trenger et råd

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kkk

trenger et råd

Indlæg af kkk » 29.11.2012 22:00:38

Min venninne fra russland er gift med en norsk mann i mange år og har opplevd at hans kamerater som bekreftet samlivet deres hadde sagt til politiet at de har ikke bodd sammen på mange år, fordi politiet har vært på hjemmebesøk når mannen har vært borte. UDI har bestemt seg å trekke tilbake hennes tidligere oppholdstillatelser. Advokat til min venninne ønsker å skrive om mishandling i ekteskapet, da hun har vært utsatt for psykisk og fysisk vold. Han sier at dette er hennes eneste mulighet for å bli i Norge selv om han ikke garanterer 100% at hun skal få opphold. Fordi han sier at det kan bli lett å finne flere vitner som vil bekrefte at de har ikke bodd sammen.

Hennes mann vil fortsatt bo sammen med henne.

Min venninne er redd at informasjon om mishandlingen blir ikke nok for å gi henne opphold samtidig som denne informasjonen blir nok for å nekte henne å gjenforenes med sin mann seinere.

Mannen vil flytte til et annet eu-land og flytte tilbake til Norge etter en stund, han ønsker ikke å forlate sin kone og vil rette på situasjon som hans kamerater har laget

Mitt spørsmål til dere er hvilken vei min venninne skal velge? Skal hun skrive om mishandling eller skal hun la være å gjøre dette og bare flytte sammen med mannen sin frem og tilbake?

Og om hun kan bruke informasjon om mishandlingen seinere hvis det blir nødvendig?

skaanebo

Re: trenger et råd

Indlæg af skaanebo » 30.11.2012 08:26:42

Har hun været udsat for mishandling, eller har hun ikke været udsat for mishandling? Og ønsker hun i så fald at blive boende i Norge, men ikke sammen med sin mand?

Eller ønsker hun trods en eventuel mishandling fortsat at bo sammen med sin mand?

Det er jo to ret forskellige scenarier.

Hvis hun fortsat ønsker at bo sammen med sin mand til trods for evt. mishandling, så "overruler" EU-retten ganske rigtigt en evt. norsk afvisning af hende. Og så skal parret blot bo sammen i et andet EU/EØS-land i en periode, inden de vender tilbage til Norge.

Hvis hun derimod ikke ønsker at bo sammen med sin mand, men gerne vil blive boende i Norge, så synes oplysningerne om mishandel at være hendes bedste kort. Og så er det op til norsk lovgivning at afgøre, om det er tilstrækkeligt for at få ophold.

kkk

Indlæg af kkk » 30.11.2012 14:08:00

Tusen takk for svaret. Det er sant at hun har vært mishandlet, men hvis norske myndighetene bestemmer at mishandlingen er ikke nok til å gi opphold har hun ingen andre grunner til å bli i Norge da og blir bare straffet mer. Og hvis hun kommer med disse opplysningene nå i sin klage så kan hun nektes opphold mned mannen sin når de skal tilbake til Norge.
Hadde vært fint å vite hvordan blir utlendinger behandlet i en slik situasjon i Danmark
Mvh
kkk

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.11.2012 16:14:26

Din veninde vil næppe kunne få selvstændig opholdsret i DK på baggrund af, at hun har levet i et voldeligt ægteskab i et andet land.

Hvis manden fortsat er voldelig, kan hun MÅSKE få ophold, men det er særdeles usikkert. Undr alle omstændigheder skal volden være dokumenteret ved hhv. lægeattester og politianmeldelser.

Jeg vil tro, at de danske myndigheder vil afvise at give opholdsret, da Rusland ikke er et så farligt land at vende tilbage til igen. Selv kvinder, som risikerer at blive fængslet og straffet i hjemlandet, hvis de kommer tilbage efter et udlandsophold med et kuldsejlet voldeligt ægteskab har særdeles svært ved at opnå opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar