Blive i sverige efter eu-regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Yoni

Blive i sverige efter eu-regler

Indlæg af Yoni » 12.06.2012 15:41:40

Hej
Vi har fået afslag på vores ansøgning om opholdstilladelse i DK efter eu-reglerne. Vi har besluttet os for ikke at klage og blive boende i sverige. Jeg har læst på forummet og på migrationsverket.se om nogle ting vi må tage stilling til eftersom vi skal blive boende i sverige. Nu har min mand opholdskort i sverige altså 5 års opholdstilladelse i sverige efter eu-regler. Det har han haft siden august 2011.

Jeg ved godt at noget af det jeg vil spørge om også findes på forummet men jeg har brug for at få det skåret ud i pap osv. Det gælder om vi skal beholde opholdskortet (eu-regler) eller skifte til svenske-regler.

Altså hvis man har opholdskort (eu-regler) får man permanent opholdstilladelse efter 5 år.
Er det automatisk eller skal man søge om det?
kan man risikerer at få afslag på det?
Og hvor lang tid efter de 5 år kan man søge/få svensk statsborgerskab?
Hvad tager de svenske myndigheder stilling til når man søger om permanent opholdstilladelse og svensk statsborgerskab? Altså mht. arbejde, løn, bolig o.lign.

Jeg forstod det sådan at hvis man har svensk opholdstilladelse (svenske-regler) så får man permanent opholdstilladelse efter 2 år. Og da jeg er dansk-statsborger så får min mand først svensk-statsborgerskab efter 5 år. Er der nogle ting myndighederne tager stilling til her?

Er ligheden mellem de svenske- og eu-regler det samme hvis man vil opnå statsborgerskab.?
Er det eneste forskel at man ved de svenske får permanent efter 2 år og dermed kan få ydelser hvis man har brug for det?
Hvis det er det eneste der er forskellen og jeg så ikke ønsker nogen form for ydelser i løbet af de 5 år så giver det ikke mening at skifte min mands eu-opholdskort til svensk opholdstilladelse? Eller er der noget jeg har overset.?

På papiret hvor min mand fik opholdskortet står der at han har fået det fordi han er gift med en eu-borger som arbejder i sverige. Jeg er stoppet med at arbejde og studere i danmark nu. Er der noget her jeg skal tage stilling til her?

Håber der er nogen derude der vil hjælpe da jeg virkelig har svært ved det her.
Tak :)

fundiver199

Re: Blive i sverige efter eu-regler

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2012 08:23:31

Yoni skrev:Altså hvis man har opholdskort (eu-regler) får man permanent opholdstilladelse efter 5 år.
Ja. Bortset fra at det hedder opholdsret og ikke opholdstilladelse, når vi taler om EU-reglerne.
Yoni skrev:Er det automatisk eller skal man søge om det?
Man skal søge om et permenent opholdskort, som kan bekræfte ens permanente opholdsret. Lige som din mand også har søgt om det 5-årige opholdskort.
Yoni skrev:kan man risikerer at få afslag på det?
Ja hvis man ikke opfylder betingelser, får man afslag. Det er klart.
Yoni skrev:Og hvor lang tid efter de 5 år kan man søge/få svensk statsborgerskab?
Det kan man - med de nuværende svenske regler - lige så snart man har fået sit permanente opholdskort.
Yoni skrev:Hvad tager de svenske myndigheder stilling til når man søger om permanent opholdstilladelse og svensk statsborgerskab? Altså mht. arbejde, løn, bolig o.lign.
Betingelserne for permanent opholdsret (opholdskort) er, at er man har haft opholdsret i 5 år. Dvs. at man har boet i Sverige uden ophold af mere end 6 måneders varighed, har været gift med en unionsborger, der udnytter retten til fri bevægelighed i Sverige, og som er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Altså præcis det samme, som I skulle opfylde, da din mand søgte om opholdskort, bare over en periode på 5 år og ikke kun som et øjebliksbillede.

Betingelserne for svensk statsborgerskab er pt., at man har permanent opholdstilladelse eller permanent opholdsret (opholdskort), at man har boet mindst 5 år i Sverige, og desuden må man ikke have begået grov kriminalitet eller have forfalden gæld til det offentlige. Man skal også helst kunne vise, at man taler blot en smule svensk, men kravene må siges at være meget lempelige sammenlignet med f.eks. de danske.
Yoni skrev:Er det eneste forskel at man ved de svenske får permanent efter 2 år og dermed kan få ydelser hvis man har brug for det?
Ja det er den vigtigste forskel.
Yoni skrev:Hvis det er det eneste der er forskellen og jeg så ikke ønsker nogen form for ydelser i løbet af de 5 år så giver det ikke mening at skifte min mands eu-opholdskort til svensk opholdstilladelse? Eller er der noget jeg har overset.?
Nej det er umiddelbart korrekt. Men man kan da sige, at det giver mere tryghed at have permanent opholdstilladelse, også i forhold til, hvis I skulle blive skilt. Og man ved jo ikke på forhånd, om man f.eks. bliver ramt af en arbejdsulykke om 3 år.

Hvis et ægtepar allerede har levet sammen i 2 år, når de søger om FS efter svenske regler, gives der ofte permanent opholdstilladelse med det samme. Så i jeres situation er den mest fordelagtige løsning formentlig at vente, til I har boet i Sverige i 2 år, og så søge FS efter de svenske regler.
Yoni skrev:På papiret hvor min mand fik opholdskortet står der at han har fået det fordi han er gift med en eu-borger som arbejder i sverige. Jeg er stoppet med at arbejde og studere i danmark nu. Er der noget her jeg skal tage stilling til her?
Nej ikke umiddelbart. Så længe din mand ikke modtager svensk socialbidrag, gør det ingen forskel. Så jeg synes ikke, at der er nogen grund til at spilde Migrationsverkets tid med det og endda risikere, at de så begynder at stille spørgsmålstegn ved din mands opholdsret. Skrækscenariet kunne jo være, at de så vil begynde at afkræve dig dokumentation for heldækkende sygeforsikring, som mange andre pt. slås med. Så lad dog for guds skyld være med at skabe nye problemer for jer selv, når I ikke har nogen i forvejen :D

Yoni

Indlæg af Yoni » 13.06.2012 12:11:13

Tusind tak for dit svar fundiver199
Nej ikke umiddelbart. Så længe din mand ikke modtager svensk socialbidrag, gør det ingen forskel. Så jeg synes ikke, at der er nogen grund til at spilde Migrationsverkets tid med det og endda risikere, at de så begynder at stille spørgsmålstegn ved din mands opholdsret. Skrækscenariet kunne jo være, at de så vil begynde at afkræve dig dokumentation for heldækkende sygeforsikring, som mange andre pt. slås med. Så lad dog for guds skyld være med at skabe nye problemer for jer selv, når I ikke har nogen i forvejen
Jeg forstår ikke helt hvad vi skal lade være med? :oops:
Mener du vi skal lade være med at tage det op for Migrationsverket, så længe alt er fint? Og at vi ellers kan risikerer at ....

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.06.2012 19:58:16

Lad være med at bebyrde Migrationsverket med en for dem overflødig oplysning om at du nu er studerende.

Der er et engelsk ordsprog som hedder 'Let sleeping dogs lie'.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2012 07:23:50

Ja præcis. Og EU-afdelingen på Migrationsverket i Malmø har jo åbenbart alt for meget arbejde i forvejen, siden det tager dem mellem 6 og 9 måneder at udstede opholdskort. Så det ville da være synd for både de ansatte og alle dem, der venter på opholdskort, at bebyrde Migrationsverket med yderligere overflødigt arbejde i form af at skulle genåbne en sag, som de allerede har afsluttet.

