flytte til sverige og arbejde i DK

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: flytte til sverige og arbejde i DK

Indlæg af skaanebo » 26.03.2015 16:53:54

Har I overvejet, at du adopterer din kones datter?

tonga

Indlæg af tonga » 26.03.2015 17:07:14

Jeg troede at man skulle bo sammen med barnet i 2,5 år for at få stedbarns-adoption.
Kan jeg det mens hun er i Thailand, er det hvad du mener ?

Prøvede faktisk at adoptere min kones søn sidste år her i DK.
Han har været her i 5 år nu.
Men jeg fik afslag fordi han havde en søster i Thailand som jeg ikke måtte stille dårligere.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.03.2015 17:59:41

Der findes jo andre former for adoption end "stedbarnsadoption". Barnets biologiske far skal naturligvis også være indforstået.

tonga

Indlæg af tonga » 27.03.2015 13:29:00

Det anede jeg ikke. Det vil jeg da undersøge så. Takker.

Vores første og største opgave er dog at få hende på ferie her i DK først.
Fatter simpelthen ikke at en 11 årig pige får afslag på alm turist/besøgs-visum og altså ikke må besøge sin mor og sine to små brødre....

tonga

Indlæg af tonga » 16.04.2015 09:39:16

Synes jeg har læst at man med permanent opholdstilladelse i DK gerne må bo udenlands i 6-12 mdr uden at miste denne når man flytter tilbage. Altså flytte til Sverige, bo der i 6 mdr og så flytte tilbage og beholde sin permanente opholdstilladelse i DK.
Er dette korrekt ?

Jeg har iøvrigt læst om det med at blive dansk statsborger og det kan min kone ikke opnå da hun har dansk1 og der kræves dansk2, så vidt jeg forstår det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.04.2015 14:19:48

Det er rigtigt, og du kan læse om det her:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... enfoering/

MEN din kone er jo IKKE EU-borger og kan derfor ikke være den, som flytter til Sverige og får datteren familiesammenført.
mh
Rådgiver for ÆUG

tonga

Indlæg af tonga » 16.04.2015 19:24:39

jeg tænkte nu også at vi skulle flytte derover alle fire (min kone og jeg og to drenge på 4 og 10 år) for at få familiesammenført datteren fra Thailand på 11 år.
Jeg kunne så passe mit arbejde i DK.
Men vi ville være kede af min kone mistede den permanente ophold hun kan få næste sommer.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.04.2015 20:45:38

Det kan jo - som tidligere nævnt - være lidt ligemeget, når hun i Sverige vil kunne få et 5-årigt EU-opholdskort, som efter 5 år veksles lige over til et permanent.

Hvis I returnerer til DK efter et 'reelt ophold' får hun så i stedet et dansk EU-opholdskort, som efter 5 år veksles til et permanent.

Der er næppe andre veje til at få hendes datter til DK uden en hel masse juridiske krinkelkroge.
mh
Rådgiver for ÆUG

sima

Indlæg af sima » 22.04.2015 19:40:09

Hej æug
Jeg har også som fleste andre valgt Sveriges løsning til familiesammenføring,
Jeg er en kvinde fra Afghanistan og er dk statsborger jeg er gift og min mand bor i Afghanistan.
selv om jeg har læst mange råd, og selv har fået råd, er stadigvæk nervøs, mit
spørgsmål er at hvorfor skal man søge opholdskort der gælder i 5 år, hvis man vil søge familiesammenføring i Sverige :( altså at man skal både søge personbevis og opholdskort. og hvad sker der så når det 5 år udløbet.
Jeg er klar over at hvis jeg vil bare bo i svige uden at søge familiesammenføring behøver jeg ikke at søge opholdskort, er der nogen der vil forklare mig det? har jeg opfattet reglerne rigtigt? er der nogen forklaringer?

Besvar