Opholdstilladelse til mor?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hakan

Opholdstilladelse til mor?

Indlæg af Hakan » 02.01.2013 10:16:54

Hej

Jeg takker først og fremmest til æug for man kan finde meget råd her ind og det er dejligt at i kan hjælpe.

Min sp:

Jeg er selv født i Tyrkiet men har fået beviljet i Sverige permanent opholstillafelse efter asyl.
Bor i Sverige og arbejder kommunalt.
Jeg har en mor som kommer og besøger mig hvert vinter fra Tyrkiet og bor hos mig 6 måneder.
Hun bor i Tyrkiet og jeg hjælper hende økonomisk hver måned. ( kan dokumentere )
Hun har ikke børn eller søskønde i Tyrkiet.
Hun bor helt alene i Tyrkiet.

Jeg vil gerne få hende til Sverige så hun kan bo hos mig, og hvad kræver det?
Jeg har tidligere læst at hvis heg havde svensk statsborgerskab, og kunne flytte til et land for at live med hende og flytte tilbage til Sverige, kunne heg bruge EU regler og søge om opholdskort for hende?

Hvad kræves der here mer? Skal man flytte til et EU land eller til Tyrkiet?
For hvis det er et EU land jeg skal flytte og hun skal leve med mig, så kræves der stadig opholdstilladelse fra det land jeg vil bo i.?

Jeg har ellers læst meget om hvad man ska for at bruge EU reglerne, men kunne bare ikk helt forstå det med at flytte og komme tilbage.
Hvor langt tid skal man flytte tilbage og bo der?

Er der andre muligheder for at kunne ansøge om ophold for min mor så hun kan få ophold?

Mvh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdstilladelse til mor?

Indlæg af mh1 » 02.01.2013 11:26:14

Hvis du endnu ikke er blevet svensk statsborger, så kan du ikke bruge EU-reglerne nu.

Når du har en permanent opholdtilladelse skal du bare opfylde nogle få andre krav, for at kunne blive svensk statsborger - og du kan beholde dit tyrkiske ved siden af.

Kravene er
- bopælstid (for en flygtning 4 år fra da du fik opholdstilladelse, hvis du har fået opholdstilladelse efter 'utlänningslagens' kapitel 4, § 1, eller de tilsvarende paragraffer i den gamle 'utlänningslagen'.)
- god opførsel (ingen grove forbrydelser)
- ingen ubetalt gæld til det offentlige.

Da du er bosiddende i Sverige kan din mor muligvis søge om familiesammenføring med dig efter svenske regler. Det kræver dog først og fremmest, at du først NU har fået permanent opholdstilladelse, og desuden at du og din mor boede sammen umiddelbart før du flyttede til Sverige, og at I kan godtgøre et særligt afhængighedsforhold.

Du kan læse betingelserne her: http://www.migrationsverket.se/info/3412.html

Hvis det er længere tid siden, du fik permanent opholdstilladelse, vil du altså ikke kunne bruge de svenske regler.

EU-reglerne kræver
- at du bliver svensk statsborger og flytter til et andet EU/EØS-land
- at du opfylder 'forsørgelseskrav' og
- at du kan godtgøre at du forsørger din mor og at hun ikke har andre muligheder for forsørgelse end dig.

HUSK AT du som tyrkisk statsborger yderligere kan argumentere med at du efter tyrkisk lovgivning er forpligtet til at forsørge din mor!
Medeni Kanunu A. Nafaka yükümlüleri
MADDE 364.- Herkes, yardım etmediği takdirde yoksulluğa düşecek olan üstsoyu ve altsoyu ile kardeşlerine nafaka vermekle yükümlüdür.
Kardeşlerin nafaka yükümlülükleri, refah içinde bulunmalarına bağlıdır.
Eş ile ana ve babanın bakım borçlarına ilişkin hükümler saklıdır.

Flytningen til et andet EU-land skal (ligesom når folk vil bruge EU-reglerne til at få deres ægtefælle familiesammenført) føre til et 'reelt ophold'. Det vil sige, at du skal bo i mindst 3 mdr. og gerne længere i det andet EU-land. Det er nemmest at bevise 'reelt ophold', hvis man
- arbejder i det andet EU-land og
- har fundet en tidsubegrænset lejebolig (eller købt en bolig).

Hvis man vælger at blive 'grænsearbejder', dvs. beholde sit job i Sverige og bo i fx Danmark, Finland eller Norge, så skal man være meget omhyggelig med at indsamle dokumentation på at man bor i DK/SF/N.

Man skal helst betale sin husleje via banken, helst købe ind med kredit-/visakort eller andet kontokort, så man kan få kontoudtog, der viser hvor og hvornår man har købt ind. Desuden er det en god idé at melde sig ind i en lokal sportsklub eller anden forening, få sig et lånekort til bibliotek eller filmudlejning, få internetforbindelse i eget navn o.l.

Hvis du kan blive svensk statsborger og enten finde arbejde i og flytte til et andet EU/EØS-land, ELLER blive grænsegænger ved at flytte, men beholde dit nuværende arbejde, så kan du invitere din mor på besøg og I kan søge om familiesammenføring, mens hun er hos dig. Hun har lov til at blive, i den tid det tager at behandle hendes sag.

Det er langt sværere at få familiesammenført en forælder, end at få fs til en ægtefælle. Inden I går i gang med processen, vil det nok være en god idé at få en jurist med speciale i udlændingelovgivning og EU-ret til at se på sagen. En ansøgning som er godt forberedt, øger chancerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Hakan

Indlæg af Hakan » 02.01.2013 12:23:43

Hej Mh,

Tak for din besked og at du orkede skrive en helt masse.
Ret imponerende at du kan de tyrkiske lov :)

Jeg har ansøgt om svensk statsborskab og venter på brev fra dem.
Mht. at ikke have begået noget " brott" under " hemvistid" mener migrationsverket at man ikke skal begå noget ulovligt i Sverige eller er den internationelt? Et bøde man har fået i Danmark eller Norge vil nok ikke ses som brott tænker jeg?
I hvertfald mht brott, bøde eller ubetalte regninger har jeg ikke noget af i Sverige.

Er ellers ret ansvarlige person og gøre en helt masse frvillig for samfundet her.

Kan jeg søge efter EU regler efter jeg har fået min statsborgerskab i Norge eller Danmark så?
Det vil nok være det samme så? Jeg har allerede bolig her og boet i 4-5 år i Sverige.
Så et " reelt ophold i Sverige har jeg her allerede".
Så jeg mener hvis jeg flytter til Norge finder job og derefter søger om eu ophold for mor ( i norge ikke i sverige ) kan det lade dig at gøre?
Og hvad er lettest? i sverige eller i Norge?

Under min reele ophold i et andet eu land, skal min mor ikke bo med mig?
Hvis jeg efter have fået den reele ophold, Skal hun først komme o besøge mig når jeg tænker ansøge for min mor? Eller er det et krav at den der skal søge bo med den der har eu statsborgerskab under reel ophold i et andet eu land?

Mange tak ;-)

Mvh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 08:35:33

Du skal flytte fra Sverige til et andet EU-land, for at kunne bruge EU-reglerne til at få din mor familiesammenført.

Som hovedregel er det kun evt. 'brott' i Sverige, som kan give forlængelse af den tid, man skal have boet i Sverige for at få statsborgerskab.

Sverige ønsker at man har vist at man vil leve et 'hæderligt liv', og man KAN få dispensation, hvis ens forbrydelse er at man har overtrådt et eller andet ikke helt åbenlyst forbud, men man kan ikke få dispensation, hvis ens forbrydelse(r) består i at man har levet af at begå tyveri/røveri/svindel.

Hvis du fx flytter til Norge og arbejder der eller i Sverige, så kan din mor komme på besøg og I kan søge om fs mens hun er hos dig. Din mor kan ikke 'bo hos dig' i lovens forstand, før hun HAR fået opholdskort, for hun kan ikke blive folkeregistreret før. Men hun kan være hos dig, mens I venter på afgørelsen.

Når hun så forhåbentlig får kortet, så kan I søge om at hun kan få et svensk, hvis du gerne vil tilbage til Sverige. Man kan godt søge om kortet før man flytter, når man allerede har opholdskort til det land, man bor i. Hvis man skulle få afslag, så bliver man jo bare, hvor man er.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.01.2013 11:06:35

Inden du kaster dig ud i hele dette projekt, tror jeg, det er en god ide at få en professionel til at vurdere chancen for succes, samt hvordan dokumentationskravet kan løftes. Familiesammenføring af forældre er nemlig ikke et retskrav efter EU-retten men forudsætter, at der eksisterer et økonomisk afhængighedsforhold mellem barn og forældre, og ikke mindst at dette dokumenteres. Den danske tolkning af reglerne er beskrevet i nedenstående tekst:

http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... relsen.pdf

2.11. Særligt om familiesammenføring med direkte efterkommere over 21 år (børn, børnebørn m.fl.) og personer i opstigende linje (forældre m.fl.)

Familiemedlemmer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 3 eller 4, har kun ret til ophold i det omfang, det er dokumenteret, at familiemedlemmet i hjemlandet eller et andet land er økonomisk afhængig af hovedpersonen eller dennes ægtefælle. Hvor den direkte efterkommer (børn, børnebørn m.fl.) eller familiemedlemmet i opstigende linje (forældre, bedsteforældre) har tilstrækkelige midler, er vedkommende ikke omfattet af EU-opholdsbekendtgørelsen.

Af EF-domstolens domme i sagerne Zhu og Chen (sag nr. C-200/02) og Jia (sag nr. C-1/05) kan følgende kriterier opstilles for, at direkte efterkommere over 21 år (børn, børnebørn m.fl.) og familiemedlemmer i opstigende linje (forældre, bedste-forældre m.fl.) er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 3 eller 4:

• Det pågældende familiemedlem skal henset til sine økonomiske og sociale forhold ikke være i stand til at sørge for sine grundlæggende fornødenheder.

• Vedkommendes materielle behov skal i hjemlandet dækkes af EU-statsborgeren eller dennes ægtefælle.

• Det materielle behov skal foreligge i familiemedlemmets hjemland eller i det land, hvorfra familiemedlemmet kom, på det tidspunkt, hvor han/hun ansøger om at slutte sig til EU-statsborgeren eller dennes ægtefælle.

• Den blotte omstændighed, at EU-statsborgeren eller dennes ægtefælle forsørger det berørte familiemedlem, beviser ikke, at der foreligger et reelt forsørgelsesforhold for familiemedlemmet.

Der kan fremlægges ethvert bevis for, at der foreligger et behov for materiel støtte.

Et dokument, der er udstedt af vedkommende myndighed i hjemlandet eller i det land, som vedkommende kommer fra, hvoraf fremgår, at der foreligger et forsørgelsesforhold, kan således ikke udgøre en nødvendig betingelse for tildeling af en opholdsret.

Direkte efterkommere over 21 år samt familiemedlemmer i opstigende linje, der ikke opfylder oven-nævnte betingelse om forsørgelse, kan efter omstændighederne være omfattet af gruppen ”andre familiemedlemmer”, jf. lige nedenfor.

2.12. Særligt om familiesammenføring med andre familiemedlemmer efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 5 og 6

For så vidt angår familiemedlemmer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 5 og 6, gælder at der skal være en vis tilknytning mellem familiemedlemmet og EU-statsborgeren.

For familiemedlemmer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 5, er det et krav, at det dokumenteres, at familiemed-lemmet i det land, hvor vedkommende ankommer fra, enten er optaget i hovedpersonens husstand eller forsørges af hovedpersonen i den betydning, som er anført ovenfor. Der kan kræves dokumentation i form af et dokument udstedt fra den kompetente myndighed i familiemedlemmets hjemland eller det land, vedkommende ankommer fra, der attesterer, at familiemedlemmet forsørges af EU-statsborgeren eller er medlem af dennes husstand, jf. artikel 10, stk. 2, litra e, i opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF).

For familiemedlemmer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 6, er det et krav, at det dokumenteres, at der forelig-ger alvorlige helbredsmæssige grunde, der gør det absolut nødvendigt, at hovedpersonen personligt plejer familiemedlemmet. Herudover stilles der krav om, at hovedpersonen kan forsørge familiemedlemmet.

Hakan

Indlæg af Hakan » 18.03.2013 20:03:09

Hej,

Jeg må først og fremmest takke jer for jeres støtte til folk.

Du har sidst kommeteret til et emne jeg har åbnet.
Jeg er fornyligt blevet SE statsborger og vil gerne efter EU regler få min mor over til mig.

Min mor bor i Tyrkiet og har besøgt mig siden 2010 i sverige. Og hver gange på 6 måneder.
Hun bor i mit lejl. i Tyrkiet, det er mig der står for hendes forsørgelse og jeg har altid overført pengene via banken. ( altså det kan dokumenteres).

Jeg har andels lejl. i sverige og er ansat kommunalt i Malmø.

Min mor er desuden lidt syg og har ingen søskende i Tyrkiet.
Min søskende bor også i udlandet.

Jeg ved at for at kunne ansøge om opholdskort i SE skal jeg først flytte til DK bo der og flytte tilbage til SE. ( så kan jeg bruge EU regler som svensk statsborger).

Min mor er i pt. på besøg hos mig i malmø. Og jeg undrer mig over om jeg mon ikke kan søge i DK?
For at som svensk hvis jeg folke reg. mig i DK, kan jeg få EU starsborger status. Men jeg er lidt usikker på om jeg har nogle chance?

Skal man ansøge i statsforvaltning eller i US?

Kan min mor ikke ansøge fra Tyrkiet? Oftest er fet nemmere? Men hvad er bedst?

Jeg har lige nu ikke en lejl. i DK?
Men har mulighed for at dele en lejl. med min kæreste i DK.?

I DK kan jeg godt finde job, men skal det være fuldtid og fast ansattelse?
Jeg har nemlig fået tilbud som afløser...?

Jeg kan ellers beholde mit arbejd i Malmø og pendle frem og tilbage oga. forsørgelsens krav for min mor..?

Er det nok med at leje min andels ud? Er jeg nødt til at sælge den ?

Synes du at jeg skal flytte til DK bo der lidt og vende tilbage til Sverige og ansøge i Sverige?

Hvad er bedst?

Jeg kan læse på migrationsverkets side at de spørger om dokumantationer for at vi har boet sammen .. Det forstået jeg så ikke, da jeg t.om sidste uge var statsløs og pga. ikke måt rejse til Tyrkiet. ( så nej jeg har ikk boet med hende i Tyrkiet).

Hvad er mine muligheder?

Mange tak..

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2013 10:21:28

Hakan skrev:Min mor er i pt. på besøg hos mig i malmø. Og jeg undrer mig over om jeg mon ikke kan søge i DK
Det kræver jo, at du flytter til Danmark.
Hakan skrev:For at som svensk hvis jeg folke reg. mig i DK, kan jeg få EU starsborger status. Men jeg er lidt usikker på om jeg har nogle chance?
Det kommer an på, om du og din mor opfylder kravene. Er du arbejdstager, studerende eller selvforsørgende? Og dækkes din mors materielle behov i hjemlandet udelukkende af dig jævnfør den tekst, du har citeret fra mit gamle indlæg? Hun har ingen pension? Eller andre børn der bidrager til hendes forsørgelse?
Hakan skrev:Skal man ansøge i statsforvaltning eller i US?
Statsforvaltningen.
Hakan skrev:Kan min mor ikke ansøge fra Tyrkiet? Oftest er fet nemmere? Men hvad er bedst?
Din mor må gerne vente i Tyrkiet, medens ansøgningen om opholdskort behandles. Det er helt op til hende.
Hakan skrev:Jeg har lige nu ikke en lejl. i DK? Men har mulighed for at dele en lejl. med min kæreste i DK.?
Er det et spørgsmål? Og hvad spørger du i så fald om?
Hakan skrev:I DK kan jeg godt finde job, men skal det være fuldtid og fast ansattelse?
10-12 timer om ugen er nok til at være EU-arbejdstager.
Hakan skrev:Jeg kan ellers beholde mit arbejd i Malmø og pendle frem og tilbage oga. forsørgelsens krav for min mor..?
Ja så er du ”person med tilstrækkelige midler”. Det er det, som rigtig mange danskere gør bare i den modsatte retning.
Hakan skrev:Er det nok med at leje min andels ud? Er jeg nødt til at sælge den ?
Det er op til dig. Du må bare ikke bruge den selv, i hvert fald ikke som andet end en fritidsbolig. Og det sikreste – og mest økonomiske – er at leje den ud (eller sælge den), så der ikke opstår tvivl om, hvor du reelt er bosat.
Hakan skrev:Synes du at jeg skal flytte til DK bo der lidt og vende tilbage til Sverige og ansøge i Sverige?
Det er op til dig. Jeg kan ikke træffe beslutningen for dig. Og jeg ved slet ikke, om det kan lade sig gøre mht. din mor, for jeg ved ikke, om hendes materielle behov i hjemlandet udelukkende dækkes af dig.
Hakan skrev:Hvad er bedst?
Det kommer vel bla. an på, om din mor overhovedet kan få en EU-opholdsret via dig eller ej. Hvis ikke er det nok bedst at opgive ideen og blive boende, hvor du bor.
Hakan skrev:Hvad er mine muligheder?
Det har du allerede fået svar på.

Besvar