Hej med jer!
Jeg har et spørgsmål.. Min mand har været på besøgsvisum i 2 måneder nu, og vi vil gerne familiesammenføres så i den forbindelse fandt vi en lejlighed i Malmö, og er nu bosat her.. Vi har udfyldt begge ansøgninger mht FS men men! Min mands pas udløber til november 2014, og så vil jeg høre om vi evt skal forny det? Og hvor længe tager det??
Tak på forhånd
Skal min mands pas fornyes??
-
fundiver199
Re: Skal min mands pas fornyes??
Ja det skal da i hvert fald fornyes, inden det udløber. Men hvis I udnytter retten til fri bevægelighed i EU er der nu ingen regler om, at opholdskort kun må udstedes for den periode, hvor passet er gyldigt. Så i princippet kan han godt vente lidt endnu.
Hvis I vil søge efter svenske regler, skal han som udgangspunkt rejse hjem til Tyrkiet og vente der, til ansøgningen er blevet godkendt. Og i den situation vil det givetvis være hensigtsmæssigt, at han får et nyt pas, før han søger.
Den tyrkiske ambassade kan fortælle jer, hvor længe de er om at udstede et pas. Det er meget svært for os andre at vide noget om det. Selv hvis man engang har fået udstedt et pas af den tyrkiske ambassade i Sverige, kan ventetiden jo have ændret sig siden da. Det er heller ikke hver dag, at køen i Netto er lige lang.
Hvis I vil søge efter svenske regler, skal han som udgangspunkt rejse hjem til Tyrkiet og vente der, til ansøgningen er blevet godkendt. Og i den situation vil det givetvis være hensigtsmæssigt, at han får et nyt pas, før han søger.
Den tyrkiske ambassade kan fortælle jer, hvor længe de er om at udstede et pas. Det er meget svært for os andre at vide noget om det. Selv hvis man engang har fået udstedt et pas af den tyrkiske ambassade i Sverige, kan ventetiden jo have ændret sig siden da. Det er heller ikke hver dag, at køen i Netto er lige lang.