Hej
Jeg har forsøgt at læse den meget fine og detaljeret rådgivning på denne side. Men for ikke at komme til at gøre noget forkert, vil jeg lige høre om jeg har forstået det korrekt?
Jeg er dansk statsborger, født og opvokset i DK. Min kæreste er fra Thailand, og under 24, hun har en søn på 5 år. Vi har kendt hinanden i snart 2 år nu, og nu vi vil gerne bo sammen enten i Danmark eller Sverige. Vi er ikke gift endnu, da jeg mener at have læst vi skal vente med det, til hun kommer til DK/SV? Jeg arbejder i DK, men har ingen formue.
Hvis vi vil søge familiesammenføring i Sverige, og så hvis det er muligt senere flytte til DK, hvad er så den bedste rækkefølge?
1: Søge 90 dages visum til DK.
2: Giftes i DK.
3: Flytte til Sverige, inden visum udløber.
4: ??????
5: ??????
6: ??????
Er der ikke en der har den røde tråd?
Mvh
Allan
Hvilken rækkefølge?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hvilken rækkefølge?
Det gør nu ingen som helst forskel HVOR I bliver gift, så hvis det er lettere eller mere romantisk eller eller ... at blive det i Thailand, så kan I gøre det.
Dernæst kan du flytte til Sverige og så snart du har fået dit svenske personnummer søger hun om visum som ægtefælle til en EU-borger og får det udstedt gratis og så hurtigt som muligt.
Dernæst kan du flytte til Sverige og så snart du har fået dit svenske personnummer søger hun om visum som ægtefælle til en EU-borger og får det udstedt gratis og så hurtigt som muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej MH
Tak for svaret.
Vil det sige at hun må arbejde/uddanne sig i Sverige, og hendes søn kan starte i børnehave? Og efter 2 år, kan hun få permanent opholdstilladelse(hvis vi bliver i Sverige?)
Hvornår kan vi evt. flytte tilbage til DK?
Mvh
Allan
Tak for svaret.
Vil det sige at hun må arbejde/uddanne sig i Sverige, og hendes søn kan starte i børnehave? Og efter 2 år, kan hun få permanent opholdstilladelse(hvis vi bliver i Sverige?)
Hvornår kan vi evt. flytte tilbage til DK?
Mvh
Allan
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Som ægtefælle til en EU-borger har hun ret til at arbejde og studere, men mht. arbejde er det næsten ren og skær teori at få arbejde inden man får opholdskortet, som det pt tager rigtig lang tid at få - arbejdsgivere risikerer nemlig en heftig bøde, hvis det viser sig at personen alligevel IKKE havde ret til opholdskort, og det er der ikke mange som vil udsætte sig for.
Hvordan praksis er mht. at blive optaget på studier, hvis man ikke kan bevise at man har ret til ophold som ægtefælle til en EU-borger ved jeg ikke.
Hvor hurtigt man kan regne med at kunne flytte tilbage til DK er afhængigt af om man er arbejdstager i Sverige eller ej. Som arbejdstager behøver man kun at blive ca. 3 mdr., men hvis man er person med tilstrækkelige midler (fx ved at pendle til arbejde i DK) skal man regne med at blive ca. 6 mdr.
Hvordan praksis er mht. at blive optaget på studier, hvis man ikke kan bevise at man har ret til ophold som ægtefælle til en EU-borger ved jeg ikke.
Hvor hurtigt man kan regne med at kunne flytte tilbage til DK er afhængigt af om man er arbejdstager i Sverige eller ej. Som arbejdstager behøver man kun at blive ca. 3 mdr., men hvis man er person med tilstrækkelige midler (fx ved at pendle til arbejde i DK) skal man regne med at blive ca. 6 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG