Klarhed!

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lina100

Klarhed!

Indlæg af Lina100 » 26.09.2013 19:47:48

De fleste indlæg i forumet er generelt oplysende, men samtidig synes jeg også, at nogle områder og svar overlapper hinanden og skaber lidt tvivl. Derfor ville jeg sætte pris på, hvis nogle af dem der har svaret på de nedenstående citater præcisere lidt mere og andre der evt. har erfaringer inde for de citerede områder.

citat 1: viewtopic.php?f=6&t=12450&hilit=gift+ventetid&start=30
"Indlægaf skaanebo » 22.08.2013 08:09:04
P.s. Der kan ikke søges opholdstilladelse, mens man opholder sig i Sverige, medmindre man opfylder kravene til at søge efter EU-regler. Det er vigtigt, du gør dig klart, hvilken forskel der er mellem visum, opholdskort og opholdstilladelse, og dermed mellem svensk lovgivning og EU's."

Altså, hvilken type opholdstilladelse er der tale om..kan der under ingen omstændigheder søges om opholdstilladelse ift. Svenske nationale regler, hvis man opholder sig i Sverige eller kan der godt, hvis man i princippet kan opfylde reglerne ift. EU-regler..?

Hvis "nej, der kan ikke søges om opholdstilladelse ift. svenske regler, mens man opholder sig i Sverige", så forstår jeg bare ikke dette nedenstående citat 2.

Citat 2: viewtopic.php?f=20&t=11744&p=78144#p78144

"Indlægaf rosa » 03.04.2013 21:41:48
Hej

Min mand kom til Sverige på et nationalt begrænset visum og vi var henne på Migrationsverket og ville aflevere både efter eu reglerne samt de svenske nationale da jeg herinde havde læst at mange havde haft held med det.

Medarbejderen spørgere os om vi har tænkt os og blive i Sverige eller kun være her en begrænset periode, jeg siger at vi vil blive i Sverige hvor han så siger at så skal vi kun aflevere efter de svenske nationale regler, hvilket vi var godt tilfredse med da vi alligevel kun afleverede efter eu reglerne for at "købe" os lidt tid mens de ville behandle da den ikke ville gå igennem pga manglende forsikring.

Jeg er nu bare begyndt at blive bange for om der er nogle ulemper ved kun at have søgt efter de svenske regler hvis man gerne vil tilbage til dk.

Da vi afleverede spurgte jeg om han lovligt kunne opholde sig her indtil afgørelse, og svaret var ja. Men hvordan skal dette kunne bevises når der på kviteringen ikke står noget om det? Eller det er måske bare en selvfølge?

Venlig hilsen Rosa"

Undskyld mit lange indlæg, men vil bare gerne have klarhed på dette område, og tror også mange andre ville have glæde af dette.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Klarhed!

Indlæg af mh1 » 26.09.2013 20:02:28

Søger man fs efter EU-regler får man opholdsKORT.

Søger man fs efter et lands nationale regler får man opholdsTILLADELSE.

Sverige tillader som hovedregel IKKE processuelt ophold, dvs. man kan ikke vente i Sverige, mens de behandler en ansøgning om opholdstilladelse.

Er man ægtefælle til en EU-borger, så søger man ikke om tilladelse til at være i Sverige sammen med denne, for man har en RET til dette. Man anmoder om at få udstedt et EU-opholdskort, som bekræfter denne ret.

Man kan have 2 opholdsgrundlag på samme tid: EU-opholdsret og svensk opholdstilladelse.

HAR man EU-opholdsret kan man søge om svensk opholdstilladelse og kan vente i Sverige mens ansøgningen behandles.

PS: det er en virkelig god idé ikke at spørge om det samme - enten præcis det samme, eller i bund og grund det samme - i mere end ÉN tråd. Man får ikke bedre svar ud af det, for det er de samme personer som svarer ...
mh
Rådgiver for ÆUG

Lina100

Indlæg af Lina100 » 26.09.2013 21:07:18

Okay super mange tak..beklager, men i mit hoved er det ikke de samme spørgsmål, måske grundet forvirring :wink.

Har du en ide til, hvordan jeg får min forlovede til Sverige..ægteskabsvisum er ikke muligt, og jeg har desværre ikke mulighed for at rejse og indgå ægteskab i hjemlandet. Derfor overvejer min forlovede at få udstedt et turistvisum gældende 1 måned. .men vi er bange for, om dette vil være nok til at vi kan nå at indgå ægteskab i Sverige og efterfølgende søge eu-opholdskort..men synes at jeg flere steder læser, at man bare skal være rejst lovligt til Sverige, og derefter kan blive i landet efter turistvisumet udløber..Mange tak :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.09.2013 21:12:02

I Sverige kan man giftes uden at have lovligt ophold, så det er nu slet ikke så svært. Og i samme sekund, der er afleveret ansøgning om opholdskort, har man lovligt ophold.

Lina100

Indlæg af Lina100 » 26.09.2013 21:27:06

Der kan man bare se..tusinde tak. Ved du hvordan det foregår i praksis..altså hvor kan jeg indgå ægteskab..og hvilke dokumenter behøver de..er pas, og civilstandsattest for os begge nok? Samt vil min ægtefælle opnå "Ret til ophold i indtil 3 måneder" i det øjeblik vi indgår ægteskab? Hvorefter vi så har rigeligt tid, til at nå at få udstedt blåt sygsikringskort til ham og klare nogle ting, og så vælger at ansøge om eu-opholdskort inden for 3 måneder selvfølelig.

En anden ting også, så har jeg læst, at man for at opfylde eu-reglerne for opholdskort, ikke kræver boligkrav. Altså behøver jeg overhovedet at indgive min lejekontrakt ved ansøgningen om eu-opholdskort? Vil helst undgå dette, da jeg lejer en lejlighed uden at være godkendt af bostadsrätt..Tak for dit hurtige og meget nyttige svar :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.09.2013 22:53:18

Migrationsverket vil helt sikkert bede om kopi af din lejekontrakt. Er det virkelig lykkedes dig at blive folkeregistreret i Sverige uden at have en godkendt kontrakt? Normalt tjekker Skatteverket, om kontrakten er godkendt.

Lovligt ophold har man, hvis visum er gyldigt, eller man indleverer ansøgning om opholdskort. Der er intet om nogen tre måneders periode.

Lina100

Indlæg af Lina100 » 26.09.2013 23:07:39

Ja åbenbart..men skal lige siges, at jeg ikke har været i ond tro..for havde faktisk min lejekontrakt med den dag jeg blev folkeregistret, men blev ikke bedt om at vise den..og har senere hen fundet ud, at min lejekontrakt har mangler, altså godkendelse...Men når eu-reglerne ikke stiller boligkrav, hvor stor en betydning kan dette så have? Eller også kunne jeg lave en ny kontrakt som indboende, i stedet for andrahänd, nu da der ift eu-reglerne ikke kræves boligkrav?

Samt når jeg nævner den 3. måneders regel, så mener jeg :
"Ret til ophold i indtil 3 måneder

Når I er indrejst lovligt, har I ret til at opholde jer i det andet EU/EØS-land i 3 måneder under nogen form for yderligere krav. I er i denne periode ikke berettiget til at modtage sociale ydelser i værtslandet."
Taget under feltet rådgivning - flyttet til Sverige- EU-land. Altså spørger jeg om dette for at være sikkerpå, at min mand lovligt befinder sig i landet selvom hans visum udløber, og vi ikke har afleveret ansøgning om eu-opholdskort. Selvfølelig vil ansøgningen blive afleveret inden for 3 måneder, men vil bare være sikker på at han lovligt opholder sig inden den er afleveret. Tak for svar

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2013 06:51:44

Omkring det at søge efter svenske regler, hvis man allerede er i Sverige, har Sverige med tiden lempet sine regler lidt, således at der nu er flere undtagelser, end der var før. Så der findes ikke længere et helt klart "ja" eller "nej" svar på det spørgsmål, hvilket selvfølgelig kan give anledning til nogen forvirring. Du kan læse svenskernes egen beskrivelse af deres praksis her:

http://www.migrationsverket.se/info/4222.html

For at summere det op, er der i hovedsagen to situationer, hvor det kan lade sig gøre:

1) Hvis man allerede har boet lovligt i Sverige i 6 måneder f.eks. pga. EU-opholdsret, kan man altid søge fra Sverige

2) Hvis man har børn med sin ægtefælle, kan man måske få lov at søge fra Sverige, men det er IKKE en generel ret, det er en individuel vurdering fra sag til sag

Så for danske statsborgere synes jeg nok, man må sige, at den "klare" vej er at søge efter EU-reglerne, hvis man opfylder kravene i disse. Og så kan man jo altid se, om man efter 6 måneder synes, der er nogen grund til at søge efter de svenske regler ved siden af. Det kan jo f.eks. være, hvis man synes ens jobsituation er lidt usikker, og man ikke har optjent ret til dagpenge fra en A-kasse, så man gerne vil have svensk socialbidrag som noget, man kan falde tilbage på. Eller hvis man er studerende og snart bliver færdig med sin uddannelse, så man ikke kan få SU længere.

