et par spørgsmål til FS i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

tta

Re: et par spørgsmål til FS i Sverige

Indlæg af tta » 01.03.2011 16:14:34

mh skrev:HOV!

Ifølge § 1 i den gældende indfødsretslov erhverver et barn automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis forældrene er gift, og enten faderen eller moderen er dansk. Dette gælder uanset, hvor i verden barnet er født.

tta er gift med sit kommende barns mor OG er dansk statsborger, så hans barn bliver dansk ved fødslen.
Vi er gift i Danmark, da hun kom på turistbesøg hos mig.
Jeg har snakket med nogen fra Retshjælp og de mente, mit barn ikke automatisk kan blive dansk statsborger ved fødsel, hvis mit barn er født i udlandet. Jeg ved ikke det er korrekt eller ej. Men hvis mit barn evt. kan blive dansk statsborger efter fødsel, kan du vise hvad jeg evt. kan lave ansøgning om dansk indfødsret for mit barn, når barnet skal fødes i Vietnam??

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: et par spørgsmål til FS i Sverige

Indlæg af mh1 » 01.03.2011 17:34:25

LBK nr 422 af 07/06/2004 (Indfødsretsloven)
§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.
Stk. 2. Hittebarn, som bliver fundet her i riget, anses, indtil andet oplyses, som havende dansk indfødsret.

§ 2. Har et barn af en dansk far og en udenlandsk mor ikke erhvervet dansk indfødsret ved fødslen, erhverver barnet dansk indfødsret ved forældrenes indgåelse af ægteskab. Det er en forudsætning, at barnet på tidspunktet for ægteskabets indgåelse er ugift og under 18 år.

Siden I er gift, vil dit barn blive dansk statsborger ved fødslen.

Var i ikke gift endnu, ville det blive dansk statsborger når I indgik ægteskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar