Familiesammenføring i Sverige min mand er i Sverige nu
-
Familiesammenføring i Sverige min mand er i Sverige nu
Hej jeg skriver fordi min mand pt befinder sig i Sverige på visum, vi vil gerne søge fs via de svenske regle og de svenske EU regler, men hvordan kan jeg med sikkerhed vide at min mand må være i Sverige mens sagen (sagerne) behandles? For vi har endnu ikke modtaget det blå EU sygesikringsbevis, kan vi godt starte med at søge fs efter de svenske regler og efterfølgende de svenske EU regler? Og hvis vi starter med kun at søge efter de svenske regler hvordan ved jeg så at han må blive i landet mens sagen behandles? Mvh
Re: Familiesammenføring i Sverige min mand er i Sverige nu
I bør søge efter begge regelsæt samtidigt. Og det blå kort kan du da hurtigt fremskaffe, hvis du er grænsegænger.
-
Jeg venter stadig på kortet DSV, men jeg ringer lige til dem i morgen og hører hvor langt de er nået, men hvis vi søger begge samtidig før hans voisun udløber, må han så med sikkerhed blive i Sverige til sagen er færdigbehandlet ?
-
Og hvis vi ikke når at modtage det blå kort inden hans visum udløber kan vi så søge fs efter de svenske regler, hvormed han må blive i landet? Og efterfølgende søge efter de svenske EU ?
Nej, det bør absolut gøres i modsatte rækkefølge. Det er ved at gøre brug af EU-regler, at han får rettigheder i Sverige. Så snart ansøgningen er afleveret efter EU-regler, kan I nemlig også tage hen til Skatteverket og få ham folkeregistreret. Det kan I ikke ved at søge efter nationale svenske regler. Og her stilles også en række krav, fx at du opfylder vilkårerne for at være EU-borger der har gjort brug af den frie bevægelighed.
Men I kan aflevere ansøgningen uden det blå kort og så sende det ind efterfølgende.
Men I kan aflevere ansøgningen uden det blå kort og så sende det ind efterfølgende.
-
Okay super! Mange tak for din hjælp, jeg er meget taknemmelig for din tid