Dette er ikke noget spørgsmål, blot en undren over det danske system.
Hos borgerservice har jeg fået den besked at det er imod deres regler, at påføre min kones navn, på det dokument, der udstedes som kvittering, for at mit ægteskab er godkendt i Danmark.
Vi blev gift i Filippinerne sidste år og registrerede ægteskabet på borgerservice. (med fremvisning af den filippinske ægteskabsattest.)
Det eneste borgerservice kunne give mig var en bopælsattest hvor der står jeg er gift, samt dato for hvornår min status ændrede sig til gift.
De kunne dog godt skrive endnu et dokument (endnu en bopælsattest) hvorpå der stod: "Pågældende var registreret med civilstand. gift den xx/x 2013. Født x/xx 1983"
De skrev altså datoen for giftemålet samt min kones fødselsdag på dokumentet, men insisterede på at det var mod reglerne at påføre min kones navn.
Eftersom de ikke kunne give mig en bedre dokumentation for at vores ægteskab var godkendt i Danmark, gik vi ud fra at denne dokumentation var nok. Men da min kone i fredags henvendte sig på den Spanske ambassade i Filippinerne for at ansøge om turistvisum efter EU-reglerne, ville de ikke godtage at vi var gift.
Jeg er bosat i Spanien, og heldigvis vil den danske konsul hernede express behandle et dokument der beviser vi er gift.
Den danske konsul i Spanien kan altså sagtens skrive et dokument hvor på der står at jeg "fulde navn og fødselsdato og cpr nr er gift med "min kones fulde navn og fødselsdato."
Samt vil hun på dokumentet påføre at, et lovligt indgået ægteskab, indgået i udlandet, automatisk er godkendt i Danmark.
Det undrer mig at man ikke kan få et lign. dokument udleveret på borgerservice, eftersom at de har registreret min kones navn i systemet, men at de siger det er imod reglerne at påføre begge vores navne på et dokument.
Hvordan kan det så være helt fint at konsulen skriver et sådant dokument?
Tak for et super forum. Ville aldrig ha klaret det uden jeres hjælp!
Dokumentation for ægteskab umuligt hos borgerservice
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Dokumentation for ægteskab umuligt hos borgerservice
Det skyldes sikkert, at din kone ikke på nogen måde er borger i DK.
Hvis hun boede i DK med opholdstilladelse, kunne hun sandsynligvis godt få sådan en attest fra de danske myndigheder.
Hvis hun boede i DK med opholdstilladelse, kunne hun sandsynligvis godt få sådan en attest fra de danske myndigheder.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG