Først vil jeg lige starte med at fortælle min historie, inden jeg stiller nogle spørgsmål.. Det skal lige siges at min kæreste er i militæret lige pt. og at han er først færdig december 2014, så jeg har lige lidt tid at løbe på.
Jeg er dansk statsborger og jeg er 22 år gammel. Jeg mødte i 2011 min kæreste i Alanya, men det er først gået hen og blevet rigtig seriøst i sommeren 2013 hvor jeg var dernede med ham i 2 ½ måned. Vi vil selvfølgelig som alle andre herinde, gerne bo sammen og det skal være her i Danmark. Men jeg har læst og læst om alle regler med hensyn til de danske regler omkring familiesammenføring, og er kommet frem til at der vil være mange flere fordele ved at jeg bosætter mig en periode i Sverige og at han kommer herop på den måde.. Jeg er studerende og regner stærkt med at jeg vil tilmelde mig noget fjern-undervisning, formentlig i Kbh, og så studere hjemmefra den eventuelle lejlighed eller det værelse som jeg forhåbentlig kommer til at finde i Sverige. Og vil da så vidt mulig prøve at finde et fritidsjob i Sverige (min far er svensker, så jeg kan sagtens begå mig med sproget).
Jeg har kunnet læse mig frem til at jeg kan søge EU-visum til ham og at de skal, hvis alle papirer er iorden, give ham det inden for 15 dage. Og når han er ankommet kan vi aflevere en ansøgning efter EU-reglerne og en ansøgning efter de svenske regler, og så skal han have lov til at blive i Sverige indtil at der kommer en afgørelse. Håber jeg har forstået de regler korrekt. Ved selvfølgelig godt at vi skal være gift for at kunne komme i betragtning til EU-reglerne.
Nu til spørgsmålene:
1) Vil min SU plus SU-lån (8000 danske kr) være tilstrækkelige midler iforhold til EU-reglerne? Synes jeg har fået blandet meninger, når jeg har læst om dette. Nogle steder står der at hvis man er studerende i DK og bor i Sverige, så hører man ind under kategorien ''person med tilstrækkelige midler'', men andre steder står der at man skal have 3000 svenske kr, pr person, efter udgifter som husleje osv. Og med hurtig hovedregning kan dette jo ikke lade sig gøre med en SU.
2) Med hensyn til de svenske regler: Hvordan forholder det sig, hvis vi kort tid efter min kærestes ankomst, gerne vil flytte tilbage til DK?
3) Når nu man søger efter begge reglesæt på en gang, og man f.eks får afslag på ansøgningen til EU-reglerne, og man venter på afgørelsen fra de svenske regler, skal han så rejse hjem eller har han tilladelse til at blive til den afgørelse også er truffet?
4) Hvordan forholder reglerne sig med hensyn til sygeforsikring til ham, når man søger efter EU-reglerne? Jeg er selv medlem af sygeforsikring DANMARK, ved ikke om det har noget at sige.
Tror det var alle mine spørgsmål lige i denne omgang, beklager det meget lange indlæg!
På forhånd tusind tak for hjælpen!!