Kan man flytte tilbage uden at få afgørelse

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TKH

Kan man flytte tilbage uden at få afgørelse

Indlæg af TKH » 15.06.2013 00:19:28

Hej alle.
Jeg har to spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Vi har søgt om familiesammenføring efter eu regler for 4 måneder siden. Min mand har fået cpr nr fra skatteverket, men venter stadig på svar fra migrationsverket.
1. Kan vi søge om at flytte til Danmark allerede nu, dvs. uden at få afgørelse fra migrationsverket?? Jeg har en lang køretur til arbejde. Vil meget gerne flytte tilbage til Danmark hurtigt.
2. Vores kontrakt med udlejer udløber snart. Hvis vi skal finde et andet sted at bo, er der krav til hvor stor lejligheden skal være? Vi er mand, kone og en datter på 2 år.

Hilsen TKH

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan man flytte tilbage uden at få afgørelse

Indlæg af mh1 » 15.06.2013 05:05:59

1) Ja, det kan I godt. Men afvent svaret før I flytter til DK.

2) Nej. I må blot ikke bo i et 'gennemgangsrum', dvs. et rum man skal igennem for at komme til lejlighedens øvrige rum, fx køkken eller bad.
mh
Rådgiver for ÆUG

TKH

Indlæg af TKH » 15.06.2013 21:15:56

Hej igen.
1. Hvorfor synes du det?? Kan man få afslag hvis man ikke har afgørelse fra migrationsverket?? Vi har alt dokumentation på at vi har boet i Sverige.

2. Dvs. et rum (som ikke er et gennemgangsrum) er nok til 3 personer.

Jeg har lige et spørgsmå mere.

Når vi på et tidspunkt flytter tilbage til Danmark, hvordan er reglerne for permanent opholdstilladelse i Danmark?? Jeg har hørt, at det er først efter 7 år man kan få det. Er det rigtigt?? Skal man så bestå prøver for at forny visum hvert år??

På forhånd tusind tak for hjælpen

Hilsen TKH

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.06.2013 21:43:14

Svensk opholdskort er irrelevant i forhold til danske myndigheder, som foretager deres egen vurdering af sagen.

Ved ansøgning efter EU-regler får man permanent ophold efter 5 år.

TKH

Indlæg af TKH » 15.06.2013 22:40:06

Tak for det hurtige svar.
Jeg har hørt at min mand kan få svensk pas, hvis vi vælger at blive boende i Sverige i 5 år. Bliver de 5 år talt fra den dag vi blev folkbogført i Sverige eller vil det blive talt fra den dag min mand får opholdskort??
Vi er meget forvirrede. Vi kan ikke rigtig beslutte os for hvad vi skal gøre. Vi vil meget gerne flytte til Danmark hurtigst muligt, men hvis der er en masse indviklede regler om prøver osv., må vi blive boende i Sverige.
Hvad vil I anbefale??

Endnu engang mange tak for hjælpen.

Hilsen TKH

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.06.2013 07:27:42

Det er umuligt at sige, hvordan reglerne for statsborgerskab vil se ud om 5 år. I dk er de jo ændret flere gange i løbet af de seneste år.

Sverige har ikke ændret på lovgivningen i samme grad som i DK, og der stilles næsten ingen krav andet end, at man skal have boet fem år i Sverige.

Hvad I skal gøre afhænger nok af jeres konkrete situation. Hvis I er glade for at bo i Sverige, og kan se jer selv i landet også fem år ud i fremtiden, så er det jo en nærliggende løsning.

Men hvis du hele tiden savner DK, så er det nok bedre at flytte til DK.

Besvar