Vi har fået afslag på vores ansøgning om opholdstilladelse i DK efter eu-reglerne. Vi har besluttet os for ikke at klage og blive boende i sverige. Jeg har læst på forummet og på migrationsverket.se om nogle ting vi må tage stilling til eftersom vi skal blive boende i sverige. Nu har min mand opholdskort i sverige altså 5 års opholdstilladelse i sverige efter eu-regler. Det har han haft siden august 2011.
Jeg ved godt at noget af det jeg vil spørge om også findes på forummet men jeg har brug for at få det skåret ud i pap osv. Det gælder om vi skal beholde opholdskortet (eu-regler) eller skifte til svenske-regler.
Altså hvis man har opholdskort (eu-regler) får man permanent opholdstilladelse efter 5 år.
Er det automatisk eller skal man søge om det?
kan man risikerer at få afslag på det?
Og hvor lang tid efter de 5 år kan man søge/få svensk statsborgerskab?
Hvad tager de svenske myndigheder stilling til når man søger om permanent opholdstilladelse og svensk statsborgerskab? Altså mht. arbejde, løn, bolig o.lign.
Jeg forstod det sådan at hvis man har svensk opholdstilladelse (svenske-regler) så får man permanent opholdstilladelse efter 2 år. Og da jeg er dansk-statsborger så får min mand først svensk-statsborgerskab efter 5 år. Er der nogle ting myndighederne tager stilling til her?
Er ligheden mellem de svenske- og eu-regler det samme hvis man vil opnå statsborgerskab.?
Er det eneste forskel at man ved de svenske får permanent efter 2 år og dermed kan få ydelser hvis man har brug for det?
Hvis det er det eneste der er forskellen og jeg så ikke ønsker nogen form for ydelser i løbet af de 5 år så giver det ikke mening at skifte min mands eu-opholdskort til svensk opholdstilladelse? Eller er der noget jeg har overset.?
På papiret hvor min mand fik opholdskortet står der at han har fået det fordi han er gift med en eu-borger som arbejder i sverige. Jeg er stoppet med at arbejde og studere i danmark nu. Er der noget her jeg skal tage stilling til her?
Håber der er nogen derude der vil hjælpe da jeg virkelig har svært ved det her.
Tak