Man kan også vælge i stedet at søge efter svenske regler, når man har været 2 år i Sverige, så der måske er chance for at få permanent opholdstilladelse med det samme. Så kan man nøjes med 2 ansøgninger i stedet for 3 og dermed spare tid og ulejlighed for både sig selv og Migrationsverket.

Så der er mange mulige fremgangsmåder, hvilket selvfølgelig er med til at gøre det hele noget forvirrende.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2013 07:07:22

PS. Hvad angår Rosas indlæg, er det jo svært for os andre at gætte på, hvad der ligger bag hendes beretning. Måske har hun børn med sin ægtefælle. Og måske mødte hun en medarbejder på Migrationsverket, der var villig til at "bøje" reglerne lidt og lade hendes mand søge efter de svenske regler på tværs af de normale retningslinier for at undgå, at Migrationsverket også skulle bruge tid på at behandle en EU-ansøgning fra ham.

Det må jo i så fald siges at være en meget pragmatisk og fornuftig tilgang til tingene, at man forsøger at finde en let og hurtig vej til at give folk det, de har brug for. I stedet for at bruge en masse tid på at afslå og afvise indtil flere ansøgninger for så alligevel til sidst at måtte imødekomme en ny ansøgning, der er afleveret et andet sted.

Men det er jo ikke sikkert, at andre er lige så heldige at møde en medarbejder, der har denne praktiske tilgang til emnet.

Og vi andre ved kun det, vi kan læse på Migrationsverkets hjemmeside. Så hvis man ønsker mere uddybende forklaringer på deres praksis, end hvad der står på hjemmesiden, så må man spørge dem selv.

Lina100

Indlæg af Lina100 » 27.09.2013 14:39:34

Okay mange tak for svar, men når du nævner den mulighed med at søge om opholdstilladelse efter 2 år, har ens ægtefælle så nogen form for rettigheder i landet i de 2 år..altså job- og uddannelsesmuligheder? Samt, så har han ikke lovligt ophold, så længe ansøgningen om eu-opholdskort ikke er aflveret, som du nævner man evt. kan undlade..

Samt nogen bud på det med boligkravet, og en måske ikke helt korrekt lejekontrakt ift. eu-reglerne (minus boligkrav). Tak for jeres grundige arbejde, det så dejligt med nogen der har så meget viden :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2013 14:43:12

Jeg mener selvfølgelig, at man kan søge om EU-opholdskort straks efter sin ankomst til Sverige. Og så herefter om (permanent) svensk opholdstilladelse, når man har boet 2 år i Sverige.

Lina100

Indlæg af Lina100 » 27.09.2013 15:35:52

Tak skal du have :D ..

Har du evt. et bud på det med lejekontrakten..? Eller ved du om der er nogle institutioner i Sverige, som i Danmark, man kan henvende sig til, ift. hjælp med akut bolig. Jeg ved, at man i DK, kan snakke med sin kommune og se om de kan gøre noget, for at hjælpe en, hvis man står i akut bolignød..Jeg bor allerede i Sverige, men min lejer, sagde at han sagtens kunne finde en anden lejer, som ikke havde brug for bostadsrätt foreningens godkendelse :(. Dette kan betyde at jeg lige pludselig kan tå uden tag over hovedet, og samtidig skal passe et studie og job..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2013 15:57:25

Der er ofte korte ventelister hos boligselskaberne i Landskrona. Helt ned til få uger eller måneder. Og huslejen er som regel også meget lav i forhold til størrelse og kvalitet.

Lina100

Indlæg af Lina100 » 27.09.2013 16:55:59

Ja..men det vil næsten være umuligt for mig, da afstand til studie og arbejde bliver for lang, da disse ligger i DK..Men er det skatteverket, der i Sverige svarer til kommunen som vi kender til i DK. Mange tak

Besvar