Jeg prøver igen at spørge om hjælp da der gik lidt for meget "efter min mening" i min anden tråd.. Jeg er interesseret i at vide vores muligheder - ikke folks holdninger til vores valg
Vi er familiesammenført i Danmark med dispensation pga særbørn. Jeg er dansk statsborger, min mand er fra Marokko. Jeg er pt sygemeldt med raskmelding fra januar, min mand er ansat som kok i en sushikæde. Vi blev dansk gift i august 2011 og har boet sammen siden, min mand fik opholdstilladelse i november 2011. Vi er lidt i tvivl om han er folkeregistreret ved ankomst eller ved afgivelse af opholdstilladelse.
Vi vil gerne flytte til Malmø i august 2013. Hvilke muligheder har vi?
Lidt mere Info:
Vi vil forsøge at ansøge om arbejdstilladelse i Danmark som pendler for min mand - sandsynligheden er måske lille, men et forsøg værd..
Hvis ikke jeg får et arbejde planlægger jeg at tage mine dagpenge fra akassen med i 3 mdr og være jobsøgende fra Malmø.
Kan vi søge efter de svenske nationale regler eller eu reglerne?
Vi vil helst ikke være adskilt og efter jeg kan forstå så kræver de svenske nationale regler at jeg flytter til Sverige alene som en start?
Og som jeg forstår det mht eu reglerne skal jeg kunne forsørge ham (hvilket jeg vel ikke opfylder på dagpenge?) Gælder dette krav også hvis han får arbejdstilladelse? (Han er desuden meldt i akasse fra august 2012)
Håber at nogen kan hjælpe mig med et overblik.
På forhånd tak.