Jeg har brug for hjælp til familiesammenføring via Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SSA123

Jeg har brug for hjælp til familiesammenføring via Sverige

Indlæg af SSA123 » 18.10.2012 01:27:50

Kære alle.
Jeg er meget forvirret, så jeg håber, at der er nogle søde mennesker der har tid til at hjælpe mig. Vi har fået afslag i Danmark :( , så nu vil vi søge via Sverige. Jeg er dansk statsborger og har et arbejde i Danmark. Så vidt jeg har forstået, skal jeg finde en lejlighed i Sverige og så skal min mand komme på et besøgs-visum. Derefter skal vi sammen tage til migrationsverket i Sverige og søge om opholdstilladelse. Er det rigtig forstået? Eller kan han søge fra sit hjemland og først komme til Sverige, når han har fået opholdstilladelse??
Det vil tage mig ca. 1,5 time at tage på arbejde hvis jeg bor i Malmø. Kan det have konsekvenser for vores sag?? Altså, kan det betragtes for langt væk??
Desuden har jeg ikke helt forstået om vi skal søge via EU-reglerne eller Sveriges nationale regler? Hvad er bedst?
På forhånd tusind tak

fundiver199

Re: Jeg har brug for hjælp til familiesammenføring via Sveri

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2012 07:14:26

Kære SSA

Under menupunktet "rådgivning" kan du læse om at flytte til Sverige. Om det er bedst at anvende EU-regler eller svenske regler kommer an på jeres prioriteringer.

Fordelene ved EU-reglerne er:

1) Din mand kan være sammen med dig i Sverige, medens ansøgningen behandles.
2) Hvis du kan nå at flytte, inden hans udrejsefrist udløber, kan han slippe for rejsen hjem.

Til gengæld har de svenske regler følgende fordele:

1) Intet forsørgelseskrav
2) Intet bureukratisk krav om dokumentation for sygeforsikring
3) Ret til permanent opholdstilladelse efter 2 år. Dette kan man dog også opnå ved at søge efter svenske regler efter 2 år, selvom man oprindeligt søgte efter EU-regler
4) Sagsbehandlingen er pt. hurtigere for svenske regler og er desuden overstået, når din mand ankommer, så han ikke skal gå rundt i mange måneder og vente i Sverige uden rigtig at kunne komme i gang med noget, fordi han mangler et svensk personnummer. Der er pt. folk, der har ventet på svensk personnummer i op mod 12 måneder, fordi de søgte efter EU-reglerne, og vi har hørt om mindst et tilfælde, hvor den opslidende ventetid førte til en skilsmisse. Har man allerede gået rundt og ventet i Danmark i mange måneder, blot for til sidst at få afslag, rækker tålmodigheden måske ikke til bagefter at gå rundt og vente i Sverige i meget lang tid og under fortsat usikkerhed omkring ens fremtid. Så er det måske bedre at rejse hjem og genoptage en form for liv der, og så vente med at flytte til Sverige, til man er sikker på, at man kan få lov at være der og deltage i samfundet på den måde, man gerne vil.

SSA123

Indlæg af SSA123 » 18.10.2012 09:24:46

Hej igen
Tusind tak for svaret. Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt.
Dvs. hvis vi søger gennem Sveriges nationale regler, kommer min mand først når han har fået opholdstilladelse?? Han er nemlig rejst hjem.
Og er det 1 eller 5 års opholdstilladelse han får efter Sveriges nationale regler?
Mvh SSA

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2012 10:15:03

Ja det er rigtigt forstået. Opholdstilladelsen gives for 2 år, og når denne prøveperiode er slut, gøres den permanent, såfremt I stadig er gift og bor sammen i Sverige til den tid. Hvis I søger elektronisk, er den for-ventede sagsbehandlingstid cirka 3 måneder. Når han allerede er rejst hjem, synes jeg bestemt, at det er den løsning, I skal vælge. Den giver jer flere rettigheder, og den er administrativt set langt enklere end EU-løsningen, hvor der både skal søges om visum og opholdskort, og hvor der skal dokumenteres alt muligt.

Som det fremgår af mange indlæg i forum, er erfaringen pt., at folk får en langt bedre behandling, hvis de søger efter de svenske regler. Og det er måske fordi, svenskerne er blevet lidt trætte af de mange danskere med udenlandske ægtefæller, der gør krav på EU-særbehandling, og som for manges vedkommende bare ønsker at anvende Sverige som en trædesten på vejen mod et liv i Danmark. Ved at søge efter svenske regler signalerer man derimod, at man ønsker at blive en del af det svenske samfund på lige fod med svenske statsborgere.

SSA123

Indlæg af SSA123 » 18.10.2012 10:37:09

Hvor finder vi den elektroniske ansøgning? Og hvis man søger efter de svenske regler, har man så mulighed for at komme tilbage til Danmark?
Mvh. SSA

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.10.2012 13:41:22

http://www.migrationsverket.se/info/flytta.html

'webansökning' i menuen til venstre.

Du kan naturligvis altid som dansker flytte tilbage til DK. Når I har boet en periode i Sverige vil din ægtefælle kunne søge om dansk EU-opholdskort, og når det er forhåndsgodkendt, kan I flytte tilbage til DK.

Vær opmærksom på at de danske myndigheder er særdeles grundige, når de gennemgår ansøgninger om EU-opholdskort fra ægtefæller, som har boet i Sverige. Der skal megen dokumentation til for at overbevise dem om, at man har haft et 'reelt ophold'. Det har dog vistnok mest været et problem for dem, der har brugt EU-reglerne for at få fs i Sverige, og ikke så stort et problem for dem, der har søgt fs i Sverige efter svenske regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2012 16:10:19

Udlændingestyrelsen kigger, så vidt jeg kan se ud fra de mange afslag, jeg har læst, overhovedet ikke på, hvilket opholdsgrundlag ikke-EU ægtefællen har haft i det andet EU-land. Det er stort set alene den danske statsborgers forhold, de kigger på.

oca1234

Indlæg af oca1234 » 11.01.2013 12:41:14

Hej.

Jeg ved det er et gammelt opslag, men jeg har et spørgsmål til forsørgelseskrav.

Jeg var idag inde på migrationsverket i Malmö ir lidt Info, hvor jeg får af vide at når man søger som dansker om at få sin kæreste herop (sambo) efter de svenske national regler skal man sende sine sidste 3 lønsedler med og dermed er der et forsørgelseskrav! Kan det være rigtigt? Jeg synes i forklarer herinde der ikke er nogle særlige krav som dansker udover bevis af bopæl og reelt forhold?!

Mvh julie

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.01.2013 13:00:19

Det er helt korrekt, at der spørges til din økonomi (ligesom så mange andre ting: Familjeforhold, boligforhold, osv.), men din økonomi er uden betydning for selve ansøgningen.

Det væsentlige er, at I søger efter det rigtige regelsæt og med den rigtige blanket. For ellers stilles der ganske rigtigt krav til din økonomi, hvis der søges efter EU-regler.

oca1234

Indlæg af oca1234 » 11.01.2013 13:22:57

Vi var bar 2 der fik af vide, der var forsørgelseskrav som dansker, når man søger efter svenske regler, hvilket jeg og min kæreste gør online. Så ville bare være sikker på om det var en misforståelse eller om vi nu står overfor en ny udfordring?!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.01.2013 13:58:00

http://www.migrationsverket.se/info/4442.html
"Försörjningskravet gäller inte alla
Undantag
Försörjningskravet gäller inte dig som:
är medborgare i Sverige ..."

Altså står det klart og tydeligt på migrationsverkets egen side, at forsørgerkravet ikke gælder for svenske statsborgere, og dermed gælder det heller ikke for danske og andre nordiske statsborgere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar