Jeg har lige nogen spørgsmål om processuelt ophold skaanebo, håber du kan også hjælpe mig denne gang.
Jeg har hørt at man kan blive afvist efter to år, fordi man har haft processuelt ophold. det at man kan ikke får permanent opholdstilladelse fordi at man har haft processuelt ophold? har det nogen virkning på permanent opholdstilladelse?
og den anden spørgsmål er at jeg går ud fra at man har ikke ret til kontanthjælp ligesom man har ikke andre rettigheder mens man er på processuelt ophold. Så mit sp er så kan jeg få kontanthjælp hvis min mand er på processuelt ophold?
processuelt ophold
Re: processuelt ophold
Processuelt ophold er jo ikke andet end forlænget ferie. Man kan ikke blive folkeregistreret, så længe man ikke har opholdstilladelse (medmindre man også søger opholdskort efter EU-regler). Så processuelt ophold tæller ingen steder, heller ikke i forhold til at få permanent ophold.
Og hvis du er berettiget til kontanthjælp, kan du naturligvis få det, uanset om du har en ven eller ægtefælle på besøg. Men hvis I er gift, vil I jo have gensidig forsørgerpligt for hinanden, så det er ikke bare din økonomi, men også din ægtefælles økonomi i hjemlandet, der skal dokumenteres.
Og hvis du er berettiget til kontanthjælp, kan du naturligvis få det, uanset om du har en ven eller ægtefælle på besøg. Men hvis I er gift, vil I jo have gensidig forsørgerpligt for hinanden, så det er ikke bare din økonomi, men også din ægtefælles økonomi i hjemlandet, der skal dokumenteres.
Tak for svaret skaanebo, men hvordan min ægtefælle kan dokumentere sin økonomi i sin hjemland mens han er på processuelt ophold. han bor jo i Sverige indtil han får ophold, Han kan jo f.eks ikke arbejde i hjemland mens han befinder sig i Sverige? eller det var ikke det du mente?
Du skal se det som om, at din ægtefælle er på ferie i Sverige.
Dvs. han skal dokumentere, hvad han har stående i bank i sit hjemland, om han ejer noget af værdi, han kan sælge, om han får lønnet ferie fra sit job i hjemlandet, osv., osv.
Husk desuden at du kun vil få kontanthjælp for dig selv, ikke for din ægtefælle, da han ikke er folkeregistreret i Sverige. Dvs. I skal klare jer to personer for det, en person normalt vil få.
Derfor er det også en dårlig ide at søge på den måde. Det vil nok være bedre, at din ægtefælle bliver i sit land og venter med at komme til Sverige, indtil I har råd til at leve sammen i Sverige.
Dvs. han skal dokumentere, hvad han har stående i bank i sit hjemland, om han ejer noget af værdi, han kan sælge, om han får lønnet ferie fra sit job i hjemlandet, osv., osv.
Husk desuden at du kun vil få kontanthjælp for dig selv, ikke for din ægtefælle, da han ikke er folkeregistreret i Sverige. Dvs. I skal klare jer to personer for det, en person normalt vil få.
Derfor er det også en dårlig ide at søge på den måde. Det vil nok være bedre, at din ægtefælle bliver i sit land og venter med at komme til Sverige, indtil I har råd til at leve sammen i Sverige.
Nu jeg er helt med,
tak for råd skaanebo.