klage over sagsbehandlingstid i Sverige fungerer ikke

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
blobfort

klage over sagsbehandlingstid i Sverige fungerer ikke

Indlæg af blobfort » 15.12.2014 10:37:46

Jeg sendte ind følgende:
Beteckning 00000000

Enligt Artikel 10 i EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EG av den 29 april 2004 skall uppehållskort utfärdas senast sex månader efter det att ansökan lämnades in.

Ansøgerens fornavn + efternavn, personnummer XXXXXX-XXXX, har xxxx-xx-xx lämnat in en ansökan om uppehållskort och der finns fortfarande inget beslut i ärendet, vilket är ett brott mot ovan nämnda direktiv.

Ansøgerens fornavn efternavn har dokumenterat sin uppehållsrätt og vi begär att der utfärdas uppehållskort.

Med vänlig hälsning

--
Mit fornavn efternavn
personnummer: xxxxxx-xxxx
Svaret var følgende:
Hej,

Eftersom Migrationsverket inte fattat något formellt beslut i nämnd ansökan om uppehållskort så finns det heller inget beslut att överklaga. Verket ser därför ert meddelande, inte som en överklagan, utan en erinran om att handläggningstiden dragit ut längre på tiden än vad som skrivs i anförd artikel 10. Motsvarande krav på handläggningstid är infört i svensk lag 3 a kap. 7 § utlänningsförordningen (2006:97).

För närvarande klarar Migrationsverket inte att hålla den ålagda handläggningstiden på 6 månader, utan väntetiden är nu 16 månader (se http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... tider.html) och detta är mycket beklagligt.

Med det sagt, så kommer Migrationsverket se över ansökan så snart som möjligt och fatta beslut om ansökan är komplett.

Med vänlig hälsning
XXXXX XXXX

Den svenske lovtekst kan man finde her http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060097.htm

skaanebo

Re: klage over sagsbehandlingstid i Sverige fungerer ikke

Indlæg af skaanebo » 15.12.2014 10:40:54

Der skal nok indbringes en sag for EU-systemet, førend nogen tager sagsbehandlingstiden alvorligt og kan finde på at gøre noget ved det.

blobfort

Indlæg af blobfort » 15.12.2014 10:53:59

Jeg var lige nede i Berlin for at hjælpe som oversætter for et spansk-argentinsk par som søgte om det samme. Spanjolen sagde at hun modtog socialhjælp, men det gad sagsbehandleren slet ikke høre på. Det eneste vigtige var at hun havde et 150 Euro "minijob" med arbejdskontrakt som ikke var udløbet, et pasbillede og argentinierens pas. Det tog måske 15 minuter og så var EU-opholdskortet klart. Pris: 8 Euro.

Lidt mærkeligt at samme procedure skal tage 16 måneder her. Jeg vil virkeligt anbefale alle som kan gøre det at tage til Tyskland i stedet for til Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2014 11:13:18

Det er IKKE "forbudt" at modtage supplerende socialhjælp, hvis man er arbejdstager.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2014 11:14:20

I øvrigt så er et svensk opholdskort jo heller ikke nødvendigt, hvis planen er, at I vil bosætte jeg i DK efterfølgende. Så er det nok at have indgivet ansøgningen om opholdskort og så flytte til DK uden at det svenske er blevet udstedt.

blobfort

Indlæg af blobfort » 15.12.2014 13:36:40

Jo tak for henvisningen, men planer forandrer sig jo også. Jeg arbejder som programør stort set over internettet og nu har min samboer brugt et par måneder på at lære sig svensk på SFI og jeg selv er også ved at blive bedre til det og vi har begyndt at få venner her. Hvis man i tillæg tænker på invandringsdebatten i Danmark, så er vi egentlig rimelig tilfreds med at bo i Sverige. Men hvis det bliver flere af den slags problemer, så må vi på et eller andet tidspunkt finde et andet land. Folk fra Latinamerika får vidstnok spansk statsborgerskab efter bare to år at have boet i Spanien (eller 1 år i Spanien gift med en spanjol, som jeg desværre ikke er).

blobfort

Indlæg af blobfort » 15.12.2014 13:38:00

skaanebo skrev:Det er IKKE "forbudt" at modtage supplerende socialhjælp, hvis man er arbejdstager.
Nej, det var bare overraskende hvor let det var. Spørgsmål som "Har I sygeforsikring?" Svar: "Ja!" og uden papirer eller noget mere var sagsbehandleren tilfreds med det svar.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2014 13:45:40

Der er nu også folk, som har haft problemer i Tyskland, specielt i Flensburg, med at få anerkendt deres rettigheder som EU-borgere.

Men praksis ændrer sig jo løbende.

Besvar