Familieansøgning i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

rosa

Indlæg af rosa » 03.04.2013 21:41:48

Hej

Min mand kom til Sverige på et nationalt begrænset visum og vi var henne på Migrationsverket og ville aflevere både efter eu reglerne samt de svenske nationale da jeg herinde havde læst at mange havde haft held med det.

Medarbejderen spørgere os om vi har tænkt os og blive i Sverige eller kun være her en begrænset periode, jeg siger at vi vil blive i Sverige hvor han så siger at så skal vi kun aflevere efter de svenske nationale regler, hvilket vi var godt tilfredse med da vi alligevel kun afleverede efter eu reglerne for at "købe" os lidt tid mens de ville behandle da den ikke ville gå igennem pga manglende forsikring.

Jeg er nu bare begyndt at blive bange for om der er nogle ulemper ved kun at have søgt efter de svenske regler hvis man gerne vil tilbage til dk.

Da vi afleverede spurgte jeg om han lovligt kunne opholde sig her indtil afgørelse, og svaret var ja. Men hvordan skal dette kunne bevises når der på kviteringen ikke står noget om det? Eller det er måske bare en selvfølge?

Venlig hilsen Rosa

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familieansøgning i Sverige

Indlæg af mh1 » 04.04.2013 12:46:42

Der er ingen som helst forskel i forhold til at vende tilbage til DK. Det afgørende der er, om du har haft et 'reelt ophold' i Sverige, ikke på hvilket grundlag din ægtefælle har haft ophold. Man kan endda sige, at hvis din ægtefælle har ophold efter svenske regler ville det umiddelbart støtte, at dit ophold er 'reelt', når du senere vil bruge EU-reglerne til at få ægtefællen med til DK.

Kvitteringen for ansøgningen må formodes at være bevis for din ægtefælles ret til at være i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

rosa

Indlæg af rosa » 04.04.2013 18:05:02

Okay dejligt at høre, mange tak for svar :)

esta

Indlæg af esta » 11.05.2013 16:37:23

Hej mig og min mand har nu prøvet at få visum i danmark i over 3 år nu det har ikke lykkedes os på nogle måder! min mand har familie i tyskland og vi vil prøve at få 3 måneders visum til ham der og rejse til sverige og søge familie sammenføring.. kan det lade sig gøre? Jeg er dansk statsborger. Jeg har fast job i danmark bopæl i danmark. kan vi gifte os i sverige? fordi vi er gift i vores egen land og i danmark er jeg osse registreret som gift og har hans efter navn... hvis i kan hjølpe mig med det vil det gløde mig..

MVH...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.05.2013 16:56:44

NEJ, du kan ikke blive gift i Sverige, når du allerede er gift. For at blive gift skal man dokumentere at man ikke er det, og du kan jo ikke få en attest fra DK på at du er ugift, vel?

Hvis du vil bruge Sverige til noget som helst i forbindelse med at komme til at bo sammen med din mand, så må du FLYTTE til Sverige. Du kan godt arbejde i DK, men du skal BO i Sverige.

Flytter du til Sverige kan du til gengæld ret let få din mand op til dig. Enten kan han søge om fs efter svenske regler, men det tager ca. 7 mdr. at få svar. Eller du beholder dit arbejde i DK eller finder et i Sverige (eller har en stor opsparing I kan leve af, eller du bliver studerende i Sverige) og din mand søger om at få et visum som ægtefælle til en EU-borger (dig, når du bor i Sverige). Når han så er kommet til Sverige, søger han om opholdskort efter EU-reglerne.

Læs om mulighederne ved at gå op og klikke på RÅDGIVNING, så FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND. Print det ud, så er det lettere at få læst ordentligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nygift pk

Indlæg af Nygift pk » 24.05.2013 10:27:26

Hej

Mit spørgsmål lyder på om min mand må komme på turist visum til Sverige bare for at besøge mig og når han er vendt tilbage kan jeg så søge om familie sammenføring?
Eller er det bedst at han ikke kommer og jeg søger direkte familiesammenføring i Sverige.
Jeg har nemlig hørt at man ikke må have to sager kørende samtidigt, dvs. både søge tursit visum for ham og opholdstilladelse. Derfor ville det være rart at han bare måtte komme på besøg og så efterfølgende søge om familiesammenføring efter de SVENSKE regler.

Det skal sige at jeg er gift og mangler at registrere mit ægteskab i sverige (det gør jeg meget snart). Jeg har også min egenlejelighed i Sverige nu.

oca1234

Indlæg af oca1234 » 24.05.2013 11:28:20

Han kan jo godt besøge dig på visum og så søge familiesammenføring, i kan endda søge efter EU-regler samtidig så han dermed kan blive mens i venter på svar.

Men som gift kan man også godt søge om visum mens man også søger om fs fra hjemlandet!

nanna2

Indlæg af nanna2 » 25.05.2013 10:05:00

Hej
Vores situation er den at min mand sidder I Gambia efter at han er blevet udvist af dk pga. en afvist asylansøgning. Derfor kan vi ikke få ham til Dk på turistvisum de næste to år. Derfor vil jeg flytte til malmø og starte vores genforenings proces derfra. men det er svært for mig at få et overblik over hvordan, da der tilsyneladende er så mange faldgruber på vejen. Hvad vil være "smartest" i forhold til at se min mand igen hurtigst muligt. Vi er gift i Gambia og skal vel ogsa have det godkendt her i DK inden flytningen?. Hvor lang tid vil/ kan det tage før han kan rejse fra Gambia til Sverige? Og er det hurtigst at søge Om Fs efter svenske nationale regler eller Eu regler. Jeg håber at nogle herinde kan hjælpe med at kaste lys over sagen...:-)

Og hvilke papirer skal være klar..Sygesikring, godkendelse af vielsesattest...hvilke andre? Jeg har job i Dk og regner med at være grænsegænger, jeg vil også prøve at søge dispensation om at få lov til at min søn på 11 kan blive i dansk folkeskole.

Lina100

Indlæg af Lina100 » 25.09.2013 15:41:19

Hej Rosa og andre, som måske vil svare på mit spørgsmål..

Dejligt at høre, at din mand kan blive i Sverige mens ansøgningen med svenske nationale regler behandles. Men hvordan kan det lade sig gøre, synes hele tiden at man bliver husket på, at ansøgeren skal være i hjemlandet indtil en afgørelse træffes? Eller er det måske fordi, I opfylder kravene til familiesammenføring via EU-reglerne også ? Samt, hvad med når ansøgningen kommer så langt, at din mand skal til interview osv, vil dette så foregå i Sverige, i stedet for hjemlandet, nu da din man har ret til ophold i Sverige?

Tak :D

Mayaa12

Indlæg af Mayaa12 » 29.09.2013 18:30:38

Hej
Jeg er gift med min mand, som bor i et arabisk land. Jeg har dansk statsborgerskab og ønsker at lave familiesammenføring efter svenske nationale regler.
Jeg er 21, studerende og får bachelorgrad i år, er på su og har et deltidsjob.
Jeg har nogle spørgesmål som jeg håber i kan hjælpe mig med :
Får min mand nogen form for ydelse når jeg får ham til Sverige ? Og hvis ikke , hvornår har han mulighed for at få noget ydelse ?
Vi har et lille problem som vi ikke rigtig ved hvad vi skal gøre ved. Min mand er i militæret i hans hjemland og han kan ikke bare sige op eller flygte fra det da han ellers vil betragtes som landsforræder. Han bor i et land hvor der er en del problemer derhenne nu. Jeg vil have hjælp til at få ham over til mig da jeg heller ikke kan klare at han skal være i fare. Jeg er bare i tvivl om han skal søge asyl eller om jeg skal søge om familiesammenføring, da han i princippet 'flygter' fra landet. Håber i kan hjælpe mig.
Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2013 18:42:04

Hvis han er fra Syrien, er det måske bedst at søge om asyl, da Sverige pt. imødekommer 100% af alle ansøgninger fra syriske statsborgere.

