Hej allesammen,
Jeg har i et år haft en kæreste fra Algeriet, og vi er selvfølgelig nået til et punkt hvor alt det her med "at flytte sammen" er kommet på tale.
Algeriet er jo på "asyllandelisten" her i DK, og egentlig har jeg ikke noget behov for at hun flytter her til, men vil dog gerne have at det bliver "I nærheden" da jeg er nødt til at være her hvor jeg kan få et arbejde som giver en løn i omegnen af det jeg tjener her i Danmark.
Den løsning man oftest hører er selvfølgelig "at flytte til Sverige" og jeg har læst op om sambo visum, og når jeg læser rundt omkring så virker det jo som om at "man bare flytter til Sverige og bum... så går det hele bare som smurt!".. Men så er det selvfølgelig jeg tænker at det bare lyder for godt til at være sandt.
Så nu vil jeg høre jer herinde, som har erfaring med dette, eller som kender nogen der har været det igennem, om det virkelig er så let at jeg bare flytter til F.eks. Malmö og vi søger sambo visum, og bum, så kan hun komme til Sverige og bo med mig?
Derudover, så har jeg lidt svært ved at gennemskue om der er nogen krav til mig (økonomisk) eller os (vi skal være gift/have et barn/have boet sammen registreret i x år først osv.) for at det kan lade sig gøre?
Jeg håber at nogen kan hjælpe os og svare på disse spørgsmål, eller hvertfald bare nogen af dem.
På forhånd tak.
Vh.
K. Thomsen
Sverige og Sambo visum
-
Re: Sverige og Sambo visum
Det er rigtigt, at familiesammenføring i Sverige er muligt uden krav om hverken at være gift eller have boet fast sammen i 18 måneder. Det er nok, at forholdet er seriøst, og at man bor sammen efter familiesammenføringen.
Hvis I ikke er gift, skal der dog søges opholdstilladelse fra hjemlandet, og sagsbehandlingstiden kan være meget lang. Du kommer derfor til at bo alene i Sverige det første års tid eller måske endda mere.
Du har postet dit indlæg under "visum", men det, du spørger om, er faktisk familiesammenføring. Visum er kun til korte ophold på op til 90 dage, og der findes ikke noget, der hedder "sambo visum". Der findes kun Schengen visum og nationalt begrænset visum til f.eks. Sverige.
Det er også muligt at blive familiesammenført i Danmark, dog er der her krav om at være gift eller fast samlevende gennem cirka 18 måneder. At flytte til Sverige er ikke nogen nem og hurtig genvej, hvis I opfylder de danske krav. Så måske skulle du lige starte med at sætte dig ind i de danske krav under menupunktet "rådgivning" "familiesammenføring".
Den typiske grund til at flytte til Sverige er, at man ikke har mulighed for at leve op til de danske krav f.eks. pga. alder, økonomi, modtagelse af kontanthjælp, bolig mm. Har man det, er det for mig at se begrænset, hvor meget mening det giver at flytte til Sverige, og de praktiske og bureaukratiske forhindringer forbundet med en sådan flytning må under ingen omstændigheder undervurderes.
Hvis I ikke er gift, skal der dog søges opholdstilladelse fra hjemlandet, og sagsbehandlingstiden kan være meget lang. Du kommer derfor til at bo alene i Sverige det første års tid eller måske endda mere.
Du har postet dit indlæg under "visum", men det, du spørger om, er faktisk familiesammenføring. Visum er kun til korte ophold på op til 90 dage, og der findes ikke noget, der hedder "sambo visum". Der findes kun Schengen visum og nationalt begrænset visum til f.eks. Sverige.
Det er også muligt at blive familiesammenført i Danmark, dog er der her krav om at være gift eller fast samlevende gennem cirka 18 måneder. At flytte til Sverige er ikke nogen nem og hurtig genvej, hvis I opfylder de danske krav. Så måske skulle du lige starte med at sætte dig ind i de danske krav under menupunktet "rådgivning" "familiesammenføring".
Den typiske grund til at flytte til Sverige er, at man ikke har mulighed for at leve op til de danske krav f.eks. pga. alder, økonomi, modtagelse af kontanthjælp, bolig mm. Har man det, er det for mig at se begrænset, hvor meget mening det giver at flytte til Sverige, og de praktiske og bureaukratiske forhindringer forbundet med en sådan flytning må under ingen omstændigheder undervurderes.