Doedsfald af faderen til DK barn, i udland??

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sonne

Doedsfald af faderen til DK barn, i udland??

Indlæg af Sonne » 04.03.2013 02:51:31

Hi alle sammen,

Jeg speculerer (maaske for meget!!) over foelgende scenarie, og har 2 spoergsmaal som jeg finder meget relevante ifbm barnets foerste leve aar, indtil det naar skole alderen og skal til DK under FS regler:

Kort om migselv/kone:

Gift i DK, har bopeal i DK, arbejder offshore for dansk firma, de fleste medfoelgende lange ferier tilbringes i Malaysia hvor min Malaysiske kone bor og arbejder

Vi faar saa et barn, foedt enten i DK eller Fillipinerne. Barnet kan af diverse legale (sharia) aarsager ikke foedes i Malaysia, da det vil bliver illegitimt da min kone og jeg ikke anses som gift, fordi jeg ikke konverterede til islam (min kone er kristen, har aldrig praktiseret Islam...hendes foreladre konverterede hende som barn), derfor er min kone, paa document muslim.

HVIS barnet alligevel blev foedt i MY (tidlig foedsel etc), kan min kone faa nogle problemer (en boede eller lign) som vi forsoeger at undgaa ved rettidig omhu.

Hele ideen med at faa barn uden for Malaysia er at sikre at barnet for mulighed for selv at vealge sin tros retning, da reglerne pt goer at alle boern foedt af en muslimsk mor i Malaysia faar et muslimsk navn i pas og Islam status.

En konsekvends af denne foedsel udenfor Malaysia er at barnet ikke vill faa Malaysisk statsborgerskab - fordi det er moderen som er Malaysisk.

Anway, barnet faar Dansk pas, og bor og opholder sig som tourist i Malaysia som dependant under min 10 aarig tourist visum i mit pas.("Malaysia My Second Home" hedder visumet)

Jeg doer saa som foelge af ulykke paa arbejde inden vi har faaet startet FS til DK. I DK har jeg ingen famile, kun bopeal.

Saa til spoergmaalene:

1.
Hvad sker der med barnet som saa sidder tilbage i MY med DK pas og tourist visum som vil udga? Vil min kone overtage det i MY, vil det faa MY pas? Det er vel ikke sansynligt hun vil til DK siden jeg er doed. Worst case can barnet konverteres til islam og blive MY citizen?
2.
Kan barnet faa danske navne (ikke muslimske navne) i sit danske pas, selv om det har islamiske navne i malaysisk foedsels attest/malaysisk pas? ( i tilfealde af foedsel i MY)

Takker paa forhaand for evt svar.

Sonne

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Doedsfald af faderen til DK barn, i udland??

Indlæg af mh1 » 04.03.2013 07:08:00

Når moderen er malaysisk statsborger og 'tvangsmuslim', så er hun underlagt malaysisk lovgivning og det vil hendes barn også være.

Ifølge sharia er et barn født udenfor ægteskab udelukkende moderens. Hun har alt ansvar og alle rettigheder (arveret og ret til at opfostre barnet), og barnet vil efter al sandsynlighed være malaysisk statsborger og muslim efter malaysisk ret.

Et barn som er født i udlandet skal komme til DK og bo inden det fylder 22 år, for at kunne bevare sit danske statsborgerskab. Det er dog sådan, at hvis barnet KUN har dansk statsborgerskab, og ville blive statsløst hvis det bortfalder, så bevares det danske.

Hvis du og moderen er enige, kan I give barnet dansk navn, som står i dets danske pas, men om det accepteres i Malaysia afhænger jo af deres navnelov.

Malaysisk lov gælder i Malaysia, dansk lov i Danmark. Der er ingen af dem, der kan 'trumfe' den anden uden for landets grænser.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sonne

Indlæg af Sonne » 05.03.2013 03:56:46

Tak for svar

Ja landes interne love gealder jo altid - og religion toer folk ikke stille spoergmaal ved i MY, men det er en helt anden trist historie.

Et barn som er født i udlandet skal komme til DK og bo inden det fylder 22 år, for at kunne bevare sit danske statsborgerskab. Det er dog sådan, at hvis barnet KUN har dansk statsborgerskab, og ville blive statsløst hvis det bortfalder, så bevares det danske.
Unquote

Det fik mig til at spoerge om flere ting:

Hvis min kone rejser til DK som tourist, foeder et barn for vores egen regning, kan barnet saa blive i DK et par uger indtil det har faaet pas/gule sygesikrings bevis?

Er der nogen myndigheder som vil opsoege barnet i de neaste 4-5 aar mens det er i MY?

Efter faaet sygesikrings bevis, blevet doebt, pas etc, saa rejser moreren med barn tilbage tilbage med barnet til Malaysia hvor det kommer paa mit visum.

Er der nogle fordele/ulemper ved dette scenarie ifb med FS etc til sin tid. Jeg ved got gul ss bevis ikke er meget veard uden for EU.

Takker for svarerne indtil nu, dette er en guldgrubbe jeg har fundet her.

mvh Sonne

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.03.2013 07:43:01

De danske repræsentationer rundt omkring har ingen som helst opsøgende virksomhed overfor danske statsborgere, så nej, de vil ikke opsøge barnet.

Et barn med mindst en dansk forælder bliver registreret og får cpr.nr. straks efter fødslen, hvis denne sker i DK på hospital.

Hvor længe det tager at få sygesikringsbevis mv. ved jeg ikke.

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor barnet så absolut skal til Malaysia, og da slet ikke hvis ikke det er for at få statsborgerskab der også. Nu ved jeg ikke, hvor opsøgende myndighederne der er, men der er lande, hvor myndighederne vil sætte alt ind for at afsløre kvinder, der har begået zina eller fuhush (utroskab eller utugt), og meget vel kunne finde på at dna-teste mor og barn, og derved afsløre at de er netop det, for så at straffe moderen.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.03.2013 07:54:27

Sygesikringsbevis får man kun, hvis man har folkeregisteradresse i DK.

Dansk pas udstedes også uden cpr-nr.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2013 08:21:32

mh skrev:Jeg forstår stadig ikke, hvorfor barnet så absolut skal til Malaysia, og da slet ikke hvis ikke det er for at få statsborgerskab der også.
Da tanken tilsyneladende går i retning af at føde barnet på Filippinerne, kunne en mulig løsning være at etablere en slags midlertidig base for familien der, indtil barnet skal i skole, eller i hvert fald så længe moderen er på barsel, hvorefter I så kunne etablere en ny og permanent base i Danmark.

Filippinerne tillader reelt "turist" ophold på ubestemt tid, så længe man bare betaler for at forlænge sit visum med 2 måneders mellemrum og rejser ud af landet en enkelt dag hvert 2. år f.eks. på en smuttur til Hong Kong eller Bangkok.

Klima og kultur minder om det, din kone er vant til hjemmefra, bortset fra at kulturen er kristen, hvilket må siges at være en kæmpe fordel i jeres situation. Og leveomkostningerne er stadig relativt lave, selvom råvareinflation og valutakurs dog har skudt dem betydeligt i vejret de sidste 8 år især for personer, der har deres indtægt i europæiske valutaer eller i USD.

Din kone vil selvfølgelig ikke (lovligt) kunne foretage sig ret meget som "turist" i landet, men så længe hun er på barsel, er det vel heller ikke det store problem, og du kan vel være "hjemme" hos hende cirka halvdelen af tiden? Hvis I har kapital, er det også muligt at få et såkaldt "investors visa" og starte selvstændig virksomhed i landet som udlænding.

I forhold til de mange og alvorlige mulige problemer, der kan være ved, at din kone rejser tilbage til Malaysia efter fødslen, forekommer en tilværelse i Filippinerne mig at være en langt mere attraktiv mulighed. Hvis I altså fastholder, at I ikke bare vil samle familien i Danmark, hvilket jo et eller andet sted var den mest nærliggende løsning.

Men så længe du har det arbejde, du har, og så længe barnet ikke skal gå i skole, kan man vel også sige, at tropisk klima og lave leveomkostninger har sine klare fordele.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.03.2013 08:34:10

Indonesien kunne jo også være en mulighed, hvis I overvejer at føde og bo i et naboland. Samme sprog og kulturbaggrund som Malaysia, men uden sharia (bortset fra i Aceh). Eller Singapore, hvor malaysiere har endnu lettere adgang til at bosætte sig.

Sonne

Indlæg af Sonne » 11.03.2013 13:32:26

Tak for svarene indtil nu - det er meget hjelpsomt.

At pakke og rejse til DK og faa boern der er logisk nok nemmest, men min kone kan ikke pt forlade sine forpligtelser her - og vi forsoeger at faa et barn som ikke vil kalde mig bestefar..

Et spoergsmaal mere:

Hvordan for jeg dansk pas til et barn hvis mit navn som faderen IKKE staar paa foedselsregistreringen?

I vores (worst case scenario) hvor min kone maatte foede lokalt her i MY (MY = Malaysia), vil der ske det at de paa folkeregisteret vill skrive "single mother" og udelade mit navn, da konen og jeg jo ikke anses som gift her i MY.

Sharia loven her i staten Sabah paa Borneo er ikke exstrem. Kun to stater i MY har streng implementering af Sharia. Der er masser af "single mothers" som er muslimer, men faderen til disse boern staar vist ikke oplyst paa birth certificate - derfor undrer jeg mig over hvad mon der kan ske hvis min kone og jeg forlanger at jeg setter min navn paa som faderen.

At dette saa kan udloese en straf i form af boede eller lign iflg landets lov (khalwat+++)will vere en mulig teoretisk konsekvens - som jeg nturligvis ikke vil udsette konen for!!

Der er forums her om lovgivningen - men der er tydeligvis en total tavshed og manglende feedback naar man speorger om at "renounce islam" og andet i den retning. Saa jeg takker paa forhaand for diverse imputs fra dette straalende forum

Mvh

Sonne

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.03.2013 15:06:15

Det lader sig nok kun gøre, hvis barn + moder kan komme til den danske ambassade. Da I er gift, vil du efter dansk ret normalt automatisk blive anset for far til barnet. Hvis ikke, så må det afklares ved en dna-test.

http://malaysia.um.dk/en/travel-and-res ... istration/
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2013 15:49:12

Hvis din kone føder på Filippinerne, beder de hende helt automatisk angive, hvem faderen er, og det er ikke noget problem, at I ikke er gift. Så du kan sagtens få dit navn på dit barns fødselsattest, hvis barnet bliver født på Filippinerne, og barnet kan endda få dit efternavn. Om det så er praktisk i forhold til at tage barnet med tilbage til Malaysia, ved jeg dog ikke. Det er det jo nok ikke, efter hvad du fortæller.

Og så må I vel ud i DNA-test, hvis I på et senere tidspunkt ønsker at bevise over for de danske myndigheder, at du er faderen. Man kan ikke køre en helt "forskellig" historie over for myndighederne i to forskellige lande, om hvem barnets far er. Det siger sig selv.

Besvar