Svenske regler eller EU regler
-
fundiver199
Re: Svenske regler eller EU regler
Med dansk opholdstilladelse må han lovligt overnatte i Sverige op til 90 dage hvert halvår.
Jeg forstår ikke dette: Hvis han allerede har permanent opholdstilladelse i DK, hvorfor vil han så overhovedet flytte til Sverige? Lige nu kan han jo blive i Danmark til evig tid, men i samme øjeblik han flytter til Sverige, mister han sin permanente opholdstilladelse i DK.
Okay bare så ved det lovligt men må man få su når mens han søger fs i Sverige ? Altså tjekker de op på om han er i Sverige de 90 dage eller hvordan ?fundiver199 skrev:Med dansk opholdstilladelse må han lovligt overnatte i Sverige op til 90 dage hvert halvår.
Ja men hans muligere får at få permanent efter de 2 år er os god . Efterfølgende vil han gerne søge om pas bolig og job er billigere og flere muligheder for få job i Sverige og ja for starte på en frisk vi vil begge bo i Sverige så jaskaanebo skrev:Jeg forstår ikke dette: Hvis han allerede har permanent opholdstilladelse i DK, hvorfor vil han så overhovedet flytte til Sverige? Lige nu kan han jo blive i Danmark til evig tid, men i samme øjeblik han flytter til Sverige, mister han sin permanente opholdstilladelse i DK.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Camilla11, din mand kan altså ikke blive svensk statsborger på sølle 2 år i Sverige. Jeg går ud fra, at det er det du mener med "pas".
Han kan få permanent opholdstilladelse, men kan først håbe på svensk statsborgerskab efter at have boet i Sverige 5 år.
Så medmindre I har tænkt jer at blive boende i Sverige i mindst så lang tid, så skal I måske lige tænke om igen.
Han kan få permanent opholdstilladelse, men kan først håbe på svensk statsborgerskab efter at have boet i Sverige 5 år.
Så medmindre I har tænkt jer at blive boende i Sverige i mindst så lang tid, så skal I måske lige tænke om igen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Og det er jo lige blevet gjort nemmere at få dansk statsborgerskab. Så måske var det også en mulighed? Og så evt. flytte til Sverige bagefter, hvis I gerne vil starte på en frisk.
Hej.
Mangler lidt Info ang. Om at søge familiesammen
Føring i Sverige eller efter EU regler. Er blevet afvist af Danmark tre gange da jeg har været på barsel for 2 år siden og iflg. De danske regler, der må man ikke være afhængig af staten i tre år. Vi er simpelhen så trætte af at vente til vi udfylder de danske krav, da vi har en datter på tre år. Hvad synes i vil være det bedste? Vi søger lejlighed i Linköpning og har lidt familie der, men vi ved ikke om vi skal søge efter svenske regler eller EU, hvad er hurtigst?
På forhånd tak
Emina
Mangler lidt Info ang. Om at søge familiesammen
Føring i Sverige eller efter EU regler. Er blevet afvist af Danmark tre gange da jeg har været på barsel for 2 år siden og iflg. De danske regler, der må man ikke være afhængig af staten i tre år. Vi er simpelhen så trætte af at vente til vi udfylder de danske krav, da vi har en datter på tre år. Hvad synes i vil være det bedste? Vi søger lejlighed i Linköpning og har lidt familie der, men vi ved ikke om vi skal søge efter svenske regler eller EU, hvad er hurtigst?
På forhånd tak
Emina
-
fundiver199
Begge dele tager lang tid. Forskellen er, at ved anvendelse af EU-regler har man opholdsret, og opholdskortet er bare en bekræftelse på den ret, man allerede har. Så man må gerne opholde sig i Sverige, medens ansøgningen behandles, og i teorien må man også gerne arbejde og alt muligt andet. Det er bare svært at finde nogen, der tør ansætte en.
Ved svenske regler skal man have udstedt opholdstilladelsen, før man må rejse ind i Sverige. Så her kommer du til at sidde alene i Sverige i op til cirka 9 måneder, før din mand kan støde til.
Ved svenske regler skal man have udstedt opholdstilladelsen, før man må rejse ind i Sverige. Så her kommer du til at sidde alene i Sverige i op til cirka 9 måneder, før din mand kan støde til.
Ok. Men har han ikke ret til at opholde sig i Sverige mens ansøgningen står på, pga at vi har et barn tilfælles. ?
Men hvis man gøre dette ved EU regler, skal man så have et arbejde i Sverige? Eller skal man kun flytte adresse?
Er der ikke en overordnet der arbejde for ægteskab uden grænser, man kan kontakte telefonisk?
På forhånd tak
Men hvis man gøre dette ved EU regler, skal man så have et arbejde i Sverige? Eller skal man kun flytte adresse?
Er der ikke en overordnet der arbejde for ægteskab uden grænser, man kan kontakte telefonisk?
På forhånd tak
-
fundiver199
Under menupunktet "rådgivning" kan du både finde ÆUG´s vejledning om at flytte til Sverige og telefonnummer samt åbningstider på telefonrådgivningen. Læs også her:
http://www.migrationsverket.se/info/4222.html
At bede din mand om at søge fra hjemlandet vil vel ikke betyde, at han skal skilles fra jeres barn, da han ikke hidtil har boet sammen med det? Så det er svært at gætte på, om svenskerne vil lade jer komme ind under undtagelsesbestemmelserne i deres lovgivning eller ej. Måske vil de, og måske vil de ikke.
http://www.migrationsverket.se/info/4222.html
At bede din mand om at søge fra hjemlandet vil vel ikke betyde, at han skal skilles fra jeres barn, da han ikke hidtil har boet sammen med det? Så det er svært at gætte på, om svenskerne vil lade jer komme ind under undtagelsesbestemmelserne i deres lovgivning eller ej. Måske vil de, og måske vil de ikke.
Ok. Men han har reelt faktisk boet det medte i dk af de tre år vi søger, eftersom behandlings tiden var for langt.
Men kan man søge FS via EU regler men stadigvæk befinde sig i dk eller via svenske regler? Hvis man søger FS via Sveriges regler, og jeg har et arbejde og lejlighed deroppe, har min mand ret til at få kontanthjælp i Sverige eller er de oplysninger jeg har hørt forgæves ??
Men kan man søge FS via EU regler men stadigvæk befinde sig i dk eller via svenske regler? Hvis man søger FS via Sveriges regler, og jeg har et arbejde og lejlighed deroppe, har min mand ret til at få kontanthjælp i Sverige eller er de oplysninger jeg har hørt forgæves ??
Er der mulighed for at søge om FS via EU regler eller de svenske, at jeg registrer min adresse deroppe og søger familiesammenføring og venter i dk? Da min mands søster bor i linkøping og kan registere mig hos hende?
Så jeg ikke behøver at sige mit arbejde op og flytte min datter fra børnehaven?
Det HASTER så håber på et hurtigt svar. Da min mands ophold udløber den 29/9-13 så håber ikke han skal forlade landet i tre mdr?
Det HASTER så håber på et hurtigt svar. Da min mands ophold udløber den 29/9-13 så håber ikke han skal forlade landet i tre mdr?
-
fundiver199
Både svenske og danske myndigheder har meget fokus på danske statsborgere, der har flyttet deres adresse til Sverige uden selv at flytte med. Så snyd og fusk med adresse i Sverige kan bestemt ikke anbefales. Migrationsverket foranstalter bla. regelmæssigt en såkaldt "bopælskontrol".
Hvis I vil bo i Sverige, så overhold deres love og følg deres regler. Det er jo ikke svenskernes skyld, at I ikke kan få lov at bo sammen i Danmark, og at I ikke har lyst til at bo sammen i din mands hjemland. I er gæster i Sverige, så optræd med den høflighed og respekt, man normalt forventer at en gæst.
Hvis I vil bo i Sverige, så overhold deres love og følg deres regler. Det er jo ikke svenskernes skyld, at I ikke kan få lov at bo sammen i Danmark, og at I ikke har lyst til at bo sammen i din mands hjemland. I er gæster i Sverige, så optræd med den høflighed og respekt, man normalt forventer at en gæst.
-
fundiver199
Hvis det er 2 år siden, du modtog kontanthjælp, og hvis du i dag har både arbejde og institutionsplads til jeres barn, så var det måske også en mulighed bare at vente, til der er gået 3 år siden den sidste udbetaling af kontanthjælp og så søge igen?
Det kan jo ende med at være næsten lige så hurtigt som at vente på udstedelse af en svensk opholdstilladelse. Du skal også være opmærksom på, at hvis du selv siger dit arbejde op alene for at flytte til Sverige, så er dette ikke en "social begivenhed", og du vil derfor ikke nødvendigvis være berettiget til svensk socialhjælp.
Der er flere, som har brændt nællerne på det, når de er flyttet den anden vej og har troet, at det kun er ens indtægt, der gør, om man er berettiget til dansk kontanthjælp.
Så ærlig talt synes jeg, det lyder, som om I bare skal se at få købt en flybillet til din mand, så han kan komme ud af Schengen, inden udrejsefristen udløber. Og så kan han jo komme tilbage på et nyt visum om 3 måneder.
Hvis du så i mellemtiden har fundet både et nyt job i København og en bolig i den sydlige del af Sverige, så du kan indrette dig som grænsependler, SÅ kan I overveje at søge FS efter EU-reglerne i Sverige.
Men som jeres situation er lige nu, hvor du tilsyneladende bor og arbejde så langt fra den svenske grænse, at du ikke kan beholde dit job, hvis du flytter, så glem det.
Det kan jo ende med at være næsten lige så hurtigt som at vente på udstedelse af en svensk opholdstilladelse. Du skal også være opmærksom på, at hvis du selv siger dit arbejde op alene for at flytte til Sverige, så er dette ikke en "social begivenhed", og du vil derfor ikke nødvendigvis være berettiget til svensk socialhjælp.
Der er flere, som har brændt nællerne på det, når de er flyttet den anden vej og har troet, at det kun er ens indtægt, der gør, om man er berettiget til dansk kontanthjælp.
Så ærlig talt synes jeg, det lyder, som om I bare skal se at få købt en flybillet til din mand, så han kan komme ud af Schengen, inden udrejsefristen udløber. Og så kan han jo komme tilbage på et nyt visum om 3 måneder.
Hvis du så i mellemtiden har fundet både et nyt job i København og en bolig i den sydlige del af Sverige, så du kan indrette dig som grænsependler, SÅ kan I overveje at søge FS efter EU-reglerne i Sverige.
Men som jeres situation er lige nu, hvor du tilsyneladende bor og arbejde så langt fra den svenske grænse, at du ikke kan beholde dit job, hvis du flytter, så glem det.