne.
Så skal I i stedet søge efter de nationale svenske regler, hvor man skal søge fra sit hjemland eller der, hvor man bor fast og har lovligt ophold, inden man kan komme til Sverige.
Så skal I i stedet søge efter de nationale svenske regler, hvor man skal søge fra sit hjemland eller der, hvor man bor fast og har lovligt ophold, inden man kan komme til Sverige.
ok, men vi ER gift og har registreret mit ægteskab i sverige, men vi har altså ikk været gift i 18måneder..men gift er vi..ville det mon skabe problemmer??
Nej, jeg skrev Jo netop gift ELLER 18 måneders samliv, ikke begge dele.
mange tak for hjælpen skaanebo 
ja som i nok kan tyde, er jeg utrolig nervøs angående,hvad der skal ske, når vi engang skal søge opholdskort til min hustru..
som sagt er planen at søge visum til sverige, og dernæst søge opholdskort herfra fra sverige..
men læste igen på migrationsverket, der stod således
Om du är anhörig till en person som arbetar i ett grannland men ni bor tillsammans i Sverige så räknas ni som personer med tillräckliga medel för er försörjning. Bifoga:
•anställningsbevis där anställningstid och lön framgår
•kontrolluppgift från Skattemyndighet eller de tre senaste lönespecifikationerna
•uppgifter om pendlingskostnader
•kostnad för boende i Sverige
de to nederste punkter, nemlig transport omkostninger samt leve omkostninger??
er det virkelig sandt at vi ikk kan få opholdskort hvis ikke jeg kan fremvise ovenstående??
som sagt er planen at søge visum til sverige, og dernæst søge opholdskort herfra fra sverige..
men læste igen på migrationsverket, der stod således
Om du är anhörig till en person som arbetar i ett grannland men ni bor tillsammans i Sverige så räknas ni som personer med tillräckliga medel för er försörjning. Bifoga:
•anställningsbevis där anställningstid och lön framgår
•kontrolluppgift från Skattemyndighet eller de tre senaste lönespecifikationerna
•uppgifter om pendlingskostnader
•kostnad för boende i Sverige
de to nederste punkter, nemlig transport omkostninger samt leve omkostninger??
er det virkelig sandt at vi ikk kan få opholdskort hvis ikke jeg kan fremvise ovenstående??
Ja, medmindre du cykler eller går til arbejdet, så har du jo nogle transportomkostninger, og de omkostninger er jo et fast beløb hver måned, som derfor naturligvis skal indgå i et månedsbudget. Og I skal også aflevere papir på jeres bolig i Sverige. Det bedste og tydeligste vil være, hvis du opstiller et månedsbudget af dine indkomster og faste udgifter.
altså nu arbejder jeg jo i danmark..dvs foreksempel en brobizz udskrift?? og over hvor lang tid?? altså har jo været og er den idag jo "SINGEL" da konen jo ikk er hos mig, og dvs leve omkostninger har jeg altså ikke gemt kviteringer på osv..og bevis på bopæl, der har jeg jo en kontrakt??
nu troede jeg at alt gik så godt..
nu troede jeg at alt gik så godt..
De spørger jo heller ikke til dine præcise leveomkostninger. De spørger til dine boligforhold. Dvs. aflevere en kopi af en kontrakt på din bolig. Og aflever en udskrift af dine bilkørsler over broen den seneste måned eller to. Dine leveomkostninger bruger de en fast skabelon til at udregne. Og det er her, at man siger, at man som tommelfingerregel bør have mindst 6000 SEK at leve for, hvis man er to personer.
NØØØØJ hvor er det besværligt med et opholdskort
men tusind tak skaanebo
Hvis du synes, det er besværligt hos Migrationsverket, så bare vent til I kommer til Udlændingeservice. For her skal I aflevere meget mere, fx gerne bankkontoudskrifter for indkøb i det lokale supermarked i hele perioden, indboforsikring, tv-licens, osv., osv.
-
fundiver199
Jeg kan altså heller ikke lige se, hvorfor det er specielt svært eller kompliceret at skulle oplyse og dokumentere sine udgifter til transport og husleje. Måske er det sproget, der driller?
Uppgifter om pendlingskostnader = udgifter til transport mellem hjem og arbejdsplads.
Kostnad för boende i Sverige = udgifter til boligen.
D.v.s. husleje, el, vand, varme, internet, kabel-TV og så videre, alt det som man får en regning på, og som har med ens bolig at gøre.
Når Migrationsverket skal vide disse ting, så er det fordi socialbidrag i Sverige udregnes efter, hvor store faste udgifter man har. Og her siger EU-reglerne så, at du som udgangspunkt skal have en så god økonomi, at I IKKE ville være berettiget til socialbidrag, hvis I søgte om det.
Hvis man lige bruger lidt tid på at sætte sig ind i og ikke mindst forstå, hvad reglerne går ud på, så er det faktisk hverken svært, indviklet eller farligt, og der er ikke nogen grund til at være nervøs for kontakten med de svenske myndigheder
Uppgifter om pendlingskostnader = udgifter til transport mellem hjem og arbejdsplads.
Kostnad för boende i Sverige = udgifter til boligen.
D.v.s. husleje, el, vand, varme, internet, kabel-TV og så videre, alt det som man får en regning på, og som har med ens bolig at gøre.
Når Migrationsverket skal vide disse ting, så er det fordi socialbidrag i Sverige udregnes efter, hvor store faste udgifter man har. Og her siger EU-reglerne så, at du som udgangspunkt skal have en så god økonomi, at I IKKE ville være berettiget til socialbidrag, hvis I søgte om det.
Hvis man lige bruger lidt tid på at sætte sig ind i og ikke mindst forstå, hvad reglerne går ud på, så er det faktisk hverken svært, indviklet eller farligt, og der er ikke nogen grund til at være nervøs for kontakten med de svenske myndigheder
tak for indfo
nej vi skal intet have med udlæningeservice, at gøre der vi ikk har planer om at flytte tilbage til danmark før om laaang tid...
altså selvfølgelig har jeg min boligkontrakt, og kan vise brobizz udskrift/pendlerkort..
troede nemlig at vi skulle fremvise indkøbskvitteringer når der skal søges om opholdskort, og det disse kvitteringer jeg ikke..
nej vi skal intet have med udlæningeservice, at gøre der vi ikk har planer om at flytte tilbage til danmark før om laaang tid...
altså selvfølgelig har jeg min boligkontrakt, og kan vise brobizz udskrift/pendlerkort..
troede nemlig at vi skulle fremvise indkøbskvitteringer når der skal søges om opholdskort, og det disse kvitteringer jeg ikke..