Visum /opholdstilladelse eller ?
Visum /opholdstilladelse eller ?
Hejsa
Jeg har nogle spørgsmål/brug for råd jeg håber nogen kan svare på.
Forløbet er således:
Jeg flytter til Sverige i starten af 2015 omkring april maj.
Besøger min kæreste i Thailand i juli 2015 og rejser herefter tilbage til Sverige.
Planen er så efterfølgende at min kæreste ( vi er ikke gift ) skal flytte til Sverige og bo sammen med mig.
Hvad er det bedste vi kan gøre, og hvad vil i anbefale.
Skal vi ansøge direkte online/eller ambassade i Bangkok om familiesammenføringen fra Thailand imens jeg opholder mig der.
Eller ansøge om visum, blive gift, og herefter ansøge om familiesammenføring mens hun Er i Sverige.
Hvilket vil være bedst /anbefales at gøre ??
Når man ansøger online og skal vedhæfte dokumenter, er det så kun de dokumenter som der oplyses på migrationsverket hjemmeside vi skal vedhæfte ?
https://www.migrationsverket.se/Privatp ... er-du.html
Jimmi
Jeg har nogle spørgsmål/brug for råd jeg håber nogen kan svare på.
Forløbet er således:
Jeg flytter til Sverige i starten af 2015 omkring april maj.
Besøger min kæreste i Thailand i juli 2015 og rejser herefter tilbage til Sverige.
Planen er så efterfølgende at min kæreste ( vi er ikke gift ) skal flytte til Sverige og bo sammen med mig.
Hvad er det bedste vi kan gøre, og hvad vil i anbefale.
Skal vi ansøge direkte online/eller ambassade i Bangkok om familiesammenføringen fra Thailand imens jeg opholder mig der.
Eller ansøge om visum, blive gift, og herefter ansøge om familiesammenføring mens hun Er i Sverige.
Hvilket vil være bedst /anbefales at gøre ??
Når man ansøger online og skal vedhæfte dokumenter, er det så kun de dokumenter som der oplyses på migrationsverket hjemmeside vi skal vedhæfte ?
https://www.migrationsverket.se/Privatp ... er-du.html
Jimmi
Re: Visum /opholdstilladelse eller ?
Hvis I ønsker at bo sammen hurtigst muligt i Sverige, og hvis du opfylder kravene til at være vandrende arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler i EU-reglerne, vil det smarteste være:
I gifter jer og din kone søger om visum efter EU-regler. Efter ankomst til Sverige søger hun så både opholdskort og opholdstilladelse i Sverige (altså efter begge regelsæt)
I gifter jer og din kone søger om visum efter EU-regler. Efter ankomst til Sverige søger hun så både opholdskort og opholdstilladelse i Sverige (altså efter begge regelsæt)
Er ikke helt klar over hvad det vil sige at være vandrende arbejdstager, men skal fortsat arbejde i Danmark når jeg er flyttet til Sverige.
Vi har endnu ikke planer om at blive gift, og når hun på et tidspunkt kommer til Sverige ( hvis hun får ophold ) skal hun helst kunne arbejde fra dag 1 - Det kan man jo ikke på visum.
Selv om der er 14 måneders ventetid vil vi nok godt kunne klare os igennem, med håb om at hun vil kunne få ophold uden at vi er gift først.
Kender ikke så meget til hvordan det er i Sverige (endnu)
Umiddelbart ser det ret enkelt ud at ansøge online, ( at flytte til nogen i Sverige ) hvilket vi havde tænkt os af gøre mens jeg var i Bangkok hele juli måned.
Mvh
Jimmi
Vi har endnu ikke planer om at blive gift, og når hun på et tidspunkt kommer til Sverige ( hvis hun får ophold ) skal hun helst kunne arbejde fra dag 1 - Det kan man jo ikke på visum.
Selv om der er 14 måneders ventetid vil vi nok godt kunne klare os igennem, med håb om at hun vil kunne få ophold uden at vi er gift først.
Kender ikke så meget til hvordan det er i Sverige (endnu)
Umiddelbart ser det ret enkelt ud at ansøge online, ( at flytte til nogen i Sverige ) hvilket vi havde tænkt os af gøre mens jeg var i Bangkok hele juli måned.
Mvh
Jimmi
Hejsa
jeg har virkelig brug for hjælp. Min kæreste er på ferie i dk lige pt. Han er visumfri, og har de sidste 3 måneder rejst rundt og oplevet verden.. Mit spørgsmål er nu. Hans pas udløber den 2 januar og skal derfor rejse tilbage, til Marokko inden udløbsdato.. Hvad kan vi gøre for at forlænge hans pas?? Er der evt noget man kan gøre hurtig.
Hvis I ikke gifter jer, kan I ikke gøre brug af EU-regler.
Og din kæreste vil så ikke kunne rejse til Sverige og søge om opholdstilladelse, mens hun er i Sverige. Så er hun nødt til at søge om opholdstilladelse fra sit hjemland og vente der, indtil den bevilges, typisk efter et år eller halvandet.
Hvis du bor i Sverige og arbejder i Danmark vil du være "person med tilstrækkelige midler" i EU-sprog. Men som sagt: EU-regler er irrelevante for jer, når I ikke er gift.
Og din kæreste vil så ikke kunne rejse til Sverige og søge om opholdstilladelse, mens hun er i Sverige. Så er hun nødt til at søge om opholdstilladelse fra sit hjemland og vente der, indtil den bevilges, typisk efter et år eller halvandet.
Hvis du bor i Sverige og arbejder i Danmark vil du være "person med tilstrækkelige midler" i EU-sprog. Men som sagt: EU-regler er irrelevante for jer, når I ikke er gift.
Spørg på Marokkos ambassade. De må vide, om pas kan forlænges. Vær dog obs på, at man ikke må opholde sig mere end højst 90 dage inden for Schengenområdet, hvis man er visumfri, eller det antal dage, som står anført på visummet, hvis man har et schengenvisum.Rodenkam skrev:Hejsajeg har virkelig brug for hjælp. Min kæreste er på ferie i dk lige pt. Han er visumfri, og har de sidste 3 måneder rejst rundt og oplevet verden.. Mit spørgsmål er nu. Hans pas udløber den 2 januar og skal derfor rejse tilbage, til Marokko inden udløbsdato.. Hvad kan vi gøre for at forlænge hans pas?? Er der evt noget man kan gøre hurtig.