Hjælp til familiesammenføring i Sverige eller Danmark?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
VeZ

Hjælp til familiesammenføring i Sverige eller Danmark?

Indlæg af VeZ » 09.09.2012 19:40:37

Hej

Jeg skal snart giftes med min forlovede i Tyrkiet. jeg er 24 år gammel og jeg er dansk statsborger. Jeg har aldrig modtaget offentlige ydelser og har en ren straffeattest.
Jeg ved ikke, hvad der er bedst for familiesammenføring med min ægtefælle fra Tyrkiet.
Familiesammenføring efter danske regler?? Eller familiesammenføring efter svenske regler/EU-regler??
Hvis jeg flytter til Sverige, hvordan kan jeg hente min kone til Danmark?

PS forlovede er i familie med mig

fundiver199

Re: Hjælp til familiesammenføring i Sverige eller Danmark?

Indlæg af fundiver199 » 09.09.2012 20:23:41

Hvis I er i familie med hinanden, vil en ansøgning om familiesammenføring (FS) efter danske regler blive afslået alene af den grund, da der også findes en såkaldt formodningsregel om tvangsægteskaber, som siger, at Udlændingestyrelsen (US) skal lægge til grund for deres sagsbehandling, at et ægteskab mellem to, der er i familie med hinanden, er et tvangsægteskab. Så det peger da klart i retning af, at I må bosætte jer et andet sted end Danmark f.eks. i Sverige.

Men prøv at læs ÆUG`s vejledning om FS under menupunktet "rådgivning", og læs også beskrivelsen af alle de enkelte krav på www.nyidanmark.dk. Om slægtskabet er et problem kommer an på, præcis hvordan I er i familie med hinanden. Hvis det er meget langt ude, er det måske ikke et problem. Men er I f.eks. fætter og kusine, kan I lige så godt på forhånd opgive at søge FS efter de danske regler, for det bliver med 100% sikkerhed et "nej" alene af den grund, med mindre I opfylder nogen af betingelserne for at få dispensation som f.eks., at du har børn fra et tidligere forhold, eller at du er flygtning og risikerer at blive forfulgt, hvis du bosætter dig i Tyrkiet.

VeZ

Indlæg af VeZ » 09.09.2012 20:40:33

hvis jeg flytter til Sverige hvilket ville være bedst nationale regler eller EU-regler?
og kan vi flytte til Danmark efter noget tid?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2012 05:34:34

ÆUG anbefaler at benytte sig af Sveriges nationale regler, med mindre man skal arbejde i Sverige, da det pt. er en særdeles tung og langvarig proces at få udstedt opholdskort og personnummer til den udenlandske ægtefælle, hvis man er grænsegænger eller studerende og anvender EU-reglerne.

Og ja når man har boet i Sverige noget tid, kan man flytte til Danmark ved anvendelse af EU-reglerne. Læs under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land" og "flytte tilbage til Danmark".

Besvar