I princippet kunne spørgsmålet om heldækkende sygeforsikring til familiemedlemmer til studerende og personer med tilstrækkelige midler jo også blive et diskussionsemne, når trejdelandsægtefæller søger om permanent opholdskort efter 5 år i Sverige.

Men det er jo så bare et yderligere argument for at gøre, som jeg foreslår, og søge FS efter de svenske regler, når man har boet 2 år (eller mere) i Sverige. Hvis denne opholdstilladelse gøres permanent fra start af, hvad der hidtil har været praksis for at gøre, kan den jo erstatte ansøgningen om tidsubegrænset opholdskort efter 5 år, således at den samlede mængde af papirarbejde bliver den samme.

Og så får man ikke bare permanent opholdstilladelse hurtigere, man er også helt ude over alle problemerne med at skulle dokumentere sygeforsikring eller for den sags skyld, hvilken økonomi man har haft gennem de 5 år i Sverige.

Yoni

Indlæg af Yoni » 14.06.2012 13:52:17

Okay, nu er jeg med. Og jeg vil selvfølgelig ikke være medvirkende til at andre skulle vente i længere tid.

Jeg har lige et spørgsmål mht.
Hvis et ægtepar allerede har levet sammen i 2 år, når de søger om FS efter svenske regler, gives der ofte permanent opholdstilladelse med det samme. Så i jeres situation er den mest fordelagtige løsning formentlig at vente, til I har boet i Sverige i 2 år, og så søge FS efter de svenske regler.
Står det nedskrevet et eller andet sted evt. migrationsverkets hjemmeside eller lign.? Eller "sagt" på en anden måde uden det skulle "lyde" som et forhør: Hvordan kender du til disse oplysninger? Jeg ved at du har stor viden indenfor emnet og at du er troværdig så jeg håber ikke du bliver fornærmet. Men grunden til jeg spørger er fordi vi (især min mand) har brug for at støtte os til noget vi kan være sikre på og så bare forholde os rolige indtil der er gået 1 år.

Jeg har fortalt min mand at jeg har fundet ud af at det er bedre for os at vente i 1 år og hvordan det står til. Men han forholder sig kritisk måske fordi han er bange for at det går galt. Så derfor vil jeg prøve at finde noget fra de svenske myndigheder, migrationsverket, lov, statestik altså noget fra myndighederne så han kan slappe af og stoppe med at spekulerer over om vi skal søge nu eller om et år. Jeg vil være meget taknemmelig for hvad som helst. Er virkelig blevet så træt og orker virkelig ikke at vi skal blive ved med at spekulerer over tingene og så skal vi dit og så skal vi dat :(
Håber ikke jeg er besværlig.

Yoni

Indlæg af Yoni » 14.06.2012 14:05:02

Det skal lige siges at jeg har siddet og rodet rundt på migrationsverkets hjemmeside i 2 timer uden rigtigt at finde noget.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2012 14:17:20

Her er info:

"Om du har bott tillsammans med din make, maka eller sambo i ett annat land än Sverige under minst två år ger Migrationsverket i regel ett permanent uppehållstillstånd."

http://www.migrationsverket.se/info/3418.html

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2012 15:12:30

Hvis der er mange diskussioner med din mand, kan du også bare vælge at gå med til, at I søger nu ud fra devisen "du får ret og jeg får fred" :D

Der er jo også fordele ved i det hele taget at have opholdstilladelse efter de svenske regler, selvom den ikke er permanent, så der er plusser og minusser ved begge løsningsmodeller (søge nu eller søge om 1 år).

PS. Og det er naturligvis helt ok at bede om en kildehenvisning. Det bliver hverken jeg eller andre skribenter i ÆUG´s forum "fornærmede" over. Faktisk vil jeg snarere sige, at vi har respekt for folk, som gør sig den ulejlighed at sætte sig ind i tingene, hvilket også indbefatter at læse de lovtekster mm., som er relevante for ens situation. En stor del af den hjælp, der gives i ÆUG´s forum og rådgivningsmail, er derfor netop at give folk links til steder, hvor de selv kan læse mere.

