Interview :-)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Francesco

Re: Interview :-)

Indlæg af Francesco » 23.08.2013 10:00:52

Min kone skulle til Manila for at hente opholdstilladelsen.

Det kan jeg desværre ikke huske, for efter min kone havde været til interview - så blev jeg kaldt til interview - og derefter fik vi opholdstilladelsen :)

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 23.08.2013 10:27:10

Nå jamen så skal han sikkert også det :)

Nå så hun er også fra Cebu? Dejligt sted. Elsker at være dernede. Hvor i Cebu er hun fra? :)

Okay så du kom til interview også? Det håber jeg også at jeg skal. Er så bange for de bare afviser os og gir et nej uden jeg har fået lov til at argumentere :)

Men det tog 4 mdr i alt for jer? Men dengang var ventetiden nok heller ikke så lang.

Francesco

Indlæg af Francesco » 23.08.2013 10:56:44

Nope, hun er fra Bataan.

Der er ikke noget at argumentere, de stiller bare spørgsmål angående jeres forhold.
Nej, det tog os 3 måneder i alt. :)

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 23.08.2013 11:12:27

åh 3 mdr. Det ville være en drøm, Men ventetiden er på 7 mdr nu. Så regner slet ikke med at det går så hurtigt. Syns bare det er voldsomt hvis de kan bruge 5½ mdr efter interviewet på at tage en beslutning.
Det virker som vildt lang tid. :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.09.2013 08:44:05

Ja det er elendig service, at optagelse af biometriske oplysninger ikke kan klares af den ambassade, som der er indgået repræsentationsaftale med. Men at man skal ud på en mere end 3 timer lang flyrejse til et andet land for at få det gjort :twisted:

Men der er desværre ikke andet at gøre end at acceptere de ekstra udgifter og ekstra besvær, som det medfører for ansøgerne.

Kan man klare sig med at sove i fly og lufthavne 2 nætter i træk, er det dog muligt at gøre rejsen fra Cebu til Bangkok via Manila med Cebu Pacific frem og tilbage på samme dag, så man i det mindste ikke har udgifter til overnatning.

Man starter fra Cebu kl. 03.10 om morgenen, ankommer i Bangkok kl. 08.55 og har så hele dagen til at besøge ambassaden, før man skal starte hjemrejsen kl. 00.40. Man er så tilbage i Cebu kl. 08.05 næste morgen frisk og veloplagt og et par tusinde kroner fattigere og kan glæde sig over, hvor effektivt samarbejdet mellem de nordiske lande fungerer.

Flot Norge og Sverige. Og Danmark. For så vidt jeg ved, er det samme cirkus, hvis man søger opholdstilladelse til Danmark fra Filippinerne. Og så undrer nogen sig over, at de fleste foretrækker at indrejse på visum og ordne resten her?

Og måske var det ærlig talt på tide, at Sverige også indførte den mulighed for dem, der er gift med en svensk (eller nordisk) statsborger. Det er naturligvis godt, at reglerne i Sverige er så lempelige, som de er. Men selve proceduren omkring at søge opholdstilladelse såvel som sagsbehandlingstiden er oldnordisk og under al kritik.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 10.09.2013 14:44:50

Ja kan kun give dig ret. Blev selv helt chokeret over allé de rejser han skal ud på. Först flyve til Manila for at blive interviewet, derefter hele vejen til Bangkok. Tjekkede alle flyvetider og endte med at köbe en övernattning på hotel også. Nu han så tillage i Cebu for at vente på han skal flyve til Manila og hente kortet. Inden han så kan flyve til Sverige. :-)
Min käreste kommer ikke fra en velhavende familje som jeg er sikker på mange andre der soger om opholdstilladelse fra Filippinerna ikke gör. Så defor er det virkelig oekonomisk svärt at finde penge til allé de flybilletter. Endte med at bruge 3000 danske, på hans tur til Bangkok da det også koster at rejse ud fra lufthavnene på Filippinerna og en del taxiture. Nogle penge som saftens kunne väre brugt bedre. Men vi der söger, står også bare i en vanskelig situation som gör at vi ikke kan brokke os men bare göre hvad der bliver forlangt.

Til gengäld kan vi så ikke klage over behandlingstiden, da den kun tog 7 uger. :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2013 15:22:49

Det er dejligt at høre, at Migrationsverket er kommet i bund i deres ansøgningspukkel, så det nu igen går langt hurtigere. Så er der da i det mindste et lyspunkt i denne historie :D

Men jeg synes stadig, det er under al kritik, at både Danmark og Sverige forlanger, at ansøgere fra Filippinerne skal en tur til Bangkok for at have optaget biometri. Det svarer til, at Filippinerne forlangte, at en dansker skulle besøge deres ambassade i Athen eller Lissabon for at få ordnet viseringsaffærer, for de kan ikke lige bekvemme sig til at åbne en ambassade i København.

Jeg er sikker på, at hvis det var tilfældet, så ville alle danske medier fortælle vidt og bredt om, hvilket håbløst u-land, Filippinerne var, og hvor ringe de behandlede os danskere.

Og det er temmelig mange mennesker, der bliver berørt af det her. I Danmark er Filippinerne i top-3 mht. familiesammenføringer, og omkring 80% af alle au-pairs kommer derfra. Og set i lyset af det kunne Udenrigsministeriet måske godt bekvemme sig til enten at åbne en ambassade i landet eller finde en anden løsning på dette håbløse problem med biometri.

Winther11

Indlæg af Winther11 » 10.09.2013 17:11:55

Jeg ville næppe sige, de er kommet i bund med deres ansøgninger, jeg tror bare I har været ekstremt heldige. Min kæreste og jeg har ventet 6,5 mdr nu, og vores sagsbehandler har lige været på ferie i halvanden mdr, og nu er hun på forretningsrejse.... Hvis jeg lyder en anelse frustreret, er det fordi jeg er det :?
Synes slet ikke det giver mening, at nogle får efter 7 uger, mens andre bare får lov at vente - ikke, at jeg ikke er glad på jeres vegne, det må være for fedt! :D

Besvar