Hej
Jeg er familiesammenført i Danmark med min mand fra Marokko. Vi har boet sammen her i Danmark fra august 2011 og min mand har midlertidig opholdstilladelse. Vi vil meget gerne flytte til Landskrona. Jeg selv er dansk statsborger og jeg har 3 børn fra tidligere forhold og vi venter vores første fælles barn.
Jeg kan forstå at vi skal søge familiesammenføring igen i Sverige? Vi skal søge efter de svenske regler da jeg pt er sygemeldt (grundet graviditeten) og derfor ikke kan forsørge ham som man skal kunne efter eu reglerne.
Er sagsbehandlingstiden på familiesammenføring ligeså lang som normalt (hvilket vist pt er 7 mdr) når vi allerede på nuværende tidspunkt er familiesammenført i Danmark? Min mand har arbejde i Danmark - kan han beholde sit arbejde mens familiesammenføringssagen behandles i Sverige? Andet vi skal være obs på?
Venlig hilsen Tanya Hansen
Fs i Sverige efter fs i Danmark..
Re: Fs i Sverige efter fs i Danmark..
Hvis du flytter alene til Sverige, og din mand beholder sin adresse i Danmark, så kan han også beholde sit job i DK og afvente svar på ansøgningen om ophold i Sverige. Der er ikke som sådan nogen særlig fordel ved at have opholdstilladelse i DK, ud over at din mand jo så gerne må rejse over og besøge dig i Sverige i op til 90 dage uden at skulle søge om opholdskort. Men hvis I søger efter nationale svenske regler, er der en god chance for, at han får permanent ophold ved første ansøgning, da I har boet sammen tidligere igennem mere end 2 år.
-
fundiver199
I skal dog være opmærksomme på, at når I ikke længere bor sammen, så opfylder din mand jo ikke betingelserne for at bevare sin danske opholdstilladelse. Så I kan godt risikere, at US når at inddrage den, før Migrationsverket har nået at udstede en svensk opholdstilladelse til ham. Og så må han tilbringe resten af ventetiden i sit hjemland.
Jeres planer om at flytte til Landskrona forekommer meget uhensigtsmæssige, sådan som du beskriver jeres situation. Men 3 børn fra et tidligere forhold har I sikkert fået dispensation. Så hvorfor ikke bare blive i Danmark, hvor han allerede har opholdstilladelse på nogle meget gunstige vilkår, og desuden et job? Hvorfor smide alt væk og starte helt forfra på bar bund i Landkrona? Set udefra giver det meget lidt mening.
Jeres planer om at flytte til Landskrona forekommer meget uhensigtsmæssige, sådan som du beskriver jeres situation. Men 3 børn fra et tidligere forhold har I sikkert fået dispensation. Så hvorfor ikke bare blive i Danmark, hvor han allerede har opholdstilladelse på nogle meget gunstige vilkår, og desuden et job? Hvorfor smide alt væk og starte helt forfra på bar bund i Landkrona? Set udefra giver det meget lidt mening.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Alternativt kan I vente med flytning til du er arbejdsdygtig igen og har fundet et job i Sverige, så I kan bruge EU-reglerne. Der er der fsv. ingen ventetid, men din mand må jo så ikke arbejde i DK uden arbejdstilladelse. Han vil have svært ved at finde arbejde i Sverige, når han ikke kan dokumentere at han har lov til det, og ikke kan det, før han får sit opholdskort, som Sverige for tiden tager bogstaveligt talt år og dag om at udstede.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG