Hjælp til familiesammenføring i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Hjælp til familiesammenføring i Sverige

Indlæg af skaanebo » 09.09.2012 17:22:30

MSH skrev: men måske har faren husket at stå i A-kasse?
Husk, at der skal søges om at medbringe dagpenge til et andet EU/EØS-land, INDEN man rejser, og at man højst kan tage dagpenge med sig i 90 dage til et andet land.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.09.2012 17:40:42

Og man kan vel også kun tage dagpenge med til jobsøgning i et andet EU-land, hvis man er unionsborger og dermed i det hele taget har ret til at arbejde i andre EU-land end det, hvor man er forsikret imod arbejdsløshed.

sabbi

Indlæg af sabbi » 26.09.2012 01:18:22

Tak for alle svarene. Har ikke været på æug længe, men vil gerne komme med update imorgen da der igen bliver en længere historie og nogen rettelser. Vi kom i medierne med det den 11/9.

http://www.lorry.dk/artikel/125169?auto ... o_id=71368

Det fik vi desværre ikke så meget ud af, men vi har en advokat på sagen, da der er blevet begået fejl fra us og jm's side.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.09.2012 06:53:29

Umiddelbart er det svært for mig at se ud fra TV-indslaget, hvilke "fejl" US skulle have begået i sagen. 24-års reglen er jo rimelig klar, og hvis den skal afskaffes - hvilket ÆUG da bestemt gerne så - er det op til Folketinget og ikke US at træffe den beslutning.

Man kan så diskutere praksis for dispensationer, dvs. om det virkelig er proportionalt at henvise parret til at leve familielivet i Gambia med de begrænsede forudsætninger, som den danske kvinde må antages at have for at klare sig der.

Men igen har US formentlig bare afgjort sagen efter det, der er JM´s faste praksis. Og et eller andet sted må man vel også sige, at hvis der skal gives endnu flere dispensationer, end der allerede gør, så var det måske mere rimeligt - og i hvert fald langt enklere - bare at afskaffe eller ændre 24-års reglen, så det hele ikke bliver så kompliceret.

Når jeg hører kollegerne på arbejdspladsen udtale sig, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor mange af dem, der samtidig med, at de synes, det er urimeligt, at han skal ud, støtter "fast og fair udlændingepolitik". Ofte er det nemlig sådan, at folk har en eller anden ide om, at denne er "nødvendig". Men som regel kun af hensyn til nogle andre end lige netop dem, de selv kender. "Dem man hører om i TV, som laver ballede" f.eks. Eller "muslimerne" uanset om de så rent faktisk er muslimer eller bare fra Mellemøsten.

"Han klarer sig godt i Danmark og opfører sig pænt" udtaler kollegerne. Ja men det er altså sagen uvedkommende. For Danmark er et retssamfund, og derfor må de samme regler nødvendigvis gælde for alle. Så hvis folk ikke bryder sig om de konsekvenser, reglerne har for et par som dette, så må de støtte op om, at reglerne skal laves om.

Og problemet i 10 år har været, at vi aldrig kommer længere end til enkeltsager som disse, hvor de fleste måske nok kan se, at reglerne har urimelige konsekvenser men ikke af den grund er villige til at støtte, at de laves om.

sabbi

Indlæg af sabbi » 26.09.2012 11:45:35

TAK Fundiver. Og jeg giver dig fuldstændig ret: selv min egen far, som er oprigtig ked af at min mand står til at skulle rejse ud af Danmark, prøver at opmuntre mig med at: ,,Sådan er reglerne jo, og de er ens for alle''! -Og comeon, det er de jo ikk! Har nu hørt flere historier om kriminelle som opholder sig ulovligt i danmark, for så at stå og sælge stoffer i istedgade eller andre kriminelle ting, og når de bliver taget, ryger de ind og sidde ganske kort tid, for derefter at få papirer, lejlighed og socialydelser kastet i nakken. Men ja urimeligheden kan vi snakke om herfra og til Afrika, det ændrer nok desværre heller ikke på regeringens holdning til at han, min kæreste skal ud!,

TV-klippet nævner ikke noget om fejl, MEN vi har nu en advokat på sagen, som ber min mand om at blive , selvom JM nu har gentaget overfor os og advokat at svaret er fast, og han skal rejse hjem hurtigst muligt!

Kort resume: Min mand blev skilt fra sin tidligere ægtefælle 2010.
Juni 2011 får vi et brev om at hans ret til ophold er ophørt, og han kan klage over afgørelsen til integrationsministeriet, indenfor 14 dage. Det gør vi, og vedlægger alle dokumenter vi synes er relevante for at han skal blive, i form af lønsedler, ans. kontrakt, fagforeningspapir, lejekontrakt, bilpapirer, hans danske kørekort, gode udtalelser fra sprogskolen og arbejde osv. og jeg var dengang os gravid og skrev os et personligt brev.
Maj 2012, altså et år efter, får vi svar på klagen.
Det bliver NEJ igen, men vi får af vide, at vi kan indlevere en ansøgning inden 7 dage og at han har ret til at opholde sig i DK, mens vores ansøgning bliver behandlet, dog må han ikke arbejde. Da vi tager ind på US næste dag for at hente ansøgningsskemaet, henvender vi os personligt oppe ved receptionen og spørger om hvilket ansøgningsskema vi skal udfylde. Damen i US rækker os et skema om familiesammenføring i hånden og det udfylder vi så godt som vi nu kan og afleverer det efterfølgende dag.
31. august 2012, får vi brev fra JM, som er dateret 5 august (?) om at han skal møde op på US med sit pas inden 7 dage. Da han kommer derind næste dag, får han at vide at sagen ikke er klar endnu. Han tager hjem igen og venter nogen dage mere. Næste gang han kommer derind efter yderligere 2 dage, tager damen hans pas og stempler det med at han skal udrejse STRAKS og forklarer at ansøgningen som han indgav, var FORKERT. -Han skulle have udfyldt en ansøgning om arbejdstilladelse?! WHAT! Vi spurgte jo derinde og fik en ansøgning i hånden om familiesammenføring. På baggrund af fast samliv som vi kunne dokumentere i 2 år, samt fast arb. i 2 år. Men det var altså så den forkerte ansøgningsblanket som vi havde udfyldt, får vi afvide efterfølgende. Og bliver oplyst om at nu kan han rejse tilbage til Gambia og søge efter 3 måneder om arbejdstilladelse. Hans uddannelse som smed er jo heller ikke på positiv listen, så hvordan skulle han komme herop på en arbejdstilladelse? Den udrejsefrist jeg skrev i første indlæg, var sådan som jeg forstod det, da det ikke udgår af brevet hvilken dato han skal rejse, men HURTIGST MULIGT står der! Det forstår jeg jo så som 1 uge max!! Men har valgt at forstå det med lidt længere udrejsefrist, da hurtigst muligt jo kan betyde mange ting. Nå men nu har vi pakket alle hans personlige ejendele og han er klar til at rejse hjem om 3 dage. Advokaten har kæmpet til det sidste og skrevet til justitsminister Morten Bødskov, samt ombudsmanden i folketinget (vi venter stadig svar fra sidstnævnte, derfor giver vi det max 3 dage) , men tror desværre løbet er kørt! Jeg har fundet en lejlighed i Sverige og skal begynde på studie i KBH næste måned. Egentlig slutter min barsel Januar 2013, men må igang hurtigst muligt nu, så jeg kan få min kæreste tilbage til mig og vores lille søn.

Så mit korte resume blev et langt resume.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.09.2012 14:03:33

Det klare udgangspunkt i loven er, at en tidsbegrænset opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, når forudsætningerne for den ikke længere er til stede. Der kan så være særlige grunde til ikke at gøre det, som f.eks. at den pågældende har forældremyndighed over børn, der bor i Danmark. Men hvis der ikke er sådanne særlige grunde, så inddrages den.

Så findes der en ordning, der hedder fastholdelse af arbejdskraft. Den har man 7 dage til at søge efter, hvis ens opholdstilladelse er inddraget, og kravet er, at man i mindst 2 år har arbejdet for den samme arbejdsgiver. Så det må være den ordning, I er blevet henvist til, efter JM fastholdt inddragelsen, og det er da rigtig ærgerligt, at I misforstod brevet og søgte om familiesammenføring i stedet.

Det må være det, jeres advokat mener med, at sagen er blevet fejlbehandlet. Problemet er så bare, at man nok kan diskutere, om det er US fejl, at I udfylder og afleverer det forkerte ansøgningsskema. I sidste instans er det ens eget ansvar at sikre sig, at man ikke søger om optagelse på musikkonservatoriet, hvis man gerne vil læse til sygeplejeske, og spørgsmålet er, hvor meget man kan gøre en studievejleder ansvarlig for dennes evt. medvirken til fejltagelsen.

Så desværre ser jeres sag nok ikke så god ud, da det for det første er svært at bevise, at man er blevet vild-ledt. Og for det andet kan det at være blevet vildledt normalt ikke fritage en fra at følge loven. Så når din kæreste ikke har overholdt fristen på 7 dage for at søge om ”fastholdelse af arbejdskraft”, er løbet formentlig kørt og chancen forpasset.

Det er lidt det samme som, at når man bliver færdig med en uddannelse, har man 14 dage til at søge optagelse i en A-kasse på dimittendvilkår. Og gør man det først efter 22 dage, fordi man ved en fejltagelse har søgt om et medlemskort til Superbrugsen i stedet, så er det bare ærgerligt.

sabbi

Indlæg af sabbi » 26.09.2012 20:02:22

Okay, jeg må nok endnu engang give dig ret fundiver.
Ansvaret er selvfølgelig vores eget. at tingene bliver gjort korrekt, men dårlig rådgivning fra US side, efter min mening. Men brok kommer jeg ikke nogen vejne med. Nu vil jeg så forberede mig godt og grundigt på hvad næste skridt er for at vi kan blive familiesammenført i Sverige.

Jeg kommer til at leve af dansk su, samt su-lån, rundt regnet 9-10.000 udbetalt om måneden, Hvis vi lever småt indtil jeg har fundet mig et fritidsjob skulle det være nok til at jeg kunne forsørge mig selv, vores søn og min mand som kravet er for at vi kan blive fs. men nok desværre ikke nok til at der skal stå 6000 sek på kontoen efter alle udgifter er betalt. -MEN har en opsparing på 50.000 som jeg kan stille som sikkerhed, som skulle være en fordel. Er det nok?

OG så har jeg et spørgsmål ang. EU-Blå sygesikring. Er det noget jeg skal have til mig og min søn for at vi kan blive fs med far i Sverige eller hvordan? Har aldrig hørt om det før, så vil gerne blive klogere på det område så jeg er klar. synes der er SÅ mange ting der skal undersøges og ordnes. Men det er værd at kæmpe. HÅBER nogen gider at give mig en god forklaring på hvordan og hvorledes med blå sygesikring? evt en lille checkliste hvis nogen har så meget overskud til at hjælpe.
Sabina.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2012 06:07:48

I forum "ophold efter EU-regler" er der hele tråde, som udelukkende handler om problematikken med EU-regler og sygeforsikring i Sverige. Så der kan du få al den information, du har brug for. Så vidt jeg umiddelbart ved, kan du ikke få det blå EU-sygesikringskort udstedt, når du ikke arbejder i Danmark men kun modtager SU. Og hvad man så gør, det ved jeg simpelthen ikke.

Som dansk statsborger vil du selv - og dit barn - blive dækket af den svenske sygeforsikring, fordi du er fra et nordisk land, men problemet er personnummer og registrering i Forsäkringskassen for din mand, hvis I ønsker at bruge EU-regler og ikke Sveriges egne nationale regler.

Omkring din økonomi er det et konkret skøn fra sag til sag, om du er "person med tilstrækkelige midler". Og også her må man sige, at Sveriges nationale regler ville være den oplagte løsning på, at din indtægt ligger temmelig meget i underkanten af, hvad 2 voksne og 1 barn kan leve for. Men ja: 50.000 på bankbogen kan jo supplere SU-en i en rum tid og sikre jeres overlevelse, så det trækker da i den rigtige retning.

Men med usikkerhed omkring både økonomi og sygeforsikring, ville min anbefaling til jer umiddelbart være, at I skal søge efter nationale svenske regler, om ikke andet for at undgå et langtrukkent bureaukratisk forhindringsforløb, hvor din kæreste bare sidder i Sverige og ikke har adgang til det svenske arbejdsmarked gennem en periode på måske 1 år eller mere.

Så køreplanen ser sådan her ud:

1) Din kæreste rejser hjem
2) Du flytter til Sverige
3) Du får svensk personnummer
4) Din kæreste søger FS i Sverige ved at udfylde den elektroniske blanket
5) Din kæreste flytter til Sverige, når ansøgningen er godkendt cirka 3 måneder senere
6) Din kæreste får svensk personnummer, og I er klar til jeres nye fælles liv i Sverige

Alomari50102

Indlæg af Alomari50102 » 27.09.2012 16:59:26

.
Fundiver skrev:
Umiddelbart er det svært for mig at se ud fra TV-indslaget, hvilke "fejl" US skulle have begået i sagen. 24-års reglen er jo rimelig klar, og hvis den skal afskaffes - hvilket ÆUG da bestemt gerne så - er det op til Folketinget og ikke US at træffe den beslutning.

Man kan så diskutere praksis for dispensationer, dvs. om det virkelig er proportionalt at henvise parret til at leve familielivet i Gambia med de begrænsede forudsætninger, som den danske kvinde må antages at have for at klare sig der.

Men igen har US formentlig bare afgjort sagen efter det, der er JM´s faste praksis. Og et eller andet sted må man vel også sige, at hvis der skal gives endnu flere dispensationer, end der allerede gør, så var det måske mere rimeligt - og i hvert fald langt enklere - bare at afskaffe eller ændre 24-års reglen, så det hele ikke bliver så kompliceret.

Når jeg hører kollegerne på arbejdspladsen udtale sig, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor mange af dem, der samtidig med, at de synes, det er urimeligt, at han skal ud, støtter "fast og fair udlændingepolitik". Ofte er det nemlig sådan, at folk har en eller anden ide om, at denne er "nødvendig". Men som regel kun af hensyn til nogle andre end lige netop dem, de selv kender. "Dem man hører om i TV, som laver ballede" f.eks. Eller "muslimerne" uanset om de så rent faktisk er muslimer eller bare fra Mellemøsten.

"Han klarer sig godt i Danmark og opfører sig pænt" udtaler kollegerne. Ja men det er altså sagen uvedkommende. For Danmark er et retssamfund, og derfor må de samme regler nødvendigvis gælde for alle. Så hvis folk ikke bryder sig om de konsekvenser, reglerne har for et par som dette, så må de støtte op om, at reglerne skal laves om.

Og problemet i 10 år har været, at vi aldrig kommer længere end til enkeltsager som disse, hvor de fleste måske nok kan se, at reglerne har urimelige konsekvenser men ikke af den grund er villige til at støtte, at de laves om.
Tror du ikke at grunden til der er så stor opbakning i befolkning for den stramme udlændingepolitik så skyldes det, at der er en stor gruppe af (især muslimer fra mellemøsten) som er svære at integrere?

Jeg kan som muslim fra Mellemøsten selv blive grænseløst irriteret over, at mine forældre hver morgen tog på arbejde mens mange af de andre beborer fra Mellemøsten i den ghetto vi boede i, bare sov længe fordi de ikke arbejdede men var på overførelsesindkomst.. og så blev vores nabos datter også gift med en dansker og derefter chikaneret af de nogle andre beboere som kaldte hende for 'frafalden' fordi hun havde giftet sig med en 'vantro' eller når jeg så hvordan en del af beboerne med mange børn ikke var gift i papirerne men kun 'islamisk gift' for at få flere sociale ydelser, og min øverste overbo arbejdede godt nok men han havde altså 3 koner!! Og tro mig, der gik ikke en eneste måned uden at der var politi, hærværk, kælderbrand osv. i gården!! Og så var der den sociale kontrol, hvor de andre tørklæde-damer jævnligt spurgte ind til, hvorfor jeg ikke gik med tørklæde, og der blev især holdt grundigt øje med mig og de andre unge muslimske piger for hvis vi først var blevet set med en dreng af en anden beboer var helvede brudt løst for så havde vi helt sikkert 'en kæreste' og derved utugtige osv.

Jeg syntes simpelthen at det var et helvede at bo i den ghetto med så mange indvandre fra mellemøsten, og jeg synes simpelthen at det er uacceptabelt at man vælger at rejse til et land hvor man ingen respekt har for hverken de indfødte eller landets love.

Selvfølgelig er der også en masse integerede muslimer som mig selv, men problemet er jo bare at denne uintegerede gruppe har ødelagt så mange muligheder for fx. mig og Sabbis mand og for alle andre danskere som forelsker sig i en udlænding, fordi det er svært for politikerne rent juridsk at forskelsbehandle folk, derfor vælger de bare at generalisere os alle sammen og derfor skal alle vi alle sammen lide under urimelige generaliserende love som 24 års reglen.

Men Christiansborg tager altså fejl hvis de tror de kan lukke indvandrestrømmen gennem 24 års reglen fordi så benytter vi jo bare af eu reglerne og ender i Danmark alligevel. Så enten må de afskaffe 24 års reglen og lave en mere konkret og pragmatisk lov, eller også må de blive ved med at bilde deres vælger ind i, at 24 års reglen modvirker indvandringen.
Senest rettet af Alomari50102 27.09.2012 19:02:10, rettet i alt 2 gange.

sabbi

Indlæg af sabbi » 27.09.2012 17:11:00

Hejsa. Jeg vil gerne i min tråd at vi holder os til at sige udlændinge og ikke muslimer.
Ber meget pænt :) Mvh sabi :D

Alomari50102

Indlæg af Alomari50102 » 27.09.2012 19:11:02

sabbi skrev:Hejsa. Jeg vil gerne i min tråd at vi holder os til at sige udlændinge og ikke muslimer.
Ber meget pænt :) Mvh sabi :D
Hov det må du undskylde, men grunden til jeg bruger muslimer er, fordi det virker som om det mest er "muslimer" som politikerne gennem 24 års reglen prøver at fohindre at komme til Danmark. Måske vil det i de kommende år så være "østeuropæerne" som man vil forhindre at få ophold her, idet at der efterhånden har været en del medie opmærksomhed på kriminalitet relateret til østeuropæere.

Sabbi jeg vil også råde dig til at flytte til Sverige og få din mand derhen. Du kan hurtigt få en lejlighed på http://www.landskronahem.se men det lægger ca 1 time fra København alt efter hvor du skal hen.

sabbi

Indlæg af sabbi » 28.09.2012 12:38:20

Det giver jeg dig fuldstændig ret i. og mange tak for linket.
Min mand er muslim og islam er jo en meget fredelig religion, ikke hvad medierne gør det til. Men det kommer nok også an på hvordan man tolker religion.
Synes det er så forkert at medierne bruger ordet muslimer, da det virker stødende på alle dem som ikke laver div. former for kriminalitet, og hvor medierne får ideen fra at personen virkelig er retroende muslim, pga hudfarven. personen ku ligeså vel være ateist.
har aldrig hørt medierne udtale fx kristne unge lavede hærværk.. bar et dårligt eksempel.

knus :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2012 13:05:10

Jeg beklager, at jeg drejede tråden i en politisk retning, og opfordrer til at respektere ønsket om at holde den på sporet. Så kan vi tage de mere politiske debatter under "artikler og links" eller "øvrigt".

Soner

Indlæg af Soner » 10.10.2012 20:55:40

hej.

Håber jeg kan få besvaret mine spørgsmål om at flytte til sverige og søge om visum, fs o.l.

Jeg er 32 år og er danskstatsborger om 10 dage. Min kone er 27 vi har 2 drenge på 1,5 år og en på 8 md og de bor i Tyrkiet og er tyrkisk statsborger. Jeg har fast fuldtidsarbejde i DK. Min kone kom til DK i 2010 sommer og blev sendt hjem efter 10 måneder pga. formodning om tvang sammen med vores nyfødte barn (den ældste). Vi har fået afslag 4 gange siden hen. Nu har jeg ikke lyst til at gøre mere ved det da min danske pas er på trapperne.

Jeg ville spørge om hvad jeg kan gøre for at min kone og børn kommer til sverige på visum og bliver der under sagens behandling. Jeg har tænkt mig at benytte mig af svenske regler da jeg ikke kan forsørge min familie efter EU-reglerne. Selvom jeg tjener normalt. Svenske regler passer os fint da vi har tænkt os at blive i Sverige.

Spørgsmålene går ud på:

1: Er der boligkrav efter svenske regler? Vi er 4 i familien. Kunne man i princippet leje et enkelt rums lejlighed? ikke fordi det er aktuelt. Jeg kender en familie som jeg kunne leje mig ind hos, vis ikke jeg kan finde noget ordentligt. men det er kun et rum til os, uden at være gennemgang for nogen og to rum til Dem selv. Jeg vil være sikker på hvad jeg gør og vis der kunne dukke problemer op så vil jeg hellere vente på vi får noget vi kan bo i. min. 2 værelser.

2: Kan man få afslag på visum fordi vi kun søger visum og ikke noget mere permenent?

3: Vi er slægtninge og min kone har selfølgelig fået forbud mod at komme ind i DK. Vil det eventuelt give problemer når jeg søger om visum/FS til min kone fra Sverige? Vi var begge tilstede ved vielsen 2010 og har en lille videoklip. Og vi har også en lang Bryllupsvideo + billeder 3 måneder efter vielsen. Det er ikke tvang og vi har alt på det rene.

4: Er der mulighed for at hun kan blive hos mig i sverige under sagens behandling efter svenske regler? Er der ikke undtagelser fordi man har to meget små børn og det ikke vil give nogen mening at søge fra hjemlandet? Hun kan ikke magte at vente yderliger 3-5 måneder alene sammen med børnene. Vi har 2 børn og vi har ventet over 2 år på at blive familiesammenført. De har det ikke super godt som de bor nu faktisk. Hun har ikke nogen til at hjælpe dem. Jeg sender selfølgelig penge ned til hende. Vi har været gift i 3 år og aldrig boet sammen udover de små 14 besøg jeg har haft hos hende i Tyrkiet og hun har været i DK i 10 måneder. (processuelt ophold)

5: Når vi skal vente på svar fra FS vil det muligvis tage længere tid fordi der er formodning om tvang? Svenskerne kontrolere vel hvorfor hun har fået forbud i DK.

6: Mine omgangskreds fortæller mig at vis jeg invistere i en bolig i Sverige vil jeg være sikker på at få opholdstilladelse til min familie. Med mit held tør jeg slet ikke at tænke på det. Kan det være rigtigt?

7: SKAL man bo i lejligheden i sverige i visum perioden? Jeg havde tænkt mig vi blev i Ringsted indtil hun kommer til sverige med opholdstilladelse. Pga. Jeg arbejder i Ringsted og om ca. 6 måneder skal jeg starte på noget nyt i KBH og derefter vil jeg flytte for altid til sverige vis vi får lov. Er det muligt uden at der vil komme problemer ud af det?

Jeg håber jeg kan få besvaret mine spørgsmål. Disse spørgsmål er de ting jeg ikke har kunnet få svar på selvom jeg har prøvet ihærdigt. Det skal så siges at det er første gang jeg skriver på denne hjemmeside.

Tusind tak på forhånd.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.10.2012 21:54:54

Soner skrev:
Min kone er 27 vi har 2 drenge på 1,5 år og en på 8 md og de bor i Tyrkiet og er tyrkisk statsborger.
Umiddelbart har jeres børn vel dobbelt statsborgerskab og er både tyrkiske og danske? Og når de er danske, behøver de jo ikke søge om nogen form for opholdstilladelse i hverken Danmark eller Sverige, hvis de ønsker at bosætte sig der. Eller skal det forstås sådan, at du ikke var dansk statsborger, da børnene blev født? Og at du har søgt og fået bevilget dansk statsborgerskab ved naturalisation sidenhen? I så fald burde dine børn jo også søge om dansk statsborgerskab sammen med dig ...
Soner skrev:
1: Er der boligkrav efter svenske regler? Vi er 4 i familien. Kunne man i princippet leje et enkelt rums lejlighed? ikke fordi det er aktuelt. Jeg kender en familie som jeg kunne leje mig ind hos, vis ikke jeg kan finde noget ordentligt. men det er kun et rum til os, uden at være gennemgang for nogen og to rum til Dem selv. Jeg vil være sikker på hvad jeg gør og vis der kunne dukke problemer op så vil jeg hellere vente på vi får noget vi kan bo i. min. 2 værelser.
I princippet burde der ikke være noget til hinder for, at din kone og jeres to små børn bor sammen i et enkelt værelse. Dog skal værelset jo være stort nok til, at I også alle sammen kan have en seng og sove der.
Soner skrev: 2: Kan man få afslag på visum fordi vi kun søger visum og ikke noget mere permenent?
Visum til Sverige er ikke noget, man har krav på at få som tyrker, så naturligvis kan man risikere at få afslag, hvis man ikke opfylder kravene. Du kan læse mere om, hvad de svenske myndigheder kræver for at udstede visum til tyrksiske statsborgere i Lifos-databasen på Migrationsverkets hjemmeside ved at søge på ordene "viseringspraxis" og "Turkiet".

http://lifos.migrationsverket.se/dokume ... aryId=4909
Soner skrev:
3: Vi er slægtninge og min kone har selfølgelig fået forbud mod at komme ind i DK. Vil det eventuelt give problemer når jeg søger om visum/FS til min kone fra Sverige? Vi var begge tilstede ved vielsen 2010 og har en lille videoklip. Og vi har også en lang Bryllupsvideo + billeder 3 måneder efter vielsen. Det er ikke tvang og vi har alt på det rene.
Hvad mener du med, at hun har fået forbud? Er hun indberettet i SIS som uønsket i Schengen og i så fald på hvilken baggrund? Det er kun, hvis man står i SIS (Schengen Information System) som uønsket, at det kan give problemer.

I forhold til at søge om opholdstilladelse kigger Migrationsverket på omstændighederne omkring jeres kærlighedsforhold. Hvordan I mødte hinanden, hvor længe I har kendt hinanden, hvordan I er blevet gift og har stiftet familie, og om I har boet sammen og den slags. Når der er tale om ægte kærlighed, og at I har børn sammen, burde det ikke være noget problem.
Soner skrev:
4: Er der mulighed for at hun kan blive hos mig i sverige under sagens behandling efter svenske regler?
Nej, det er ikke en mulighed, medmindre der søges efter EU-regler i stedet.
Soner skrev:
5: Når vi skal vente på svar fra FS vil det muligvis tage længere tid fordi der er formodning om tvang? Svenskerne kontrolere vel hvorfor hun har fået forbud i DK.
Ja, hvis hun har fået indrejseforbud til Danmark og er indberettet i SIS, kan sagsbehandlingen godt trække ud.
Soner skrev:
6: Mine omgangskreds fortæller mig at vis jeg invistere i en bolig i Sverige vil jeg være sikker på at få opholdstilladelse til min familie. Med mit held tør jeg slet ikke at tænke på det. Kan det være rigtigt?
Det, der menes, er nok, at hvis man har en god økonomi, så kan man søge efter EU-reglerne i stedet.
Soner skrev:
7: SKAL man bo i lejligheden i sverige i visum perioden? Jeg havde tænkt mig vi blev i Ringsted indtil hun kommer til sverige med opholdstilladelse. Pga. Jeg arbejder i Ringsted og om ca. 6 måneder skal jeg starte på noget nyt i KBH og derefter vil jeg flytte for altid til sverige vis vi får lov. Er det muligt uden at der vil komme problemer ud af det?
Ja, du skal bo og opholde dig det meste af tiden (de fleste nætter) i Sverige for at være folkeregistreret i Sverige. Din kone kan ikke søge efter svenske regler fra Tyrkiet uden at du er i besiddelse af et svensk personnr. Og forudsætningen for at få det, er at du reelt bor i Sverige.

Besvar