Læge i Sverige
Læge i Sverige
Hej
Jeg er lige flyttet til Sverige
Mit spørgmsål lyder sådan
Hvordan får man en læge i Sverige har slet ikke styr på det.skal man personligt møde op til en læge i Helsingborg da jeg vil have læge der ? Koster det noget eller er det gratis?
Jeg er lige flyttet til Sverige
Mit spørgmsål lyder sådan
Hvordan får man en læge i Sverige har slet ikke styr på det.skal man personligt møde op til en læge i Helsingborg da jeg vil have læge der ? Koster det noget eller er det gratis?
Re: Læge i Sverige
Ja, det koster omkring 150 kr. for en konsultation. Du finder et lægehus/en vårdcentral, som du skriver dig op til.
Okay men hvor kan man skrive sig op henne ?
Ved personlig henvendelse til den pågældende vårdcentral. Alternativt vil regionen sende dig et brev med en liste, og så vil du automatisk blive tilknyttet den nærmeste vårdcentral.
Super, men Hvad med når man skal søge eu sygesikrinkort i Sverige har prøvet at bestille over forsikringskassen hjemmeside men det virkede ikke skal man først være medlem ?
Alting tager sin tid. Førsækringskassan skal først registere, at du er arbejdstager i Sverige, førend de vil udstede noget til dig. Så du må væbne dig med tålmodighed og/eller sende dem dokumentation for din status.
Men jeg bor i sverige jeg Arbejde ikke så har jeg ikke ret til eu kort alligevel ?
Det afhænger jo af, hvad du så laver i Sverige?
Er du pensionist? Studerende? Eller person med tilstrækkelige midler (fx grænsegænger)?
Er du pensionist? Studerende? Eller person med tilstrækkelige midler (fx grænsegænger)?
Jeg pandler mellem to lande jeg går i skole og arb i dk men bor i Sverige danske kommune dsagde at jeg skulle få mit eu kort fra Sverige .
Når du arbejder i Danmark, skal DK udstede både gult og blåt kort til dig, hvis du arbejder mindst 8 timer i snit om ugen.
Som studerende i DK vil du ikke være berettiget til nogle af kortene.
Som studerende i DK vil du ikke være berettiget til nogle af kortene.
Ja det ved jeg godt men kan jeg så få den fra Sverige?
Nej, du skal jo netop have begge kort fra Danmark.
Ja men jeg arbejde 20 timer om måneden så de sagde at det kan jeg ikke få så jeg må få det fra Sverige ?
Ja, måske/måske ikke. Det skal du i hvert fald ikke regne med. Når du ikke når op på et tilstrækkelig højt timetal, falder du imellem to stole, og så risikerer du at få ingenting. Du kan kontakte ØresundDirekt for hjælp.
Okay det må jeg heller gøre tak for hjælpen .