Hej.
Jeg er netop blevet gift med en tyrkisk mand(i tyrkiet). Han har opholdt sig i DK i 3 år og har arbejdsog opholdstilladelse. Denne er gyldig indtil januar 2015. Men. Han og jeg er nu i tvivl om tilladelsen stadig er gyldig, idet at der jo er en række krav der skal opfyldes for at bevare retten. Han har f.eks ikke haft registreret sin adresse under hele opholdet i DK og har derudover skiftet arbejdsplads og på den måde ikke "levet op til" det grundlag som arbejdstilladelsen blev udstedt på. Vi vil gerne flytte til Sverige og bosætte os der, men jeg er mildest talt i tvivl om hvordan og hvorledes, det forholder sig, når hans situation er som den er. Er der nogle der kan hjælpe med svar? I forbindelse med giftemålet i Tyrkiet, var der ingen problemer i lufthavnen i DK, for min mand, med at tjekke ind i DK igen. Altså hvordan finder vi svar på hvordan han står?
Beklager mine måske naive spørgsmål, men jeg er temmelig grøn indenfor området:).
Gyldighed af arbejds - og opholdstilladelse?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Gyldighed af arbejds - og opholdstilladelse?
Der vil ingen problemer være ved at flytte til Sverige, hvis DU enten flytter som arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler, så I kan benytte EU-reglerne.
Han har faktisk fortabt sin opholdstilladelse, da han først efter 3 års sammenhængende beskæftigelse ved samme arbejdsgiver frit kan skifte arbejdsgiver, og da kun inden for samme fag. Men det har ingen betydning for muligheden for at komme til Sverige under EU-reglerne.
Han har faktisk fortabt sin opholdstilladelse, da han først efter 3 års sammenhængende beskæftigelse ved samme arbejdsgiver frit kan skifte arbejdsgiver, og da kun inden for samme fag. Men det har ingen betydning for muligheden for at komme til Sverige under EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak for svar. Vil det sige at vi, teoretisk, kan flytte til Sverige sammen "idag" via eu-reglerne eller kræver det at han skal til Tyrkiet og søge derfra?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Ved brug af EU-reglerne kan man søge uanset om man har lovligt ophold eller ej. Da der sjældent vil være kontrol - og i hvert fald næppe så grundig kontrol at paspolitiet vil kunne opdage at din mand har skiftet arbejdsgiver - ved grænsen mellem Sverige og DK, burde det kunne lade sig gøre at smutte til Sverige og så kan han søge opholdskort, så snart du har fået dig registreret hos det svenske folkeregister (skatteverket).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG