Fs i Sverige - modtagelse af ansøgning, ventetid på cpr,krav

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hanin

Fs i Sverige - modtagelse af ansøgning, ventetid på cpr,krav

Indlæg af Hanin » 24.09.2014 18:15:53

Hejsa :)
Jeg flytter til Sverige i næste månede og vil søge om fs til min mand efter de svenske regler og overvejer også at søge efter EU reglerne. Men jeg har hørt at der går omkring 8-10 uger før jeg kan få mit cpr nr.

1) Kan jeg søge om fs til ham inden jeg får mit cpr nr eller skal jeg vente 8-10 uger? Hvilket gør jeg måske ikke når at få søgt om fs til ham?

2) Jeg har hørt at migrationen ikke længere vil tage imod ansøgninger om fs, når det er nogle der kommer fra Danmark og søger om det til sin ægtefælle. Kan det passe?

3) Er der et link hvor der står nævnt alle kravene til fs efter de svenske regler?

4) Har læst at man nu kan søge efter svenske regler mens man er i Sverige, men på hjemmesiden når man prøver at søge og trykker at man befinder sig i Sverige, så står der man skal rejse hjem og søge derfra?
Senest rettet af Hanin 24.09.2014 18:40:04, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Re: Fs i Sverige - modtagelse af ansøgning, ventetid på cpr,

Indlæg af skaanebo » 24.09.2014 18:37:05

Svaret til alle tre spørgsmål hedder: kontakt Migrationsverket, www.migrationsverket.se

blobfort

Indlæg af blobfort » 06.10.2014 20:02:46

Hej Hanin
- det er rigtigt at onlinesystemet ikke tillader en ansøgning hvis du opgiver at være i Sverige lige nu. Men der står jo ikke noget om hvor langt udenfor Sverige du må være eller hvor længe du må have været der, eller at du ikke kan komme til Sverige efter at du har ansøgt. Så hvis du tager din laptop med på toget til Kastrup lufthavn (der er gratis wifi på perrongen, hvis du er heldig) så kan du jo søge derfra.

Da vi søgte for et par måneder siden var der i hvert fald ingen begrænsninger på det. Du kan forøvrigt søge med det samme så snart I er er bosat i Sverige - altså ikke vent på personnumre hos Skatteverket, men søg alt samtidigt.

Hvis han er i Schengen og du har arbejde i Danmark, kan I også tilmelde ham hos Skatteverket med det samme. Hvis I lejer i Sverige, prøv at få jer begge skrevet ind på lejekontrakten. Efter nogen uger får du svar om at du er tilmeldt hos Skatteverket og med det svar, dine sidste tre lønssedler, din arbejdskontrakt og din mands pas må du så tage til Borgerservice i den kommune du arbejder i eller sidst har boet i Danmark og søge om EU blåkort til dig selv og din mand. Ca. samtidigt som det ankommer burde din mand også have modtaget et brev fra Skatteverket om at de ber ham vise socialforskring. Med det brev og EU-blåkortet tager han så til Skatteverket for at registrere det. Så kommer hans personnummer og I kan søge om et svensk ID-kort fra Skatteverket til ham sådan at han forhåbenligvis er rimelig sikker på ikke at blive kastet ud så længe han ikke bevæger sig udenfor Sverige.

Hanin

Indlæg af Hanin » 24.10.2014 18:39:08

Rigtig mange tak for hjælpen ! :)

sila

Indlæg af sila » 06.11.2014 12:44:54

Hej,

Er det sikkert, at man kan indgive ansøgning om FS efter svenske regler, mens man venter på personnummer i Sverige?

Er der nogen, der har fået lov at ansøge og så eftersende personnummeret senere?

Hanin

Indlæg af Hanin » 19.11.2014 19:44:29

Hej Sila
Vi har søgt, og ja det har vi fået lov til :)

Besvar