Rettigheder i Sverige - hvilken? mht til svenske SU ( csn) m.m

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AMI

Rettigheder i Sverige - hvilken? mht til svenske SU ( csn) m.m

Indlæg af AMI » 15.02.2015 17:20:20

Hej

Jeg spørger for en af min venner som allerede bor i Sverige efter svenske nationele regler.
Han vor sammen men hans kæreste, i øjebikket har han fået 1 årig ophold frem til feb 2016.

Men allerede nu han har problemer i forhold, da kæresten er meget jaloux og da jeg talte med ham han fortalte mig at hun har oplyst ham forkerte oplysninger om hans rettigheder mht til SFI - CSN osv.
Han vil meget gerne arbejde og være en del af svenske samfund, men hun stopper ham med hendes dumme manipulation.

Jeg vidste at man kunne godt være tilmeldt arbejdsforrmidling lige så snart man fik bevilget ophold, men hun fortalte ham at det måtte han ikke FØR han er færdig med SFI og består den nationale test.

Han er begyndt at være så ulykkeligt med hende nu.
Han overvejer at søge om uddannelse støtte fra CSN da han skal starte i nogle mere uddannelse i Mart måned efter SFI nu. Noget gymnasiele niveu.
Hvis det forhold ender nu, hvilken chancer han han for at beholde sin ophold i sverige stadigvæk?
Så vidt jeg har læst på migratinsverket.se der står at hvis forhold ender, person kan stadigvæk beholde sin ophold og forlænge det hvis personen er knyttet ti Sverige via uddannelse,arbejde..eller har børn osv.

Han er ulykkelligt med hende men han kan godt lide at være i Sverige.

jeg ved ikke hvilken råd kan jeg give ham.
Jeg sagde til ham at han skal registrere sig i arbejdsformiling evt snakke med en job konsulent for at får noget råd om job, hjælp eller noget.
Men han siiger mig at hvis han starter på det uddannelse i Marts og modtage studestøtte eller hvad det nu er fra CSN..så må han ikke være registreret i arbejdsformidling for job?
er det korrekt virkelig?
Jeg tænkte at selvom han er under uddannelse at han har ret at evt finde en lille deltid job, og hvis hans forhold er så dårlig evt flytte fra hende og bor for sig selv..

men rådgiv mig hvis I ved hvordan det er med det regler i Sverige

p.s. jeg spurgte ham om han har åbnet et konto i bank...han sagde han har ikke.. han ved ikke om han må da han har kun midlertidige 1 år ophold frem til feb 2016 og derefter sskal han forlænge det.

skaanebo

Re: Rettigheder i Sverige - hvilken? mht til svenske SU ( csn) m.m

Indlæg af skaanebo » 15.02.2015 17:33:58

Desværre får man ikke opholdstilladelse til Sverige, bare fordi "man godt kan lide Sverige". Ophører forholdet mellem dem, ophører hans opholdstilladelse i Sverige på baggrund af forholdet naturligvis også. Han kan så søge om en ny opholdstilladelse med et andet formål, fx fordi han har fået sig en ny kæreste eller fået sig et job eller er optaget på en uddannelse i Sverige.

CSN er nu ikke så let at blive berettiget til. Det forudsætter i hvert fald, at han enten har fået permanent ophold i Sverige, eller at han har arbejdet i Sverige forud for ansøgningen.

Selvfølgelig må han gerne oprette en bankkonto. Det kræver bare, at han har et svensk id-kort.

AMI

Indlæg af AMI » 15.02.2015 17:40:38

skaanebo skrev:Desværre får man ikke opholdstilladelse til Sverige, bare fordi "man godt kan lide Sverige". Ophører forholdet mellem dem, ophører hans opholdstilladelse i Sverige på baggrund af forholdet naturligvis også. Han kan så søge om en ny opholdstilladelse med et andet formål, fx fordi han har fået sig en ny kæreste eller fået sig et job eller er optaget på en uddannelse i Sverige.

CSN er nu ikke så let at blive berettiget til. Det forudsætter i hvert fald, at han enten har fået permanent ophold i Sverige, eller at han har arbejdet i Sverige forud for ansøgningen.

Selvfølgelig må han gerne oprette en bankkonto. Det kræver bare, at han har et svensk id-kort.
- det tænkte jeg nok at hvis han finder arbejde med ansættelse kontrakt og det hele så har han chancer at blive eller forlænge..
men... hvis han finder et arbejde nu - skal han så vente til hans 1 årig udløber og så forlænge det eller skal han lige med det samme, efter han finder arbejde og hvis han forhold er slut med hans kæreste, ansøge på ny med det samme?
det er det jeg ved ikke hvordan det foregår?

Er det lige meget hvilken uddannelse han tager?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.02.2015 18:09:14

Ja, det vil være klogest af ham, at søge om en ny opholdstilladelse i samme øjeblik, han ikke længere måtte bo sammen med sin kæreste, da den nuværende opholdstilladelse jo er givet med henblik på, at de kan bo sammen.

Han skal være obs på, at der stilles store krav, for at få arbejds- og opholdstilladelse i Sverige, fx til karakteren eller omfanget af hans arbejde og betydningen for hans arbejdsgiver af at fastholde hans arbejdskraft. Så det dur ikke bare at have et deltidsjob på en burgerbar.

Så realitisk set vil der nok være en større chance for ham, hvis han enten formår at fikse forholdet til sin kæreste – eller får sig en ny kæreste i Sverige, som er parat til at hjælpe ham til at blive.

Ved uddannelse kan han heller ikke være sikker på, at han vil kunne få studiestøtte eller kunne blive i Sverige, når han er færdig med uddannelsen.

Besvar