Hvad han er berettiget til at forskellige ydelser har ikke noget med hans nationalitet at gøre. Så det er bare den generelle svenske lovgivning, du skal sætte dig ind i. Start f.eks. her:

www.oresunddirekt.dk

Mayaa12

Indlæg af Mayaa12 » 30.09.2013 10:56:18

Hej igen
Mange tak for dit svar:)

Men kan han så ikke søge om asyl i Danmark? Jeg har valgt Sverige fordi det er nemmest i forhold til familiesammenføring der, men hvis der er asyl ,er der så ikke nogen chance for os i Dk ?
Men er det ikke sådan at hvis han søger om asyl så ryger han et langt væk sted og jeg ikke har mulighed for at være der ? Eller skal han sige hvor jeg opholder mig så vi kommer til at være sammen?
Med hensyn til ydelser tænkte jeg bare på om det var mig der skulle stå for det hele eller om der er mulighed for at han får nogen ydelser, om det så bliver asyl eller familiesammenføring. Får han ikke nogen hjælp overhovedet ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.09.2013 11:18:53

En asylansøgning skal som hovedregel behandles af det europæiske land, der har udstedt visum til den pågældende. Så hvis du stadig bor i Danmark, vil det blive i Danmark, han skal søge asyl, da det er Danmark, han kan få visum til for at besøge dig. I Danmark imødekommes cirka 92% af alle ansøgninger fra syriske statsborgere pt. men efter en nylig afgørelse i Flygtningenævnet vil det nok stige til cirka 96%.

Han vil så kunne vælge mellem at bo i Sandholmlejren eller privat indkvartering hos dig, hvis du vil påtage dig at forsørge ham.

Opnår han asyl, vil han kunne få kontanthjælp afhængig af din indtægt og jeres fælles formue.

FS efter de danske regler er formentlig slet ikke mulig for jer pga. din alder. Men hvis han får det, vil det være med dispensation, og så gælder det samme mht. modtagelse af sociale ydelser.

Så den anden mulighed er at søge om FS med påstand om, at der er "uoverstigelige hindringer" for, at I kan bo sammen i Syrien.

orion

Indlæg af orion » 30.09.2013 12:15:51

Hej,

Jeg har en lidt speciel situation; jeg flyttede for ca. 4 år siden fra DK, og har i den tid arbejdet som IT projektleder rundt i Europa. Jeg er blevet gift med en Russisk pige, som har en søn på 12 år.

Jeg ønsker nu at flytte til Sverige; jeg arbejder p.t. i Tjekkiet, men vil gerne have min faste bopæl i Sverige.

Jeg har i øjeblikket tilbud om nogle lejligheder i Sverige, som kan overtages omgående, så at opnå bopæl i Sverige er allerede forberedt.

Jeg ønsker i denne forbindelse at søge om at få min kone og hendes søn til Sverige også; hvad vil være den enkleste måde at gøre dette på, og hvilken måde giver os de bedste chancer?

På forhånd tak.

Venlig hilsen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.09.2013 14:15:41

Den enkleste måde er at rejse til Sverige, hvorefter de indgiver ansøgning om EU-opholdskort som medfølgende familiemedlem på Migrationsverket. Jeg går ud fra, at de har et tjekkisk EU-opholdskort allerede, og derfor behøver de ikke schengenvisum for at rejse til Sverige.

Et EU-opholdskort er stort set det samme som et dansk sygesikringsbevis. Så du kan sammenligne det med, at den nemmeste måde at flytte fra København til Odense er at gøre det og herefter udfylde tilmeldingsblanketten til folkeregisteret i Odense inkl. valg af læge, så man kan få tilsendt et nyt sygesikringsbevis.

Besvar