Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
A-Z

Sverigeløsningen

Indlæg af A-Z » 19.11.2013 20:25:49

Hej alle,

Jeg er ny her og har lige et par spørgsmåle som jeg håber i kan hjælpe mig med,

Min forlovede er fra Marokko og jeg er født og opvokset i Danmark,
Pga de stramme regler i Danmark har vi valgt at flytte til Sverige,

- Hvad er forskel på svenske nationale regler og eu regler når jeg nu skal søge ham herop?

-Kan min forlovede gå i skole i DK istedetfor sverige da jeg selv kommer til at arbejde i DK?

-Passer det at han kan få opholdstilladelse efter 2 år hvis jeg bliver svensk? Og hvor langtid tager det at være svensk?

-Pga krisen kan det være jeg bliver opsagt til februar fra mit arbejde, desværre, kan det have nogen betydning, skal jeg have arbejde før jeg kan søge om opholdstilladelse til min forovede?

-Kan jeg søge direkte opholdskort eller ska han komme som turist først?

Ved at det mange spørgsmåle, men det her familliesammenføring er et cirkus for mig :shock: så mange regler, og det kan være jeg kommer med flere spørgesmåle endnu :D

Tusind tak,

Mvh Z

skaanebo

Re: Sverigeløsningen

Indlæg af skaanebo » 19.11.2013 21:05:31

Du finder svar under menupunktet "rådgivning" øverst her på siden.

Hvilken type skole, snakker vi om? Hvis I selv betaler, kan han naturligvis gå i en hvilken som helst skole, han måtte ønske.

Og nej, du behøver ikke at blive svensk. Permanent opholdstilladelse får man efter svenske regler, når man har boet i Sverige efter to år, eller hvis man har boet sammen i et andet land tidligere igennem mindst to år (altså så får man normalt permanent ophold ved første ansøgning).

A-Z

Indlæg af A-Z » 19.11.2013 21:19:40

Dvs jeg skal bo med ham i 2år i Sverige før vi søger opholdstilladelse? Skal han så være under ophodskort i de 2 år inden vi søger permanent opholdstilladelse?

Men hvad så med det at jeg muligvis bliver arbejdsløs fra februar? Kan jeg få afslag af den grund når vi søger ophodskort

Tak for det hurtige svar :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.11.2013 22:24:19

To år UDEN FOR Sverige, hvis I ønsker, at han skal have permanent opholdstilladelse ved første ansøgning.

Ellers bare almindelig ansøgning om opholdstilladelse, som så vil gælde for 2 år, hvorefter den kan fornyes og gøres permanent.

Der stilles ikke krav til jeres økonomi ved ansøgning efter svenske regler. Det gør der kun efter ansøgning efter EU-regler.

Ang. arbejdsløshed er der flere faktorer her: Er du med i en a-kasse? Har du formue I kan leve af? Eller er arbejdsløshed lig med at søge om socialhjælp?

A-Z

Indlæg af A-Z » 19.11.2013 22:48:25

Ok nu forstår jeg det, :)

Jeg er medlem af a-kasse , så det er dagpenge..

Hvorfor vælger folk eu regler når svenske regler virker nemmere? Har det noget med at det svært at vende tilbage til DK når det svenske regler :?: :roll:

Er der lang ventetid når man søger det midlertidig 2 årige opholdskort? Regner med at min mand kommer til sommer skal jeg så allerede søge nu? :roll:

Takker igen,

oca1234

Indlæg af oca1234 » 19.11.2013 23:20:37

Folk vælger svenske regler hvis man evt ikke er gift, derudover er der flere rettigheder for ens partner, her menes evt økonomisk hjælp, su osv.

Du kan se på migrationsverkets hjemmeside at der pt er en behandling på ca 10 måneder om man søger online, så det kunn da godt tænkes i skulle søge nu, med mindre i søger efter EU regler, så kan han jo komme og vente med dig.

Efter svensker regler hedder det ikke midlertidigt opholdskort, det hedder opholds-arbejdstilladelse. Opholdskort ( som er gyldigt i 5 år) er efter EU regler.

Men det kræver selvfølgelig du har bolig og personnummer i Sverige først.

Besvar