Forvirret! Håber hjælp !!!
Forvirret! Håber hjælp !!!
Jeg har to spørgsmåler, jeg har læst alt for meget og jeg blev helt forvirre . 1. Kan jeg ansøg om opholdstillades til min mand til Sverige så snart jeg har fået et svensk person nr. ? Eller skal der går et bestemt periode , eller jeg kan med det sammen så snart jeg har fået svensk person nummer kan vi ansøg om opholdstilladelse efter EU-regl? 2. Hvis vi ansøger efter EU-regel og han blev godkendt får så min mand arbejd-opholdstilladelse efter 5 år Kan det passe ? Eller kun opholdstilladelse ?
-
fundiver199
Re: Forvirret! Håber hjælp !!!
1) Din mand kan søge om opholdstilladelse, når du har fået dit svenske personnummer.
2) Personer med EU-opholdsret har naturligvis også ret til at arbejde. Ellers ville opholdsretten jo ikke være meget værd. Det er kun i lande uden for Europa, at man kan finde på at skille de to ting ad.
2) Personer med EU-opholdsret har naturligvis også ret til at arbejde. Ellers ville opholdsretten jo ikke være meget værd. Det er kun i lande uden for Europa, at man kan finde på at skille de to ting ad.
Tak for svaret. Jeg har lige et spørgsmål mere. Kan man ansøger om opholdstilladelse efter den svensk regel og den EU-regel samme tid ? Selv om min mands visum -besøg er færdig?
-
fundiver199
Ja men det tjener da intet formål at søge om begge dele på en gang. Migrationsverket har arbejde nok i forvejen, så naturligvis bør han ikke aflevere mere end 1 ansøgning. Om det er muligt at søge efter de svenske regler, selvom han allerede er i Sverige, må I spørge Migrationsverket om. Hovedreglen er jo stadig, at det kan man IKKE.
http://www.migrationsverket.se/info/4222.html
Sverige synes dog, modsat Danmark, ikke at lægge vægt på, om ens visum er udløbet, når man søger. I stedet er det afgørende, om man i forvejen har gyldig opholdstilladelse, eller om hensynet til ens børn taler for, at man bør blive i Sverige, medens ansøgningen behandles.
http://www.migrationsverket.se/info/4222.html
Sverige synes dog, modsat Danmark, ikke at lægge vægt på, om ens visum er udløbet, når man søger. I stedet er det afgørende, om man i forvejen har gyldig opholdstilladelse, eller om hensynet til ens børn taler for, at man bør blive i Sverige, medens ansøgningen behandles.