Ophold og fs i Sverige efter svenske regler på SU

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dentar

Ophold og fs i Sverige efter svenske regler på SU

Indlæg af Dentar » 19.08.2012 12:38:20

Hej alle.

Min ægtefælle (i Sydafrika) og jeg (i Danmark) har planlagt at skulle bo sammen i Sverige. Gerne så hurtigt som muligt. Planen er at han søger om fs efter de svenske nationale regler, da vi ikke har særlig god økonomi.

Vi skal dog først have fundet en lejlighed i Sverige. Jeg starter mit studie på DTU næste måned og vil derfor kun være på udeboende SU hvis jeg flytter. Ud over at skulle finde et sted som vi har råd til at bo i, vil der være nogle problemer med at registrere mig på skatteverket fordi jeg kun er på SU? Helt specifikt refererer jeg til denne side: http://www.skatteverket.se/privat/folkb ... 18617.html
Hvor jeg læser det som om at jeg også skal have arbejde eller studie i Sverige for at få Uppehållsrätt. Jeg har ikke hørt om dette før, og vil høre om det bare er mig der læser forkert eller kigger på noget helt andet end jeg burde.

Efter jeg har fået mit svenske personnummer forstår jeg det som om at det skulle være meget ligefremt for min ægtefælle at ansøge om fs efter de svenske nationale regler.
Eneste spørgsmål jeg har omkring fs er omkring ægteskabet. Vi blev gift i Sydafrika i Juli, men har endnu ikke kunne få registreret ægteskabet i Danmark eller nogen andre steder. Hvad er kravene for dokumentation af ægteskabet? Kan et Sydafrikansk ægteskabsbevis på engelsk bruges, eller skal ægteskabet til at registreres i Sverige først, og i det tilfælde, hvordan gøres det?

Jeg håber virkeligt at vores plan er mulig, selv med så stram en økonomi. Jeg har ikke noget imod at arbejde mens jeg er på studiet, problemet er bare at finde noget. Vi har lidt af en deadline til Februar næste år, hvor min mand ikke længere vil have et sted at bo og vi prøver derfor at gøre dette så hurtigt som muligt.

På forhånd tak for hjælpen!

-Daniel

fundiver199

Re: Ophold og fs i Sverige efter svenske regler på SU

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2012 13:12:35

Du behøver ikke have opholdsret efter EU-reglerne, når du er nordisk statsborger, da der eksisterer en særlig aftale mellem de nordiske lande, som er ældre end deres medlemsskab af EU og samtidig mere vidtgående.

Registrering af et ægteskab i et andet land kræver normalt, at vielsesattesten bliver legaliseret eller apostillepåtegnet. Begge dele er standardiserede processer, som kan anvendes over alt i Verden og også til alle mulige andre slags dokumenter.

Hvis Sydafrika er med i Apostilleordningen, er det den, I skal bruge, og ellers skal vielsesattesten legaliseres. Legalisering er en 2-delt proces, som starter hos det udstedende lands (Sydafrikas) udenrigsministerie og slutter på det anerkendende lands (Danmarks) ambassade eller konsulat.

Dentar

Re: Ophold og fs i Sverige efter svenske regler på SU

Indlæg af Dentar » 19.08.2012 14:27:59

Ok, tusind tak. Jeg tænkte nok at jeg var forkert på den.

Sydafrika er del af apostilleordningen og vi er i gang med at få fat i et par vielsesattester, desværre er den Sydafrikanske regering ganske langsom.

Jeg er dog ikke sikker på hvornår vi skal bruge vielsesattesten. Hvis jeg forstår ret skal ægteskabet være registreret ved skatteverket før vi kan ansøge om at flytte sammen. Det vil jo selvfølgelig tage ekstra tid at få det registreret, så jeg vil bare være sikker.

Men ellers lyder det godt. Håber bare det lykkes at finde et sted at bo snart :)

Besvar