Hej Alle .
Så er tiden kommet hvor vi skal til at søge permanent opholdstilladelse til min mand, som har fået bevilliget to år efter de svenske regler . Jeg har dog et par spørgsmål til selve processen for ansøgningen :
1) Min mand kom til Sverige på et turistvisum, og vi søgte efter de svenske regler mens han opholdte sig sammen med mig i Malmø - Når Migrationsverket spørger ind til hvor længe han har været her, er det fra da han fik turistvisum eller da han fik de to år efter de svenske regler? - desuden når de spørger ind til hvorlænge vi har været sammen, er det fra han blev registreret i Sverige, eller fra den dag vi blev gift?
2) Jeg har været inde på Migrationsverkets hjemmeside for at få et indblik i hvilke dokumenter de efterspørger i forbindelse med ansøgningen. I forlængelse af dette har jeg hørt fra flere, at man skal sende de samme dokumenter afsted som man gjorde første gang (personbevis, skatteoplysninger, straffeattest, lejekontrakt osv? Andre har nøjes med at vedhæfte de dokumenter der står på hjemmesiden, og har fået bevilliget permanent opholdstilladelse efter en uge - Så skal man sende hele baduljen igen, eller bare nøjes med hvad der står på deres hjemmeside (kopi af pas, dokumentet om samliv osv) Og hvis ens situation er uændret siden vi søgte er der noget at frygte? Jeg er studerende på sidste år på universitetet, og min mand arbejder fuldtid her i Malmø, det eneste der har ændret sig er at vi får ny lejlighed pr 1. august.
Jeg håber i kan være behjælpelige med at besvare ovenstående .
- Flowerpower