Yoni

Indlæg af Yoni » 14.06.2012 17:37:12

Tak for linket.
"Om du har bott tillsammans med din make, maka eller sambo i ett annat land än Sverige under minst två år ger Migrationsverket i regel ett permanent uppehållstillstånd"

Er det hvis man har boet sammen i et andet land end sverige i mindst to år at man får permanent opholdstilladelse? :?
I såfald gælder det ikke for vores vedkommende :)
Hvis der er mange diskussioner med din mand, kan du også bare vælge at gå med til, at I søger nu ud fra devisen "du får ret og jeg får fred
Ja, sådan en beslutning kunne man også få nytte af :D Det er ikke sådan vi har lange diskussioner. Men han har det som ->: "Det er for godt til at være sandt." Han er bange for, at det ikke er helt sådan som jeg har forstået det, tror jeg. Men egentlig synes jeg ikke vi har noget at tabe. Vi har allerede tabt. Eller jeg har. Det kan ikke blive være end at jeg indenfor ca. 5 år ikke kan leve der hvor jeg er født og boet hele mit liv og slet ikke der hvor man taler det samme sprog som jeg gør. Det er ikke så nemt.
PS. Og det er naturligvis helt ok at bede om en kildehenvisning. Det bliver hverken jeg eller andre skribenter i ÆUG´s forum "fornærmede" over. Faktisk vil jeg snarere sige, at vi har respekt for folk, som gør sig den ulejlighed at sætte sig ind i tingene, hvilket også indbefatter at læse de lovtekster mm., som er relevante for ens situation. En stor del af den hjælp, der gives i ÆUG´s forum og rådgivningsmail, er derfor netop at give folk links til steder, hvor de selv kan læse mere.
På de gymnasiale uddannelser bliver man blandt andet undervist i noget i retning af dette emne (kildehenvisning, kildekritik osv) så det er ikk helt galt. Men i sådan en situation vi har her bliver jeg bange for at folk tror jeg stempler dem for at være utroværdige eller lign. men det er slet ikke sådan ment. Men SUPER, du forstår min hensigt.

Yoni

Indlæg af Yoni » 14.06.2012 17:42:45

Der står også derefter:

"Om ni inte har bott tillsammans i utlandet beviljar Migrationsverket i regel uppehållstillstånd för två år, i vissa fall för kortare perioder, dock minst ett år. Därefter måste du ansöka om förlängning."

Vi har ikke boet sammen i andre lande end sverige. Vil det sige at det ikke gælder for os? Og at vi istedet bare skal skifte vores eu-ophold til svensk-ophold og så vente to år?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2012 18:34:07

Det skal læses sådan, at normalt skal man søge opholdstilladelse til sverige, INDEN man rejser til landet, og derfor står der, at samliv i et andet land tæller med i bedømmelsen.

Da I har benyttet jer af EU-regler til at tage lovligt ophold i Sverige, så må der gerne søges om en svensk opholdstilladelse, mens I er i Sverige og derfor tæller jeres hidtidige samliv naturligvis også med i bedømmelsen, uanset hvor i verden I har boet sammen.

Somme tider er det jo også nødvendigt at læse tekster i forståelse af, hvad der er baggrunden for deres tilblivelse og udformning. Og den tekst, der refereres til, er en vejledning skrevet for udlændinge, som søger opholdstilladelse i Sverige på baggrund af et forhold til en svensk statsborger. Da du er dansk forholder det sig lidt anderledes.

Det korte af det lange er, at når I kan dokumentere 2 års samliv, er der også en god chance for, at din mand kan få tildelt PUT ved første ansøgning

Yoni

Indlæg af Yoni » 14.06.2012 21:04:05

Så er den hjemme :)
Tusind tak for jeres hjælp og tålmodighed :wink:

Besvar