EU ELLER SVENSKE REGLER?
Re: EU ELLER SVENSKE REGLER?
Den forsikring jeg linker til opfylder ikke kravet om at være heldækkende ikke?
Det er en højere anstalt der har behandlet vores klag (migrationsdomstolen). Hvis ikke vi indsender noget til dem inden 4 januar vil de blot afvise hendes opholdstilladelse. Har det nogen betydning for om hun kan søge opholdstilladelse igen når hun rejser tilbage til sit hjemland når det er migrationsdomstolen der har givet afslag. Det er vel ikke sådan at fordi migrationsdomstolen har givet afslag så kan hun ikke længere i fremtiden eller når hun rejser hjem igen søge om opholdstilladelse?
Det er en højere anstalt der har behandlet vores klag (migrationsdomstolen). Hvis ikke vi indsender noget til dem inden 4 januar vil de blot afvise hendes opholdstilladelse. Har det nogen betydning for om hun kan søge opholdstilladelse igen når hun rejser tilbage til sit hjemland når det er migrationsdomstolen der har givet afslag. Det er vel ikke sådan at fordi migrationsdomstolen har givet afslag så kan hun ikke længere i fremtiden eller når hun rejser hjem igen søge om opholdstilladelse?
Nej, den forsikring har jo en øvre grænse for forsikringssummen. Det dur ikke.
En tidligere afgørelse har ingen indflydelse på en ny ansøgning, hvis du i mellemtiden opfylder betingelserne. Så længe du er grænsegænger uden det blå kort, kan I ikke gøre brug af EU-regler. Men I kan søge efter nationale svenske regler. Og det skal så ske fra din kones hjemland.
En tidligere afgørelse har ingen indflydelse på en ny ansøgning, hvis du i mellemtiden opfylder betingelserne. Så længe du er grænsegænger uden det blå kort, kan I ikke gøre brug af EU-regler. Men I kan søge efter nationale svenske regler. Og det skal så ske fra din kones hjemland.
Hvis hun allerede er her behøves hun jo ikke at tage tilbage og søge efter de svenske regler. Det er jo kun hvis hun tager tilbage og søger efter de svenske regler så skal hun vente på svar i sit hjemland.
Du misforstår. Forudsætningen for at kunne søge efter svenske regler, mens man opholder sig i Sverige, er:
1. I er gift
2. Du er EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed.
Du opfylder ikke punkt 2, idet du ikke har tilstrækkeligt med arbejdstimer som grænsegænger.
Derfor er der kun en ting at gøre, hvis du ikke kan skaffe dig nogle flere arbejdstimer eller få job i Sverige, og det er, at din kone rejser hjem og søger derfra.
1. I er gift
2. Du er EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed.
Du opfylder ikke punkt 2, idet du ikke har tilstrækkeligt med arbejdstimer som grænsegænger.
Derfor er der kun en ting at gøre, hvis du ikke kan skaffe dig nogle flere arbejdstimer eller få job i Sverige, og det er, at din kone rejser hjem og søger derfra.
Hvad så hvis jeg får arbejde i Sverige også?
Ja, så er der ikke problem med det blå kort. Dog skal arbejdet formentlig være på mindst 8-10 timer om ugen.
Hvis jeg nu får et arb på fx 10 timer om ugen i sverige opfylder jeg da så kravet om at gøre brug af den frie bevægelighed eller skal jeg stadig skaffe det blå kort nu fra sverige eller anden dokumentation?
Ja, 10 timer i Sverige er nok. Du vil så få svensk sygeforsikring.
De har vel ikke fornylig dette år lavet om på at hvis man søger efter de svenske regler SKAL man vente i sit land uanset hvad. Har hørt om en kvinde hvis mand havde aøgt om opholdstilladelse efter de svenske regler men blev sendt tilbage til sit hjemland da hans visum var udløbetbog han måtte ikke vente på svar her selvom hans kone arbejdede de 15-20 timer og levede op til den fri bevægelighed??
Det har jeg ikke hørt. Men hvis den kvinde, du nævner, er svensk, så er det korrekt, for pårørende til svenske statsborgere skal altid søge fra deres hjemland.
Nej, kvinden er dansk statsborger
Nå, men det er da muligt, reglerne er ændret, så alle behandles ens efter svenske regler. Det må du spørge Mugrationsverket om.
Hvis man samtidig har afleveret en ansøgning efter eu reglerne også må den der søger gerne opholse sig her mens ansøgningen behandles. Derfor hvis man skal søge efter svenske regler og gerne vil vente på svar her skal man også samtidig aflevere ansøgning efter eu regler. Den giver ret til at opholde sig mens ens sag behandles
skaanebo.... jeg som er norsk har fast jobb i Sverige....min mann er ulovlig i Sverige nå, men vi skal søke opphold i dag.....kan vi søke eu regler og svenske? eller må han reise hjem igjen hvis vi søker de svenske regler?
er d noen som vet hvilket skjema vi skal bruke når man søker etter svenske regler når man allerede er i Sverige uten opphold? vi skal søke eu regler og svenske........